Genetica Oud hollandse meeuwen

douwe welling
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 jul 2007 20:38
Land:
M/V: V
Locatie: Meeden, Groningen

Genetica Oud hollandse meeuwen

Berichtdoor douwe welling » 09 aug 2007 12:20

Hallo,

Ik heb een koppeltje oud hollandse meeuwtjes, doffer zwartschild, duivin roodschild. deze hebben net 1 jong van ca 10 dagen, waarvan de pennen nu doorkomen. dit jong heeft echter geen zwarte of rode veren, maar het lijtk wat zilverachtig.. ik had zelf gedacht dat zwartschild wel dominant zou zijn over roodschild, maar blijkbaar hebben beide ouders nog andere genen ?? kan iemand me hier iets over vertellen ??

Alvast bedankt !

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Genetica Oud hollandse meeuwen

Berichtdoor gonda » 09 aug 2007 13:22

douwe welling schreef:Hallo,

Ik heb een koppeltje oud hollandse meeuwtjes, doffer zwartschild, duivin roodschild. deze hebben net 1 jong van ca 10 dagen, waarvan de pennen nu doorkomen. dit jong heeft echter geen zwarte of rode veren, maar het lijtk wat zilverachtig.. ik had zelf gedacht dat zwartschild wel dominant zou zijn over roodschild, maar blijkbaar hebben beide ouders nog andere genen ?? kan iemand me hier iets over vertellen ??

Alvast bedankt !

de genetica van de duiven is verschillend van de genetica van de kippen.

Waarschijnlijk hebben we hier te maken met postduiven rood, er is ook nog het sierduivenrood.
Het postduivenrood of dominant rood, wijzigt de zwarte kleur in rood.
Maar dan krijgen we eigenlijk roodzilver, het zilverachtige wat ge beschrijft is eigenlijk vaalgrijs of askleurig.
Hoe effectief de kleuren gaan zijn later, zal pas echt tot uiting komen na de eerste verenwisseling.

douwe welling
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 jul 2007 20:38
Land:
M/V: V
Locatie: Meeden, Groningen

Berichtdoor douwe welling » 09 aug 2007 15:12

Wat is precies het verschil tussen postduivenrood en sierduiven rood ? mijn oud hollandse meeuwtjes hebben volgens mij dan sierduiven rood ?

Ik heb het jong eens goed bestudeerd en wat foto's van oud hollandse meeuwtjes gezocht. Ik zie aan de pennen dat het jong geband wordt, waarschijnlijk dan blauwgeband zilver. de kleur die ik zie is echt heel licht grijs. Ik ben benieuwd ik zal over een paar dagen een foto plaatsen, als het jong wat groter is !

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 09 aug 2007 15:39

douwe welling schreef:Wat is precies het verschil tussen postduivenrood en sierduiven rood ? mijn oud hollandse meeuwtjes hebben volgens mij dan sierduiven rood ?

Ik heb het jong eens goed bestudeerd en wat foto's van oud hollandse meeuwtjes gezocht. Ik zie aan de pennen dat het jong geband wordt, waarschijnlijk dan blauwgeband zilver. de kleur die ik zie is echt heel licht grijs. Ik ben benieuwd ik zal over een paar dagen een foto plaatsen, als het jong wat groter is !

Hallo Douwe
normaal gezien zou ik ook verwachten dat ze sierduivenrood in zich dragen, en geen postduivenrood
maar als er eens of ooit postduivenrood is ingekweekt, dan krijg je het er nooit meer uit, en dat is het probleem.

Het is mogelijk dat je een gebande roodzilver gaat krijgen, en dan is dit niet afgeleid van het postduivenrood.
Dan moet de zwarte onder zich een bandtekening vertonen, maar als het in de derde generatie terug een bandtekening was, dan gaat dit nu waarschijnlijk niet meer tot uiting komen in de zwarte
Kijk eens daarom in het licht, als je de doffer schuin houdt, kijk of hij volledig zwart egaal is, of als er toch iewat van band door komt???
Je kan ook nog een geel geband zilver bekomen, als verdunde vorm van het rood. Het kan dus alle mogelijke kanten op

Ivm postduivenrood, en sierduivenrood. Als je het ooit hebt gezien dan zul je het niet vergeten.
Vele rassen hebben de postduivenrode kleur.
We zullen zien wat de foto ons zegt, je kan hem me ook persoonlijk toezenden op gonda@skynet.be

douwe welling
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 jul 2007 20:38
Land:
M/V: V
Locatie: Meeden, Groningen

Berichtdoor douwe welling » 27 aug 2007 19:04

Het heeft even geduurd , maar bij deze de foto's !
op de foto links de moeder, midden het jong en rechts de vader.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Drentse hoenderskriel
Berichten: 1247
Lid geworden op: 24 dec 2005 17:33
Land:
M/V: V
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Drentse hoenderskriel » 28 aug 2007 09:01

Mooie duiven!
Ik zou ze alleen voeren in een bakje/trog dan verspillen ze veel minder voer. En als je dit elke dag 2x daags voert krijg je heel snel te dikke duiven.

Succes!

douwe welling
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 jul 2007 20:38
Land:
M/V: V
Locatie: Meeden, Groningen

Berichtdoor douwe welling » 28 aug 2007 09:04

Ik voer 1 keer per dag en deed dat idd altijd in een bakje, maar ik heb nog 2 oud duitse meeuwtjes, die door de oud hollandse niet op de til worden toegelaten, zodoende voer ik op deze manier, wat de hollanders verspillen eten de duitsers op de grond wel weer op :-)

Gebruikersavatar
Drentse hoenderskriel
Berichten: 1247
Lid geworden op: 24 dec 2005 17:33
Land:
M/V: V
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Drentse hoenderskriel » 28 aug 2007 09:07

Oké ;)

2x daag is beter jij kan ook niet leven van je 's morgens helemaal vol proppen. Maar ze doen het zo ook goed dus ja... Aan jouw de keus.

douwe welling
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 jul 2007 20:38
Land:
M/V: V
Locatie: Meeden, Groningen

Berichtdoor douwe welling » 28 aug 2007 12:25

Ja, 2x daags is beter, maar dan worden ze moddervet....ik heb dat een tijdje gedaan en dan merkte ik dat ze minder goed opstegen zeg maar :-) en ze vliegen hier los, pikken vaak een graantje mee van de kippen die hier lopen...


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten