Oog problemen

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
frankip
Berichten: 2992
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Oog problemen

Berichtdoor frankip » 27 apr 2024 06:12

TS woont in Thailand, dus zal weinig hebben aan dierenartsen in Nederland. Maar misschien wel voor foto te sturen ?

HappyMChick
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2024 07:15
Land: Thailand
M/V: M

Re: Oog problemen

Berichtdoor HappyMChick » 27 apr 2024 08:20

Ik woon in Azie in 'the middle of nowhere', lol.

In eerste instantie vreesde ik ook voor marek, maar andere kippen (allen ondertussen 8 maanden oud) vertonen geen verschijnselen. Als het marek zou zijn, kan het dan zo zijn dat de siruatie stabiel blijft (dat de kip niet nog zieker wordt)?

Ik heb een EHBO ruimte ingericht waar de kip 2 keer daags rustig kan eten en drinken. Als ze rondscharrelt laten de andere kippen haar gelukkig met rust.

Ik maak me wel een beetje zorgen, want ik ben van plan om met 40 kuikens (1 week oud) uit te breiden. Ik laat ze wel tegen marek vaccineren als ze daar niet te oud voor zijn.

HappyMChick
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 apr 2024 07:15
Land: Thailand
M/V: M

Re: Oog problemen

Berichtdoor HappyMChick » 27 apr 2024 08:29

PS.
Ik ga binnenkort naar een vogeltjes markt (50 km hier vandaan). Kijken of ze me daar verder kunnen helpen. Een arts voor kippen is niet makkelijk te vinden hier, maar misschien wel een kippen kenner

Pearlsofpassion
Berichten: 4412
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Oog problemen

Berichtdoor Pearlsofpassion » 27 apr 2024 12:53

HappyMChick schreef:Ik woon in Azie in 'the middle of nowhere', lol.

In eerste instantie vreesde ik ook voor marek, maar andere kippen (allen ondertussen 8 maanden oud) vertonen geen verschijnselen. Als het marek zou zijn, kan het dan zo zijn dat de siruatie stabiel blijft (dat de kip niet nog zieker wordt)?

Ik heb een EHBO ruimte ingericht waar de kip 2 keer daags rustig kan eten en drinken. Als ze rondscharrelt laten de andere kippen haar gelukkig met rust.

Ik maak me wel een beetje zorgen, want ik ben van plan om met 40 kuikens (1 week oud) uit te breiden. Ik laat ze wel tegen marek vaccineren als ze daar niet te oud voor zijn.


Ik heb het ook ooit gehad bij 1 kip. Deze vorm. Die is niet zo aggressief. Het bleef lang (jaar of 2) stabiel maar op het eind kreeg ze wel verlammings- en krampverschijnselen. Toen heb ik er een eind aan gemaakt.
Ik heb ook steeds kuikens, die ik nooit inent, maar nooit problemen gehad.

Mijn zus had ook 1 jonge kip met de gewone vorm Marek. Kon plots niet meer lopen. Dat ging super snel. Zij heeft ook geregeld kuikens, maar nog geen verdere gevallen gehad.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19184
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Oog problemen

Berichtdoor Isabel » 27 apr 2024 12:54

frankip schreef:TS woont in Thailand, dus zal weinig hebben aan dierenartsen in Nederland. Maar misschien wel voor foto te sturen ?

Wist ik niet. :mrgreen:
Foto per mail zou inderdaad een optie zijn. Kan TS toch de lijst gebruiken. ;)


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten