Gewonde bosduif

Gebruikersavatar
RRchickens
Berichten: 253
Lid geworden op: 06 mei 2015 11:56
Land: Belgie
M/V: V

Gewonde bosduif

Berichtdoor RRchickens » 18 jun 2015 16:11

Ik heb wat advies nodig ivm een duif, hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Dinsdagavond zat er een gewonde bosduif in onze tuin. De rechtervleugel was zeer zwaar beschadigd (ze kon niet meer vliegen, beetje fladderen met haar ene vleugel) en aan haar flank onder de vleugel zat ook een wonde. Ik vermoed door een kat aangevallen.

Ik dacht, ik laat ze zitten en laat de kat het werk afmaken en als de kat het niet doet dan waarschijnlijk de vos. Het was namelijk al donker en ik dacht ik kan er toch nergens mee, dan kan het beest beter uit zijn lijden verlost worden (zelf doden kan ik niet).
Woensdagochtend zag ik ze niet meer en ging er dus vanuit dat de kat of vos hun werk hadden gedaan.

Deze ochtend ging ik de kippen uit hun nachthok halen en wat zie ik, de duif is blijkbaar in de kippenren terecht gekomen en overleeft daar nu op het eten en drinken van mijn kippen.
Ik heb dan zo goed en zo kwaad als ik kon getracht de wonden wat te ontsmetten, hoewel het er redelijk ok uit zag.

Maar zo kan dat toch niet verder? Ik weet niet wat doen. Ik heb het dichtstbijzijnde opvangcentrum voor wilde vogels gemaild, maar zo dichtbij is dat niet.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Gewonde bosduif

Berichtdoor heusnoorn » 19 jun 2015 22:17

Laat ze gewoon mee-eten en dan zie je wel wat er gebeurt?

Op die manier laat je alsnog de natuur zijn gang gaan met een klein beetje assistentie. Als ze voldoende geneest, krijg je een sporadische bezoeker bij, anders een vaste bewoner. En als de vos ze alsnog te pakken krijgt, dan heeft dat dier een goed maal? (Ik denk dat ze wat groot is voor katten?)

Als je dat te hard vindt, kan je ze zelf proberen in een kooi/hok stoppen waar ze veilig zit, maar daar heb je het gevaar dat ze wegkwijnt door de stress. Een opvangcentrum kan ook, maar ik weet niet in hoeverre zij veel moeite gaan doen voor een enorm veel voorkomende vogel (in veel gebieden een te bejagen plaag) wanneer die niet snel zelfstandig terug naar de natuur zou kunnen.

Persoonlijk zou ik ze dus in semi-vrijheid bijvoederen en ze een soort versterkte natuurlijke kans geven.

Gebruikersavatar
RRchickens
Berichten: 253
Lid geworden op: 06 mei 2015 11:56
Land: Belgie
M/V: V

Re: Gewonde bosduif

Berichtdoor RRchickens » 21 jun 2015 13:15

Bedankt voor je reactie!

Ik had de Wildlife Taxi (rijden voor het opvangcentrum) gebeld, maar ik krijg geen reactie (had voicemail bericht ingesproken). Ik had de duif in de transportbench van mijn kat gezet, voor het geval de wildlife taxi zou komen, maar daar reken ik nu al niet meer op. Ik heb ze terug bij de kippen geplaatst, want in de bench kende ze zeer veel stress, ik ga ze niet meer opsluiten. In de kippenren is genoeg plek om te schuilen.

Ik heb de wonde aan de flank goed kunnen bekijken, is al goed genezen en is niets ernstig. Maar de vleugel is gehalveerd als ik dat zo kan zeggen. Er zitten 2 veren echt fout/gedraaid precies, kan ik deze wegknippen of laat ik dat gewoon zo? Ze eet en drinkt nog en is nog zeer alert.
Ze mag zeker blijven, ik hoop alleen dat ze geen pijn heeft.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Gewonde bosduif

Berichtdoor heusnoorn » 21 jun 2015 21:20

als die vleugelpennen los zitten, vallen ze wel vanzelf uit. Knippen heeft het gevaar dat je haar bewegingsvrijheid nog meer beperkt en ze nog meer stress bezorgt. De duif zo weinig mogelijk hanteren is de boodschap.

Gebruikersavatar
RRchickens
Berichten: 253
Lid geworden op: 06 mei 2015 11:56
Land: Belgie
M/V: V

Re: Gewonde bosduif

Berichtdoor RRchickens » 25 jun 2015 16:36

Je had helemaal gelijk, de pennen zijn er vanzelf uitgevallen. Ze lijkt opgeknapt (ik laat haar liever met rust, dus kom niet te dicht bij). 's Ochtends (wanneer mijn kippen in het nachthok zitten) zit ze meestal vooraan in de ren, zodra ze me ziet en ik de kippen eruit laat, gaat ze wat meer naar achteren.
Ze mag dus gerust blijven wonen.

Gebruikersavatar
Kikie
Berichten: 743
Lid geworden op: 18 apr 2010 08:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Limburg

Re: Gewonde bosduif

Berichtdoor Kikie » 07 jul 2015 18:33

Hoe is het met de houtduif afgelopen?

Gebruikersavatar
RRchickens
Berichten: 253
Lid geworden op: 06 mei 2015 11:56
Land: Belgie
M/V: V

Re: Gewonde bosduif

Berichtdoor RRchickens » 14 jul 2015 15:53

Ze heeft het overleefd, maar kon niet meer vliegen. Omwille van onze verhuis kon ik ze helaas niet meenemen. De kippenren aan onze nieuwe woonst is nog niet af - mijn kippen zijn op logement bij mijn schoonvader - en dan zou de bosduif letterlijk en figuurlijk een vogel voor de kat zijn. We hebben ze bij onze vorige buurvrouw achtergelaten, zij ging de duif bij haar kippen houden. :duimop:


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten