windeieren

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

windeieren

Berichtdoor danielb » 03 feb 2019 15:34

bij deze nog eens interressante info (denk ik toch ;) )
windeieren kunnen verschillende oorzaken hebben,maar in vele gevallen komt dit door gebrek aan calcium (of althans de opname ervan),maar calcium alleen is niet genoeg en dus ook vitamine d3 nodig om die calcium op te nemen.
dit is iets wat ik al meerdere keren op het forum heb verkondigt.
dus de oorzaak kan ook zijn dat de kippen te weinig vitamine d3 hebben.
maar er kunnen dus ook andere gezondheids problemen optreden bij een te kort aan vitamine d3.
niet alleen bij de mens,maar dus ook bij dieren.
naar aanleiding van mijn te kort aan vitamine d3 (weeral) heb ik nog eens extra zoekwerk gedaan.
kwam ik bij deze leuke site. (heeft lang geduurd voordat ik zo een duidelijke uitleg vond)
http://www.vitamindandms.org/zonkracht/index.html
zal voor kippen ook wel wat van invloed hebben indien ze geen volwaardige voeding krijgen en dit vooral in de winter.
voor de mensen die dus enkel graan mengeling geven omdat ze geen legmeel of legkorrel willen geven is het dus aangeraden om tijdens het jaargetij waarbij de uv index lager is dan 3 of waarbij de kippen eigenlijk niet in de zon kunnen liggen belangrijk dat ze oftewel extra vitamine d3 krijgen toegevoegd of gewoon legmeel of legkorrel bijkrijgen. (of andere volwaardige voeding waar vitamine d3 is toegevoegd)
zelf experimenteren om extra vitamine d3 aan kippen te geven lijkt mij niet zo evident omdat je dan al moet weten hoeveel je mag geven.
daarom zou ik voor bepaalde tijden van het jaar gewoon voor volwaardige voeding gaan omdat daar wel ongeveer genoeg (en niet TE veel inzet)
zelf geef ik heel het jaar volwaardige voeding hoor,maar niet iedereen doet dat omdat sommige mensen voorstander zijn van enkel graanmengeling.
en denk ook aan je eigen vitamine d3 ;) (zelf heb ik voorschrift gekregen van 3000 ie of iu per dag)
na 2 a 3 maanden nog is bloed laten trekken....

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: windeieren

Berichtdoor Isabel » 03 feb 2019 19:24

Interessant om te lezen Daniel! :duimop:
Ook voor mij als "mens", aangezien ik ook aan de extra vitamine D zit. :mrgreen:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten