Kale plek

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Jasper1975
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 okt 2015 15:31
Land: Danmark
M/V: M

Kale plek

Berichtdoor Jasper1975 » 14 jul 2019 12:24

Een van onze kippen (ca. 2 jaar oud) heeft inmiddels al een half jaar een grote kale plek van ca. staart/cloaca tot tussen haar poten - ongeveer 10 x 5 cm. Ik heb al van alles geprobeerd: ander voer, extra mineralen/vitaminen, en goed gekeken of er luizen zitten. 's nachts slaapt ze gewoon op stok en verder lijkt het eigenlijk wel goed te gaan. Ze legt alleen geen eieren meer, ook ongeveer een half jaar niet meer. De andere twee kippen hebben ook wat kleinere plekjes, maar die worden al snel weer met nieuwe veren bedekt.

Sinds een week geef ik dagelijks wat gedroogde meelwormen, dat schijnt goed te zijn voor de veren. Heeft er verder iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van deze plek, en wat ik er aan kan doen? de andere kippen pikken haar wel eens en als er eenmaal een druppel bloed te zien is vinden ze het helemaal interessant - dan zet ik haar natuurlijk apart.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kale plek

Berichtdoor danielb » 14 jul 2019 21:40

hoe groot is hun uitloop?
meeste kippen krijgen ook pas hun veren terug tijdens de rui.

Jasper1975
Berichten: 39
Lid geworden op: 26 okt 2015 15:31
Land: Danmark
M/V: M

Re: Kale plek

Berichtdoor Jasper1975 » 15 jul 2019 09:24

danielb schreef:hoe groot is hun uitloop?
meeste kippen krijgen ook pas hun veren terug tijdens de rui.


Ongeveer 15 m2... maar eh wat heeft dat met de veren/kale plek te maken? :frons: :o

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kale plek

Berichtdoor danielb » 16 jul 2019 01:10

omdat je schrijft dat ze de kip wel eens pikken en soms zelfs (een druppel) bloed.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten