Obesitas bij kippen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Rup
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2022 18:51
Land: Nederland
M/V: M

Obesitas bij kippen

Berichtdoor Rup » 06 mar 2024 09:43

Hoi.
Wij hebben (hadden) 3 zijdehoen krielen en 3 cochin krielen. Nu zijn het er nog 3 (zijdehoen) en 1 (cochin). De 2 overleden kipjes vertoonden op dezelfde dag afwijkend gedrag. Ze waren futloos, kwamen niet meer op een handje graan of rijst af. Ze gingen nog wel naar buiten. Een dag later was eentje in het nachthok overleden en de ander bleef op de stok zitten. Op advies van DA beide kippen langs gebracht. De dode voor sectie. Die bleek een hartafwijking te hebben; kan natuurlijk gewoon pech zijn denk ik dan. De ander bleek obese te zijn: te dik waardoor de organen in de knel kwamen en het maag/darm-kanaal werd weggedrukt. Dit laatste bleek overigens ook pas bij de sectie nadat ze na een paar dagen haast niet meer kon ademen en is ingeslapen.
Deze kip was ook echt wel wat dikker dan de anderen uit de groep, maar door dat bolle van een cochin viel het ook weer niet heel erg op.
Nu vraag ik me vooral af wat ik kan doen om dit te voorkomen, vandaar deze post. De DA gaf aan om bijv. niet altijd voer aan te bieden, maar meer gedoseerd. Of geen korrels te geven waar veel vet in zit. Wij hebben een voerbak in het hok hangen (met krielkorrels van de Welkoop) en de kippen lopen de hele dag los in de tuin te scharrelen en eten daar wat ze tegenkomen. De 'dikke' was wel de baas in de groep en stond dus gauw vooraan als er wat te eten viel. Ik dacht altijd dat kippen stoppen met eten als ze genoeg hebben... Hebben jullie tips?

Gebruikersavatar
baklap
Berichten: 83
Lid geworden op: 19 sep 2022 11:40
Land: Nederland
M/V: M

Re: Obesitas bij kippen

Berichtdoor baklap » 06 mar 2024 17:01

De kippen hebben dus de ruimte om te lopen?

Strooivoer of meelwormen kunnen onze Cochins geen genoeg van krijgen, dus dat krijgen ze gedoseeerd.
Legmeel is onbeperkt, maar dat kunnen ze laten staan.
Voor de rest krijgen ze elke dag nog een stuk komkommer of andere groente.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Obesitas bij kippen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 mar 2024 19:49

Cochin en brahma's en dat soort rustige sierkippen kunnen idd te dik worden.
Bij legkippen komt dat eigenlijk nooit voor omdat die energiek zijn en veel leggen en daar niet tegenop kunnen eten. Maar bij die rustige kipjes kan het dus wel, zeker als ze iets ouder worden en minder gaan leggen.

Als ze te dik worden gaan ze trouwens nog minder leggen en gaat het dus nog sneller.

Ik geef ook niet onbeperkt voer. Ik geef gewoon dagelijks wat ze nodig hebben. Heb altijd geleerd dat je dus idd niet onbeperkt mag geven bij deze rassen. Heb ook cochin kriel en brahma krielen.
Tenzij je iets laat staan dat ze toch niet graag eten. Dan gaan ze zich er natuurlijk ook niet in overeten.
Maar hoe dan ook trekt dat ook gemakkelijk ratten aan.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Obesitas bij kippen

Berichtdoor tuff cookie » 06 mar 2024 20:06

Van witte rijst kunnen ze zeker te dik worden. Witte rijst is eigenlijk onnatuurlijk omdat de schil eraf is en puur koolhydraten over blijven. Dat zou ik niet meer geven. Graantjes niet te veel van geven.

Rup
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2022 18:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Obesitas bij kippen

Berichtdoor Rup » 07 mar 2024 09:30

Bedankt voor de reacties.
Ja ruimte om te lopen is er genoeg. We zetten af en toe een ander deel van de tuin voor ze af om de planten en het gras wat te sparen, maar gemiddeld hebben ze zo'n 50-75 m2.
's Morgens en 's middags krijgen ze een handje gemengd graan, meelwormen of rijst. En verder hebben ze de legkorrels in de bak in het hok. Ik lees dus van jullie dat rijst geen goed idee is. Dan zullen we daar in elk geval mee stoppen. Onze cochins worden van meelwormen trouwens niet enthousiast. In tegenstelling tot de zijdehoens.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Obesitas bij kippen

Berichtdoor jantien » 07 mar 2024 09:35

Was de Cochin met de hartafwijking ook te dik?
Het kan dat er eens 1 kipje bij zit dat maar blijft eten, maar over het algemeen als de kippen een flinke uitloop hebben en die ook gebruiken zullen ze niet snel te dik worden.
Rijst en dat soort bijvoer kan ze wel vettig maken dus dat zeer met mate geven.
Ik heb nu nog maar 5 grote brahma’s en heb een voertoren hangen met daarin altijd voer: ongeveer 0.5 legkorrel en 0.5 gemengd graan. Daarnaast krijgen ze van mij altijd bij openen ren 2 handjes gemengd graan en ‘‘s avonds bij het opsluiten 2 handjes gemengd graan en zo’n 2x per week wat oud brood en iets van rijst/spaghetti. Ze krijgen hier nooit meelwormen, ze zoeken die zelf maar op. Ze lopen heel de dag door een flink stuk land te scharrelen.
Bij mij zijn ze niet dik.
Dus wat ik in aan het begin al aangaf, het kan zijn dat er eens 1 kipje bij zit wat wel blijft eten, terwijl de anderen nergens last van hebben.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Obesitas bij kippen

Berichtdoor jantien » 07 mar 2024 09:37

Rup schreef:Bedankt voor de reacties.
Ja ruimte om te lopen is er genoeg. We zetten af en toe een ander deel van de tuin voor ze af om de planten en het gras wat te sparen, maar gemiddeld hebben ze zo'n 50-75 m2.
's Morgens en 's middags krijgen ze een handje gemengd graan, meelwormen of rijst. En verder hebben ze de legkorrels in de bak in het hok. Ik lees dus van jullie dat rijst geen goed idee is. Dan zullen we daar in elk geval mee stoppen. Onze cochins worden van meelwormen trouwens niet enthousiast. In tegenstelling tot de zijdehoens.


Dit is een prima voerschema.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Obesitas bij kippen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 mar 2024 20:00

Cochin krielen kunnen vaak niet goed lopen.
Van mijn 2 raszuivere komt er eentje wat achter maar nog wel mee, terwijl de andere vaak alleen dichter bij het hok achterblijft. Het kost haar gewoon veel meer moeite en als er snel gelopen wordt, kan ze simpelweg de rest niet volgen. Dus ipv de hele dag heen en weer te lopen, zoals de rest, blijft zij wat tussen het hok en de groep hangen. Ze loopt ook meer als een gans dan als een kip. Door de heel erg korte poten en veren eraan, wordt lopen heel moeizaam.
Het ligt ook aan het karakter natuurlijk. Mijn andere is een doorzetter en laat zich niet beperken.. :roll: :puh2:
Brahma's en zelfs grote cochins hebben meteen veel langere poten en kunnen veeel beter uit de voeten. De kruisingen tussen beide rassen, die ik heb, zijn zoals de brahma's. Uiterlijk zijn dat vaak bolle, ronde kipjes zoals de cochin maar wel met duidelijk langere poten. Dat verhoogt de levenskwaliteit van de dieren imo meteen een heel stuk en ben dan ook veel meer fan van zo'n kip dan van een raszuivere cochin. Dat hoef ik eerlijk gezegd niet meer.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11782
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Obesitas bij kippen

Berichtdoor jantien » 07 mar 2024 20:27

Ik knipte de pootbevedering van mijn kleine cochinnen altijd bij en ze konden prima lopen en rennen.
Wel altijd op blijven letten op klompjes klei met zulke bevedering en die zonodig verwijderen.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Obesitas bij kippen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 07 mar 2024 20:46

Hier heeft niemand nog bevedering voor het moment. Daar heeft het weer en nat gras wel voor gezorgd.
Sorry, ik vind het een groot verschil als ik m'n cochin krielen of gelijk welke andere kip zie lopen..zelfs de chabo's bij vrienden lopen vlotter. De cochins draaien hun hele lijf tijdens het wandelen. Ik vind dat er heel ongemakkelijk uitzien.
En dan moeten er nog geen obstakels zijn waar ze overheen moeten...


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten