Kipje moeilijk te been, zit vaak bol

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
ar1g3
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2023 01:25
Land: Belgie
M/V: M

Kipje moeilijk te been, zit vaak bol

Berichtdoor ar1g3 » 02 mar 2024 14:45

Dit gaat over een kip met voorgeschiedenis van windeieren en zwakke schaal, zie: https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=87381&p=1390644#p1385364
Deze kip is ongeveer 3j oud.

Sinds 4 weken is het met deze kip bergaf gegaan. Eerst geraakte ze met moeite op stok, daarna geraakte ze niet meer op stok. Als we haar nu op stok zetten valt ze er af. Ze zit heel vaak stil op de grond, en als ze rond wandelt lijkt ze hoogbejaard. Ik heb haar een tijdje apart in de warmte gezet en Finecto cox&worm gegeven omdat ik misschien wormen vermoedde, maar zonder resultaat. Nu zit de kip weer bij de anderen.

De kip lijkt niet ziek, als je haar kop in het oog houd is ze alert, kijkt rond, enz. Ze blijft echter heel de dag in het hok en lijkt nu zelfs niet meer in het legnest te kunnen kruipen wat op ongeveer 20cm hoogte hangt. Als je haar ziet rondwandelen zet ze af en toe een vleugel opzij om zich recht te houden.

Daarnet heb ik haar uit het hok gehaald en in de ren gezet, en dan eten gestrooid. Ze loopt rond en eet gretig mee, gaat daarna ook zelf drinken aan de drinktoren en ging zelfs legkorrels uit de voederautomaat (trapbak) eten.

Alleen zakt ze soms door haar poten, ze gaat dan erg voorover zitten en blijft zo een tijd zitten. Plots staat ze dan weer op.

Zo zat ze erbij daarstraks na ongeveer 10min te lopen graantjes pikken en drinken:
Afbeelding
Afbeelding

Hier 2 videos van de kip, je ziet haar op het einde gaan zitten op de trede van de voederautomaat.
https://youtu.be/g-1hvsZKSfk?si=sNhe9obDqZUuHiMq
https://youtu.be/qww87tb--Mg?si=rJFXHRFX7KOZP-ML

De kip lijkt niet echt ziek, er is eetlust en ze is alert. Maar er is duidelijk wel wat aan de hand. Toen dit begon had ze wat diarree daarom heb ik de wormenbehandeling gedaan.maar dat is nu niet meer. Ze lijkt wel last van het evenwicht te hebben.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19180
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kipje moeilijk te been, zit vaak bol

Berichtdoor Isabel » 02 mar 2024 16:54

Dat ze niet lekker is, is inderdaad te zien.

Persoonlijk zou ik maandag een afspraak met een DA met verstand van kippen maken.

Hierbij een lijst van dierenartsen met verstand van kippen:
https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 28&t=79193

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kipje moeilijk te been, zit vaak bol

Berichtdoor tuff cookie » 02 mar 2024 19:33

Als ik haar zo zie liggen denk ik dat ze vergaat van de pijn. Zou kunnen dat ze een ontsteking heeft aan het leg orgaan. Het beste kun je snel een afspraak met een dierenarts maken.

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kipje moeilijk te been, zit vaak bol

Berichtdoor moriarty » 03 mar 2024 09:00

Eens, deze dame heeft pijn. Ik zou ook een DA raadplegen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19180
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kipje moeilijk te been, zit vaak bol

Berichtdoor Isabel » 07 mar 2024 17:32

En? Nog bij een DA geweest?

ar1g3
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 apr 2023 01:25
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kipje moeilijk te been, zit vaak bol

Berichtdoor ar1g3 » 14 mar 2024 13:16

Dag iedereen, bedankt voor de reacties. Advies opgevolgd en naar DA geweest, kipje heeft een spuitje gekregen, was niet meer te redden spijtig genoeg.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kipje moeilijk te been, zit vaak bol

Berichtdoor tuff cookie » 14 mar 2024 14:21

Dank voor de reactie. Kipje is in ieder geval uit haar lijden.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast