Kip pikt naar eten, maar eet niet

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kip pikt naar eten, maar eet niet

Berichtdoor Redshibaman » 04 jan 2019 09:21

Ik stelde je de vraag omdat ik voor de eerste keer, in bijna 20 jaar dat ik Bielefelders heb, ontdekte dat er een hennetje tussen liep, waarvan ik het idee had, dat ze niet goed zag. Kippen pikken vrijwel continu, maar dat pikken naar eten is zeer doelgericht. En mijn kippetje (na het uitkomen had zij ook een sprijdbeen, wat we gelukkig goed hebben weten te herstellen) pikt absoluut niet gericht. Het is, als het ware, wat op en neer hakken met haar koppie en ja, op goed geluk komt er eten binnen. Geef ik mijn kippen weleens meelwormen dan is het tijdelijk één grote stofwolk, veroorzaakt door de kippen, maar zij krijgt er absoluut niets van mee. Ik moet ze haar echt in de hand aanbieden. Als kuiken (ze is van maart 2018) bleef zij wel in groei achter, maar gelijdelijk aan is ze tochuitgegroeid tot een mooie dame, alleen zie ik altijd iets geks aan haar. Ook is ze veel minder sociaal dan de andere kippen. Ze is ons "gekke kippie".
Kortom, ik dacht dat ze slechtziend was en dat denk ik nog steeds. Alleen ging het me op een gegeven moment opvallen dat haar hoornvlies echt veel boller was en wat uitpuilde, vergeleken met de andere kippen.
Omdat wij bij de honden, waarmee we fokken, jaarlijks de ogen moeten controleren, heb ik dit eens aan de oogarts voorgelegd. Zij herkende wat ik bedoelde, gaf er ook een naam aan, die ik nu even kwijt ben, en vertelde ook, dat zij een collega heeft, die naar deze afwijking ooit eens onderzoek heeft gedaan, maar dit onderzoek niet heeft kunnen afmaken, omdat er vogelgroep uitbrak en zij met haar dieren in het gebied zat waar "geruimd" (oh..., wat heb ik toch een hekel aan dit woord) moest worden.
Vandaar mijn vraag aan jou.

Bernadette
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mei 2013 11:09
Land: Frankrijk
M/V: V

Re: Kip pikt naar eten, maar eet niet

Berichtdoor Bernadette » 04 jan 2019 09:42

Ja, dank je wel voor je toelichting, Redshibaman. Ik hoop dat het bij jouw kipje verder geen kwaad kan?

Mijn update van vanmorgen: ze at gericht en goed! Dus ik was blij... maar zag vervolgens dat ze nu haar rechterpoot steeds helemaal tot aan haar borst optrekt. Zowel bij het lopen als staan is ze nu onzeker en valt steeds bijna om. Ze moet haar vleugels gebruiken om te kunnen lopen.

Na wat ik gisteren en vandaag over Marek heb gelezen, begin ik nu toch te vrezen dat het dat wèl kan zijn :huil:
Heeft iemand ervaring hiermee en herkennen jullie dit als symptomen van Marek?
Kan ik daar nog iets aan doen? En kan ik mijn andere kippen nog beschermen hiertegen?
Is het besmettelijk voor mens en hond?

Pfffff... het is triest. Ze is zo blij verlost te zijn uit die ellende daar en hier door het gras en bosje rond te struinen. En ze is zo lief en tam. Ik wil haar helemaal nog niet kwijt.

Alvast weer bedankt voor het meedenken en jullie hulp!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten