mijn (reis)duiven

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

mijn (reis)duiven

Berichtdoor basselierke » 28 aug 2010 21:17

Ik ben herbegonnen met nieuwe duiven , ik heb er 10. Maar normaal gezien komt er nog een rode bij :)
Het gaat redelijk goed , ze vliegen meestal tussen de 30-50min aan 1 stuk ; maar de laatste dagen zijn er wel 2 bij die niet te zien zijn (als ik ze laat vliegen) en pas na enkele uren terug naar huis komen...
-> ookal laat ik ze van maandag - vrijdag (als het niet regent) telkens om 17u vliegen en roep ik ze om 18u weer binnen. En toch komen die 2 pas tegen 19u of 20u terug , terwijl ze de tijd voordien altijd mooi bij de andere duiven bleven en altijd om 18u mooi binnen in het hok kwamen.
Maar goed , het zijn er maar 2 , en maandag en dinsdag zal ik wel zien wat ze doen hé :-)

hier zijn de foto's :

Afbeelding


het witje op de volgende 2 foto's heb ik pas enkele dagen , en heeft gisteren voor het eerst gevlogen , jammer genoeg wat problemen gehad met binnen krijgen maar het is toch gelukt. :-)
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding


dit is 1van de 2 duiven die te lang wegblijft (dus bij andere duiven zit)
Afbeelding


blauwgeschelpt : zo eenvoudig , maar toch de mooiste kleurslag (vind ik :P )
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 okt 2009 20:24
Land: belgie
M/V: M

Re: mijn (reis)duiven

Berichtdoor Cedric » 28 aug 2010 21:31

Ik vind de grijze ook de mooiste, de witte op de eerste pagina is nog een jonge duif?

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: mijn (reis)duiven

Berichtdoor marvin2985 » 28 aug 2010 21:32

mooie duiven heb je.
heb je bij de 2 gevoeld of ze gegeten hebben? (eten in krop)
eenmaal aangeleerd is moeilijk af leren. zorg er voor dat ze in het hok geen korrel eten krijgen als ze te laat binnen blijven, als ze dan nergens anders hebben gegeten zullen ze niet van het hok weg te slaan zijn de volgende dag.
een nieuwe duif binnen halen is altijd lastig, maar zal de volgende dag vaak veel beter gaan.

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Re: mijn (reis)duiven

Berichtdoor basselierke » 28 aug 2010 22:07

Het zijn allemaal jongen , maar de witte is 2weken jonger dan de rest. :-)
Het is de schuld van de duiven'liefhebber' (hij kijkt er eerlijk gezegd niet veel naar om) van wie ik de witte heb gekregen.
Ik ging kijken naar zijn duiven , en ik zei dat dat witje wel al oud genoeg was ( had nog geen pluimen onder zijn vleugels , maar was al op volwassen grootte ) en gij vond dat het te jong was en zei dat ik een week moest wachten tot hij pluimen onder de vleugels had. Ik zei 'dat is juist niet goed , ze mogen juist nog niet kunnen vliegen wanneer ik ze moet uitwennen.'
Maarja hhij zei 'volgende week of niet...' enja ik wou heel graag dat witje dus heb ik me maar aangepast.

ik ben dan woensdag het duifje gaan halen , en ik liet het dan vrijdag al eens buiten want hoe sneller je ze buiten laat , hoe beter (voor het uitwennen). Bleek dat hij al iets te goed kon vliegen -.- (= hij was dus al meteen de lucht in :( )
Terwijl de jongen buiten moeten wanneer ze nog maar wat heen en weer fladderen , zodat ze in het begin altijd op het hok en rondom het hok zijn en dus de gehele omgeving goed kunnen 'observeren'. -.- Maarja hij wist het natuurlijk beter hé :roll:

ochja het komt wel goed , ze zullen 72uur binnen gezeten hebben , dus dan is hij nog meer het hok gewend en zal het maandag wel geen probleem zijn zeker :)

+ ik weet niet of ze eten in de krop hadden , ik heb vrijdagavond gevoeld toen ze binnenzaten en er zat wat eten in de krop. Maar misschien was dat omdat er nog een klein beetje eten over was in de voederbak (aangezien die 2 duiven dus hun dosis nog niet binnen hadden hé ) ofwel omdat ze op het land gezeten hadden .... ( ik ben niet uren aan mijn duivenkot blijven staan hé , maar ik zal maandag weten te zeggen of ze naar het land gaan of niet :) )

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: mijn (reis)duiven

Berichtdoor marvin2985 » 29 aug 2010 12:50

het is idd goed om de jongen pas te spenen als ze veren onder hun vleugels hebben, en een niet uitgewende reisduif zal al heel snel uit te wennen zijn en de weg terug weten.
ze zijn alleen vaak bang om te landen op het hok omdat ze het allemaal nog niet kennen, de 2de keer zal het veel makkelijker gaan.
wat heb je met de oude duiven gedaan?

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Re: mijn (reis)duiven

Berichtdoor basselierke » 29 aug 2010 12:59

nogtans kreeg ik van duivenmelker (waar ik goed bevriendt mee ben) duifjes die nog niet konden vliegen , en die kon ik dan na 3dagen buiten laten zodat ze enkel van op de spoetnik op hun hok vlogen en dan weer terug op de spoetnik. En ik had nogtans geen enkel probleem ivm eten en drinken. En dit liep dus perfect , elke dag gingen ze een stapje verder en uiteindelijk vlogen ze hier mooi rond en kwamen altijd perfect binnen.

Die 5 oude heeft mijn bompa geslacht.

Ik hoop dat het nu lukt met die jongen , dit is de laatste maal dat ik probeer om reisduiven te houden. Als het weer niet lukt , dan stop ik ermee en schaf ik mij een koppel of 2 kingduiven aan die ik eens in onze tuin kan laten rondlopen ofzo :P

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: mijn (reis)duiven

Berichtdoor marvin2985 » 29 aug 2010 13:21

basselierke schreef:nogtans kreeg ik van duivenmelker (waar ik goed bevriendt mee ben) duifjes die nog niet konden vliegen , en die kon ik dan na 3dagen buiten laten zodat ze enkel van op de spoetnik op hun hok vlogen en dan weer terug op de spoetnik. En ik had nogtans geen enkel probleem ivm eten en drinken. En dit liep dus perfect , elke dag gingen ze een stapje verder en uiteindelijk vlogen ze hier mooi rond en kwamen altijd perfect binnen.

Die 5 oude heeft mijn bompa geslacht.

Ik hoop dat het nu lukt met die jongen , dit is de laatste maal dat ik probeer om reisduiven te houden. Als het weer niet lukt , dan stop ik ermee en schaf ik mij een koppel of 2 kingduiven aan die ik eens in onze tuin kan laten rondlopen ofzo :P


het kan idd wel en is veel makkelijker uitwennen, de meeste duivenmelkers halen hun jongen pas weg als ze al veren hebben, maar houden de jonge duiven zelf waardoor het uitwennen makkelijker is.
als je nu goed je duiven strak houdt en zo blijft doorgaan gaat het helemaal goedkomen.
veel succes en plezier met de hobbie.

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Re: mijn (reis)duiven

Berichtdoor basselierke » 29 aug 2010 18:22

ze hadden wel veren , maar het was nog niet helemaal dichtgegroeid onder de vleugels.

ik heb ze om 17u uitgelaten (vandaag geen wedstrijden meer boven parijs , enkel korte vluchten dus om 17u gingen er al zeker geen meer van de vlucht overvliegen) en het zijn weer diezelfde 2 die er niet zijn -.-

ALS ze straks terug komen , zal ik controleren of ze eten in hun krop hebben of niet...

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: mijn (reis)duiven

Berichtdoor marvin2985 » 29 aug 2010 18:56

en zorg dat ze geen voer meer kunnen pikken wat er nog ligt, dan zullen ze morgen beter komen. jammer dat er toch weer 2 verkeerd gaan, maar kan je weinig aan doen. als ze het eenmaal door hebben worden ze erg lui en eten liever in t veld.

basselierke
Berichten: 1217
Lid geworden op: 29 mar 2007 17:33
Land: BE
M/V: M
Locatie: oudenaarde

Re: mijn (reis)duiven

Berichtdoor basselierke » 29 aug 2010 19:13

hun krop is leeg

maar ik ben van het systeem afgestapt om ze maar 1x per dag eten te geven. Dat lukte niet echt goed , daarmee heb ik die jongen gewend gemaakt dat ze 's morgens en 's avonds eten krijgen op een bep. uur.
Dus morgenvroeg hebben ze natuurlijk weer eten binnen hé , natuurlijk nu vanavond niet maarja dat maakt hen blijkbaar niet veel uit want vorige week donderdag en vrijdag bleven ze ook nog gewoon weg hé.

Wat doe ik ermee ?


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten