Kuiken met draainek? Behandeling?

Ziekten, ongedierte, verwondingen en de rui.
Ook nagels/sporen/snavel/kammen/vleugels etc
Beterlevenkip
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2020 17:55
Land: Nederland
M/V: V

Kuiken met draainek? Behandeling?

Berichtdoor Beterlevenkip » 24 apr 2024 16:52

Beste kippenliefhebbers,

Wij hebben sinds gisteren 6 prachtige oranje kuikentjes (Wyandotte kriel buff).
Moederkip past er goed op, maar een van de kuikens lijkt draainek te hebben.
Ze loopt soms rechtdoor, maar ze zit veel, loopt snel achter en legt haar kopje regelmatig in haar nek en begint dan heen en weer te draaien. Het is een erg sneu gezicht...
Wij hebben (gelukkig) nog nooit eerder een kipje gehad met draainek en ik vroeg me af hoe dat te behandelen is. Ik las op internet over antibiotica, pijnstilling, dwangvoeding, vitamine E en selemine! Dit klinkt wel heel veel om allemaal te geven. Is dit allemaal nodig om het kuikentje te behandelen? En hoelang duurt het meestal voordat een kipje hiervan herstelt?
En ik las dat draainek vaak ontstaat door trauma, dus een botsing of gepikt op de kop. Kan het ook wat anders zijn of zal dat het zijn? Wat denken jullie?

Een hele hoop vragen, maar vooral bezorgd om dit kuikentje :(


Groet, Anne en haar kipjes

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19184
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken met draainek? Behandeling?

Berichtdoor Isabel » 25 apr 2024 04:25

Klinkt inderdaad niet goed...
Ik zou het kuiken laten onderzoeken door een dierenarts met verstand van kippen.
Mocht je er heen gaan, vraag dan aan de DA advies over het vervoer: een kuiken is wat anders dan een volwassen kip en moet warm worden gehouden.

Hierbij een lijst van dierenartsen met verstand van kippen:
https://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewt ... 28&t=79193

Beterlevenkip
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2020 17:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken met draainek? Behandeling?

Berichtdoor Beterlevenkip » 26 apr 2024 15:48

Hallo,

Ik ben die dag gelijk naar de dierenarts gegaan om antibiotica op te halen wat ik die avond gelijk heb gegeven.
De volgende ochtend keek ik bij de kuikens en ik herkende het kuiken bijna niet meer!
Er was niks meer aan de hand. Ik kon haar die ochtend nog net onderscheiden van de rest, omdat ze haar kopje net iets gekker hield dan de rest, maar die avond en vandaag heb ik haar niet meer kunnen onderscheiden.
Ik ben zeer opgelucht dat ze beter is. Helaas heb ik hierdoor de kuur niet kunnen afmaken, omdat ik haar niet meer kan onderscheiden van de rest.. Hopelijk heeft dat geen negatieve gevolgen voor zijn/haar gezondheid.


Groetjes, Anne

MilMol
Berichten: 148
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kuiken met draainek? Behandeling?

Berichtdoor MilMol » 26 apr 2024 17:03

Fijn dat het beter gaat.

Volgende keer dat een kip een kuur moet ondergaan zou je een gekleurd stukje touw om een pootje kunnen doen. Niet te strak, maar ook niet te los en de eindjes kort afgeknipt.

Of met een busje verf waarmee bijvoorbeeld zwangere schapen worden gemarkeerd een klein stipje op de rug spuiten.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19184
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken met draainek? Behandeling?

Berichtdoor Isabel » 27 apr 2024 04:17

Fijn dat het beter gaat. Een AB kuur moet je inderdaad afmaken. Hopelijk blijft het met het kuiken goed gaan. :duimop:

Beterlevenkip
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 okt 2020 17:55
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuiken met draainek? Behandeling?

Berichtdoor Beterlevenkip » 27 apr 2024 20:08

Bedankt voor die tips! Dat ga ik volgende keer toepassen, want ik baal wel dat ik hierdoor de kuur niet heb kunnen afmaken... Hopelijk groeit het kuiken alsnog op tot een sterk gezond kipje!


Terug naar “Kippenziekten, verwondingen, ongedierte rui etc”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten