Kip opeens dood.. Windei? Ontsteking

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Didionneke
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jan 2022 11:05
Land: Nederland
M/V: V

Kip opeens dood.. Windei? Ontsteking

Berichtdoor Didionneke » 27 sep 2023 14:01

Hoi,

Helaas zojuist mijn hen dood aangetroffen in het legnest.
Gisteravond leek er een vliesje uit haar cloaca te hangen. Vanmorgen, toen ik de ren open deed, zag ik haar niet. Maar ik ging ervanuit dat ze in het legnest zat.

Later, rond lunchtijd, zag ik haar nog steeds niet en lag ze dus dood in het legnest. Donkerpaarse kam, en, het ergste nog, al helemaal stijf. Ze stond enorm, lag in een plas ontstekingsvocht en had een donkerrode cloaca, die niet naar buiten kwam. Ik heb gevoeld, en kon geen ei voelen.

Ze legde al maanden zo heel af en toe een ei, net als twee andere hennen. De rest legt dagelijkse een ei.

Ze had ook last van luis. Ik denk veerluis, waar we alle kippen al een tijdje voor behandelen. Verder rende ze lekker rond, at goed, poepte normaal en zag er goed uit. Ook gisteravond nog, met uitzondering van dat vliesje.

Onze haan is een paar maanden geleden behandeld voor IB. zouden de hennen dit ongemerkt ook kunnen hebben? En zouden ze daarom moeite hebben met leggen? Zou dat ook de oorzaak van de dood van deze hen kunnen zijn?

We hebben haar gelijk begraven. Dus sectie bij de DA gaan we niet doen. Maar ik voorzie dit ook nog bij twee van onze andere hennen. Gezien hun gedoe met leggen en windeieren enzo.

En hadden we dit kunnen voorkomen?
Groetjes Dionne

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5616
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip opeens dood.. Windei? Ontsteking

Berichtdoor tuff cookie » 28 sep 2023 17:55

Ik denk niet dat je het had kunnen voorkomen. Je zegt zelf al dat er nog 2 hennen zijn met problemen. Kunnen aangeboren problemen zijn maar dat is een veronderstelling.

Didionneke
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jan 2022 11:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip opeens dood.. Windei? Ontsteking

Berichtdoor Didionneke » 02 okt 2023 07:43

Bedankt. Ik denk ook niet dat ik iets anders had kunnen doen.
Alle hennen hadden eerst geen problemen met leggen..dat ontstond opeens. Toen we daarna een zieke haan hadden vermoedde ik IB.
Helaas. We kunnen er weinig aan veranderen.

Jefry
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2023 22:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kip opeens dood.. Windei? Ontsteking

Berichtdoor Jefry » 02 okt 2023 10:03

Als je niet precies weet waar het aan ligt, zou ik het hok even goed schoonmaken. Elke dag drinken verversen etc.
Eventuele ziektes kunnen ze overdragen. Als je een zieke kip hebt, eventueel apart zetten indien mogelijk.

Didionneke
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 jan 2022 11:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip opeens dood.. Windei? Ontsteking

Berichtdoor Didionneke » 02 okt 2023 10:28

Hoi,

Deze hen was niet ziek, had alleen problemen met leggen, net als twee andere hennen.

Verder krijgen ze uiteraard de zorg die ze nodig hebben. Schoon hok, goed voer, schoon water. En ze lopen de hele dag in de tuin. Ik de k dat het vooral een beetje pech geweest is. Volgende nieuwe kippen zal ik zeker preventief laten vaccineren tegen ib.
Maar vooralsnog geen nieuwe hennen erbij.

Groetjes


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten