Vreemde ontlasting?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Pieterornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 mar 2018 12:54
Land: Belgie
M/V: M

Vreemde ontlasting?

Berichtdoor Pieterornelis » 24 mar 2024 07:44

Hallo,

Even bij de Faq gekeken naar de ontlasting foto’s. Maar niet direct iets gelijkaardigs gevonden. Zopas zag ik deze ontlasting in het nachthok. Heb twee wyandotte kippen. 1tje van 2 jaar en half en 1 die net een weekje bij ons is. De ontlasting is van de oudere dame. De nieuwe heeft mooie normale ontlasting. Wat vinden jullie van deze? Op aanraden van de kweker waar de nieuwe van komt (sergant in Nevele BE) heb ik reeds een natuurlijk worm middel mee gekrehen voor in het water (kruidenmengeling) ter ondersteuning.


Afbeelding

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vreemde ontlasting?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 mar 2024 09:56

Is dit eenmalig?
Want bij een keertje schiet ik niet meteen in de medicijnen.
Elke kip heeft wormen en het is noodzakelijk dat ze ermee leert leven, want de wormen helemaal wegkrijgen lukt toch niet. Pas als dat ook ziektebeelden geeft zoals constant diarree, moet je de wormen terugdringen en de kip behandelen.

In dit geval heeft de nieuwe wss iets meegebracht dat de oude nog niet kende en nog niet tegen bestand is. Maar ik blijf bij mn eerste zin. Als het maar 1 keertje is, en de kip is verder gewoon kwiek, deed ik er niets mee.

Pieterornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 mar 2018 12:54
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vreemde ontlasting?

Berichtdoor Pieterornelis » 24 mar 2024 10:33

Ja kip gedraagd zich verder zeer normaal, eten drinken rondlopen. Niets aan te zien. Echter wel tweede keer dat ik de ontlasting zie. Deze ochtend en donderdagochtend ook eens. Verder zie ik ook nog goede ontlasting van haar. Lijkt mij enkel 1x per dag te zijn, tot nog toe twee keer gezien deze week. Gewoon verder goed in de gaten houden dan? Wat indien ik dit nog meerdere keren tegen kom? Kan het door stress zijn? Ondertussen is ze wel al goed bevriend met de nieuwe, de nieuwe is er sinds vorige zondag na overlijden van haar vriendin. Deze hebben we vorige zaterdag dood aangetroffen in het hok, zonder er maar iets aan te zien en ook niets aan gezien voor haar dood, dus blijft ons ook wel een raadsel. Hopelijk heeft het niet temaken met de waterige ontlasting die we nu zien? Voorlopig geven we nu wel een kruidenmengeling tegen wormen van de kweker zelf.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Vreemde ontlasting?

Berichtdoor jantien » 24 mar 2024 13:54

Als je het zeker wilt weten zou ik de mest even ter controle aanbieden bij je DA.
Ook omdat vorige week andere kip overleed zonder zichtbare symptomen. Je weet nooit of er iets mankeert en een normale DA test zelf de mest voor een klein bedrag.
Anders van tevoren even rondbellen met DA’s, zo kom je niet voor verrassingen te staan.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vreemde ontlasting?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 24 mar 2024 16:28

Ah ok. Als je net een kipje verloren hebt, verandert dat de zaak natuurlijk.
Het is idd wel altijd beter eerst te laten onderzoeken ipv zomaar blind te ontwormen. Dat is best wel schadelijk als het niet nodig is.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Vreemde ontlasting?

Berichtdoor tuff cookie » 24 mar 2024 16:57

De vreemde ontlasting kan ook komen door verandering in de situatie van je over gebleven hen. Veranderingen in leefomgeving kunnen uitwerken op de darmen. Natuurlijk kun je een dierenarts raadplegen.

Pieterornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 mar 2018 12:54
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vreemde ontlasting?

Berichtdoor Pieterornelis » 02 apr 2024 10:25

Even een update, vorige week dinsdag de ontlasting binnen gedaan voor mestonderzoek. Daar kwam uit dat er geen wormen zijn, wel een heel kleine aanwezigheid van cosiodise (maar echt heel miniem volgens de DA). Hij stelde voor om er zeker niet tegen te behandelen, de kip zou hier zelf bovenop moeten geraken zei hij? Wel moest ik behandelen met AB kuur. Orniflox 5 dagen in het drinkwater, hebben we dan ook gedaan tot en met vorige zondag. Tijdens de behandeling nog 1 keer natte/waterige ontlasting gehad in het nachthok en nu deze ochtend nog 1 keer. Heb sinds gisteren vitamine water gezet, dacht dat dit geen kwaad kan na de ab kuur. Daarpas even contact genomen met de DA. Hij zegt geef het zeker nog tot zondag om van de waterige ontlasting vanaf te komen. Wat is jullie mening? De betreffende kip en ook de andere gedragen zich verder nog steeds zeer normaal, zeer actief en goed in de veren. Dus eigenlijk op gedrag en uiterlijk niets te zien. Eten en drinken ook gewoon normaal. Kan ik nog iets meer doen of gewoon afwachten? Potje met maagkiezel zetten? Ze krijgen enkel een degelijke legkorrel mix. Verder legt de kip gewoon normale ontlasting overdag. Dus het is eenmalig per dag als het er is de natte ontlasting

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Vreemde ontlasting?

Berichtdoor Pearlsofpassion » 02 apr 2024 10:58

Ja, ik zou de DA volgen. Medicatie inzetten wanneer het niet nodig is, is zeer schadelijk en een kip die geen enkele parasiet in zich heeft bestaat ook niet of is net ontwormd. Ze moeten ermee leren leven want ze vrij houden kan toch niet.
Waar is de AB voor?

Maagkiezel kan nooit kwaad. Maar dat is wss geen oplossing voor dit probleem.

Pieterornelis
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 mar 2018 12:54
Land: Belgie
M/V: M

Re: Vreemde ontlasting?

Berichtdoor Pieterornelis » 02 apr 2024 11:48

Kippen waren inderdaad de week voor mestonderzoek ontwormt. Waarvoor de AB is, eigenlijk geen direct idee, hebben de DA gevolgd, dus ook de AB kuur gegeven. Afwachten dus maar zeker …

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5589
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Vreemde ontlasting?

Berichtdoor tuff cookie » 02 apr 2024 12:28

Eventueel kun je probiotica in het drinkwater doen. AB dood de slechte en de goede bacteriën ook in de darmen.


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast