Gescheurde kruisbanden

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Gescheurde kruisbanden

Berichtdoor mellinda » 22 feb 2024 20:06

De kruisbanden van de poot v mijn net 4-jarige kip blijken gescheurd zei de DA vandaag. Beestje mankte gisteren en vandaag hield ze haar pootje raar en sleepte ze het en de vorm was ook bizar van haar gewricht en de houding poot. Enorm pijnlijk. Je ziet haar ogen vernauwen als ze stapt of steunt en toen de dierenarts eraan kwam flinchte ze bijna.

Ze heeft onderhuidse injectie gekregen medicatie en moet nu een week rusten met af en toe eens wat laten bewegen tussendoor dagelijks.
Ook heeft ze ontstekingsremmer.

Hoe verhoog ik haar kans op herstel?
Kan ik iets voeding eventueel aanpassen?
Hebben jullie ervaringen ermee?
Mij maakt het niet uit of ze recht kan stappen of niet, ik hoop enkel dat ze gauw pijnvrij is en terug v haar kippenleven kan genieten.
Maar ik wil haar wel de kans op herstel geven.

Vriendelijke groet

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gescheurde kruisbanden

Berichtdoor tuff cookie » 22 feb 2024 20:54

Voor herstel misschien iets van dierlijk eiwit geven, niet te veel natuurlijk. Bij elkaar zal het toch wel enkele weken in beslag nemen voor het hersteld is.

mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Gescheurde kruisbanden

Berichtdoor mellinda » 23 feb 2024 01:09

Thx.

Dierlijk eiwit: bedoel je zoals meelwormen en eventueel een eitje koken of bakken in de pan en haar dan dagelijks wat ervan laten eten?

We hebben ook nog een pot versaga recovery glucose voor na de vlucht voor duiven/kippen. Mag zij hier een lage dosis van hebben in haar drinkwater? Ze is een kleine araucuna.

Mag zij een druppeltje vitamine D supplement voor kippen hebben op een klein stukje brood of liever niet?

Al is het dat we haar weken apart moeten houden en verzorgen, dat is met veel liefde gedaan.

Mss een gek idee maar hoe zorg ik ervoor dat nadien de haan haar niet direct wil treden of haar halfadoptiezus (grote Barnevelder) haar niet venijnig pikt en duwt op jaloerse momenten eens weer bij de anderen later? Zou knoflookspray het kunnen oplossen misschien?

En is het best stel ze geneest goed en gaat weer naar de anderen: dat zij dan niet op de polder slaapt maar dat we een bakje op de grond voorzien tijdelijk?
Aan TLC gaat ze geen gebrek hebben.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gescheurde kruisbanden

Berichtdoor tuff cookie » 23 feb 2024 08:38

Glucose zou ik niet doen, dat verbeterd de verwonding niet. Vit D lijkt me wel goed, ook niet te veel. Meelwormen zijn nogal vet voor kippen, beter gedroogde zoetwater garnaaltjes. Geprakte gekookte eidooier is uitstekend, beter niet bakken door het vet. Als ze weer hersteld is dan kun je haar denk ik het beste opnieuw introduceren in de groep door haar eerst een weekje achter gaas te zetten zodat ze elkaar alvast kunnen zien.
Wat betreft samen slapen kun je gewoon van alles uitproberen.
Wat bedoel met TLC ?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gescheurde kruisbanden

Berichtdoor tuff cookie » 23 feb 2024 08:46

Ah, ik zie het al, kindness, love, and attention :gulzig: Dat las ik al in je post, heel zorgzaam :-D

mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Gescheurde kruisbanden

Berichtdoor mellinda » 26 feb 2024 01:39

Bezorgd: maakt nog altijd een klauw met haar slechte poot en als ze ligt klapt ze haar tenen tegen elkaar, poot ligt echter schreef opzij en ze lijkt enorme pijn te hebben wnr ze zit.

Dilemma: pootje en bil corrigeren bij haar en recht leggen telkens of haar nog een paar dagen pootje en heup opzij laten liggen zoals ze doet wnr ze zelf gaat zitten? :?:

Ondertss in huis overdag in de leefruimte. Zo loopt ze bijna niet rond. De koers en het nieuws kijkt ze graag als afleiding. Af en toe kort buiten gras maar bij dragen trilt die poot nog zeer hard

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gescheurde kruisbanden

Berichtdoor tuff cookie » 26 feb 2024 03:51

Tja, misschien nog een keer aan de dierenarts vragen of het helemaal goed gaat ?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5588
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Gescheurde kruisbanden

Berichtdoor tuff cookie » 26 feb 2024 04:01

Ik denk dat ze het pootje zo neerlegt dat ze er de minste last/pijn van heeft. Misschien is het goed dat ze niet veel loopt zodat het pootje rust krijgt en kan herstellen. Het is natuurlijk niet zo leuk om te zien maar waarschijnlijk de enige manier.

mellinda
Berichten: 140
Lid geworden op: 24 jun 2016 16:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Gescheurde kruisbanden

Berichtdoor mellinda » 27 mar 2024 00:21

Ze heeft sinds 2w volledig herstel gemaakt. Sprint terug rond zoals vroeger. We blijven haar af en toe wat voedingsstoffen bijvoeren.
Vleugeltjes geknipt zodat ze nimmer kan vliegen en geen schokken meer op haar heup krijgt.
Pootje ziet terug bijna even dik als haar ander.
Legt sinds 2w ook bijna iedere dag weer eitje.
Steunt constant op beide pootjes.
Buiten af en toe tenen slechte poot eens kort krullen en ontspannen qua stretchen doet ze het Prima.
Blij om haar pijnvrij en zo enthousiast te zien

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Gescheurde kruisbanden

Berichtdoor Kip La La » 27 mar 2024 00:47

Wat goed zeg! :duimop:


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten