Manke brahma hen van 16 weken

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Lizzzy
Land: Nderland
M/V: V

Manke brahma hen van 16 weken

Berichtdoor Lizzzy » 03 jun 2019 19:55

Onze Brahma 'baby' Hagrid is nu 16 weken oud.
2 weken geleden liep ze opeens mank. Ze gebruikte haar pootje nog wel een beetje om op te balanceren. Na een paar dagen gebruikt ze haar poot helemaal niet meer. Dit duurt nu 1 week. Ik dacht dat ze ergens achter zou zijn blijven hangen en haar pootje verzwikt zou hebben. Maar nu lees ik over Marek en dat klinkt toch ook eng herkenbaar. Vooral ook omdat het zich openbaarde toen ze rond de 14 weken oud was.

Haar poot (been) is echter niet helemaal slap, ze zwaait met haar poot om een soort van momentum te creëren voor ze een hinkelsprong maakt. Ook lijkt ze haar tenen iets te knijpen af en toe.
Toen we haar poot een paar dagen geleden onderzochten konden we overal aan zitten en leek ze niet echt pijn te hebben. Maar ze gaf toen niet echt een spierreflex als we aan haar tenen zaten. Het lijkt wel alsof de voet van haar manke pootje kleiner is en slechter ontwikkeld.

Ik heb 2 filmpjes gemaakt waarop het te zien is:
https://youtu.be/o0vv1L9g79Y
https://youtu.be/B1g0YgDOEtY

Weet iemand wat dit zal zijn?
En kan de dierenarts echt vaststellen of het Marek is, of kunnen we beter nog een paar dagen aankijken?
Ze lijkt verder gezond en redelijk levendig, behalve dat het haar grote brahmalijf natuurlijk wel veel inspanning kost om te hinkelen.
De rest van de kippen lijken kerngezond. Dit zijn 1 brahma zusje van haar van ook 16 weken, bij dezelfde fokker vandaan en 2 wyandotte krieltjes van 6 maanden.

jantien
Land: nederland

Re: Manke brahma hen van 16 weken

Berichtdoor jantien » 04 jun 2019 13:09

Ik ben er bang voor dat dit niet goed zit nee.
Heeft je DA verstand van kippen?
Dan kan hij zo zeggen of dit marek is of niet.
Officieel moet het dacht ik vastgesteld worden via bloedonderzoek, maar zoals gezegd, een DA met verstand ziet gelijk water aan de hand is.

Lizzzy

Berichtdoor Lizzzy » 09 jun 2019 13:47

Nou ondertussen bij de DA geweest. Het is geen Marek! pffjoew. Ze heeft wel een ontsteking in haar knie en ik meen een gescheurde pees. Met antibiotica moet de ontsteking weg gaan en zodra ze geen pijn meer heeft moet ze haar pootje weer kunnen gebruiken om op te steunen. Maar ze zal altijd wel een hinkelkip blijven. Maar zolang de kip gelukkig is ben ik gelukkig :)

Lizzzy

Berichtdoor Lizzzy » 09 jun 2019 13:48

jantien schreef:Ik ben er bang voor dat dit niet goed zit nee.
Dan kan hij zo zeggen of dit marek is of niet.
Officieel moet het dacht ik vastgesteld worden via bloedonderzoek, maar zoals gezegd, een DA met verstand ziet gelijk water aan de hand is.

Marek kan alleen vastgesteld worden na de dood, dmv autopsie. Ze zien dat niet aan het bloed. Aldus de DA.

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 09 jun 2019 15:24

Dat zou goed kunnen hoor, ik dacht het eens gelezen te hebben.
Ik heb gelukkig in mijn kippenhouden bestaan (30+ jaar) heel weinig met marek te maken gehad.
En dat gaan we ook zo houden hoop ik :-)

Hopen dat ze snel weer helemaal goed opknapt en ach, met beetje hinkelen worden ze ook oud hoor :duimop:

Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”