duif mankt en vliegt niet

jurgenvm
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 dec 2011 19:01
Land: belgie
M/V: M

duif mankt en vliegt niet

Berichtdoor jurgenvm » 18 dec 2011 23:36

hallo,
woensdag een zieke duif tegengekomen en mee naar huis genomen,
duif hersteld goed maar gaat heel traag.

historie:
betreft een duivin,80 % volwassen ongeveer,stadsduif
had ze woensdagnamiddag al gezien,was in de gutsende regen dat ze voor mij voorbijstapte
was een echt waterkieken maar stapte normaal op de 2 poten.

iets van een uur later paseerde ik er terug en zag ik ze al manken en zichzelf echt voortslepen
om te gaan schuilen onder een vuilcontainer.

s'avonds zat ze er nog steeds onder en heb ik ze meegenomen.
was even verschieten,duif was echt graatmager en een paar licht kalende plekken.

thuis gekomen,direct mengvoer gegeven en ze begon direct te eten wat een goed teken was.
ademhaling was heel zwaar.
naast de kachel gezet en daar is ze blijven zitten,dus zonder doos of iets tot de dag erna in de late
namiddag begon ze maar eerst haar eerste stappen te zetten.(dag 2)
ontlasting was slecht,groen met zuiver water.eten en drinken deed ze wel.
toen ze met haar verzorging begon zag ik ook iets raar,ze trok haar kleine pluimen uit en at ze op.

dag 3:begint levenderiger te worden,begint vroeg te stappen en besteed veel tijd aan verzorging en dit verschillende keren per dag.pluimen uitrekken is gedaan.ontlasting is goed,meer naar zwarte kleur met witte lijnen erin.eet en drinkt een hele dag door.

en zo gaat ze er elke dag op vooruit en haar krop zit barstensvol en ze word steeds atenter.
ze begint dus steeds omhoog te zien en echt aan te leggen om op een zetel te vliegen.
maar verder dan aanleggen kwam ze niet.
vandaag heeft ze het nu verschillende keren geprobeerd,maar ze geraakt met moeite 30cm omhoog.

daar ik vroeger ook altijd duiven heb gehad heb ik dus haar poot al gecontroleerd en daar is gewoon niks aan te vinden.
is dus totaal niet gebroken.bij vergelijk tussen de 2 zie ik dat de goede veel meer weerstand heeft bij het bewegen
dan de andere.ook gezocht voor splinter of zoiets in de tenen en de bal maar niks te vinden.

hier zijn dus een paar rare dingen:
als ze aan haar kop krabt gebruikt ze haar slechte poot.
als ze stapt s'morgens gebruikt ze de slechte poot enkel als steun om vooruit te geraken,steunt op de voorste tenen alleen.
in de namiddag veranderd dit patroon,gaat sneller vooruit en gebruikt de slechte poot nog steeds als korte steun maar nu zet ze hem wel volledig op de grond.

nu, de vleugels en staart zijn ook volledig in orde.
maar bij test gaat er geen kracht van uit.
hou ze dus in 1 hand en laat ze fladeren,of ze nu fladert of niet word je gewoon niet gewaar.
bij een gezonde duif voel je wel de trekkracht.

denk dus eerder dat ze 1 of ander spierprobleem heeft of ze is nog veel te zwak.
ondanks dat ze een hele dag zit te eten is ze nog steeds vel over been.
bij mijn opzoekingen op het net kwam ik 100% hetzelfde probleem tegen,dus ook een duif die niet meer vliegt en mankt en dus ook niets mis met de poot.
spijtig genoeg geen verklaring erbij.

groeten

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: duif mankt en vliegt niet

Berichtdoor marvin2985 » 21 dec 2011 17:11

erg raar.
ik zou denken dat ze aangevallen is ofzo? maar dan zou je wel wat van schade aan de duif moeten zien.
paratyfus/paramixo tast de spieren aan maar dan zou ze ondertussen al dood moeten zijn en evenwichtstoornissen hebben.
dat ze na een paar dagen nog niet aangekomen is is niet zo raar, dat ga je pas zien na een paar weken. de kleur poep aan het begin is redelijk normaal voor een straatduif.

heb nog nooit gehoord of gezien dat er pluimen uitgetrokken worden door een duif...
veel succes er mee en laat even weten hoe het verder gaat.

jurgenvm
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 dec 2011 19:01
Land: belgie
M/V: M

Re: duif mankt en vliegt niet

Berichtdoor jurgenvm » 21 dec 2011 23:49

hallo,
In het begin had ze wel last van evenwicht,moest steeds me vleugel corigeren om niet omver
te vallen.
Maar ja,ze komt wel van ver terug.
In het begin lag ze gewoon plat voor haar eten,zelfs haar goede poot was te zwak om haar te dragen.
Als je haar oppakte en terug neer zette lag ze gewoon op 1 kant zoals een schip.
Haar borstbeen is volledig bloot.

Ondertussen heeft ze terug al veel vorderingen gemaakt.
Ze stapt nu terug gewoon op haar 2 poten,begint zelfs al te lopen.
Precies of ze heeft nooit een probleem gehad.
Na een tijd als ze stilstaat of veel heeft gestapt haalt ze er wel de druk af,blijft ze dus gewoon op goede
poot staan.

Vliegen doet ze nog steeds niet.
Wat nieuw is en dit begint ze meermaals per dag te doen is wild beginnen te fladeren.
Wat ze doet is:
Ze zet zich zo recht mogelijk,borst vooruit en begint hevig te fladeren,ze slaat dus met de vleugels naar voor.
Is of ze wind vooruit begint te maken.
Terwijl ze dit doet beweegt haar lichaam niet naar voor of achter,is dus gewoon ter plaatse blijven slaan.
Dit doet ze gedurende 10 a 15 sec.

Terwijl ze dat doet,dan zie je maar eerst hoe mager ze is.
Als het dus geen spierziekte is,kan een duif dan zo zwak worden dat ze gewoon niks meer kan.
Of te jong om zich in het tumult te mengen.

Wat wel opvalt in brussel is dat de duivenpopulatie heel sterk is gestegen.
En nu we naar de winter gaan zie je veel minder eten dat word gestrooid,meestal brood (99,9%)
Als er dan al iets word gesmeten is het precies oorlog,je kan dus direct 50 duiven hebben die erop springen.
Komen van overal aangevlogen en de ene land gewoon op de andere.
Zo hongerig zijn ze om een idee te geven.

Maar dit zijn dus wel volwassen duiven.
En wat heeft een duif nu aan een stukje brood dat ze bemachtigen.
Daar komt dan nog bij dat veel zotten nog beschimeld brood smijten,en dan denken ze dat ze een goede daad hebben gedaan.
Als ik met de kinderen ga strooien koop ik altijd strooivoer aan,geef dus nooit brood.
Ze krijgen van mij een kg,maar dan zitten ze wel vol en voldaan.

Maar het fenomeen van zwakte heb ik toch ook al opgemerkt bij duiven waarmee gespeeld word.
dus jaarlingen.
In brussel zijn er veel die verloren vliegen

Waneer de zomer ver gaat beginnen of bezig is krijg ik er toch 1 of 2 per jaar op bezoek.
Dit zijn dus geen geringde duiven die uiteindelijk stadsduif worden zoals zovele.
Het verschil zie je direct,bloedrode poten,mooie neus,blinkende ogen en ik vind dat die duiven ook een fierheid uitstralen.
Weet niet waarom ze steeds mijn terras uitkiezen als tussenstop :gulzig:
90% van de gevallen is het een nederlandse duif.
Die duiven zijn dus ook gewoon op,kun je zonder moeite opnemen.

Die duiven zakken wel nog niet door hun poten maar hun vliegen houden ze zeer beperkt.
Hun vliegen begint van de 2de dag,eerste dag is het gewoon de kaars uit en blijven ze gewoon uitrusten en constant
eten.
Geef die dus ook strooivoer en water en na 3 a 7 dagen zijn ze weg.
Dus eens ze terug op kracht zijn zetten ze hun reis verder.
Zie ze dus nooit meer terug.

groeten

frankip
Berichten: 2955
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: duif mankt en vliegt niet

Berichtdoor frankip » 22 dec 2011 07:59

Als er vroeger thuis van die sterk vermagerde vermoeide reisduiven kwamen zei mijn moeder altijd dat ze zo vermagerd waren dat het lichaam het voedsel niet meer kon opnemen.Ze deed dan altijd een stukje rundervet dwangvoederen en dan zag je inderdaad dat ze in no time weer op de been waren.(dit is wel al meer dan 30 jaar geleden)

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: duif mankt en vliegt niet

Berichtdoor marvin2985 » 22 dec 2011 21:06

veel mais als wedstrijdduiven komen aanvliegen, zijn ze het meest mee geholpen.

de duif waar we het hier over hebben, heeft die onder zijn vleugels al overal veren? anders lijkt het mij een jonge duif, als zou je het wel moeten horen aan een piep of een koerend geluid als je hem oppakt, miss is een foto handig?
paramixo of paratyfus kan het niet zijn, daar komt geen enkele duif bovenop zonder medicijnen.
dat hij zijn vleugels en poot weer beweegd is tenminste een teken dat hij geen pijn heb. anders zou hij ze ontzien.

erg goed dat je de duiven voert maar onthoud wel dat straatduiven door de meeste mensen als een plaag gezien worden en je met voeren eigenlijk helpt met het verspreiden van de plaag.
ik woon in amsterdam en heb daar tussen mijn duiven kippen eenden en ganzen ook een hoop straat duiven lopen.

eens in de zo veel tijd vang ik ze weg en omdat ze dan al geruime tijd mee eten en dus aardig rond zijn breng ik ze naar de slager in de buurt, die zal er wel kattenvoer van maken??
niet omdat ik die duiven het niet gun maar omdat als ze blijven mee eten ik na enkele maanden 100 duiven extra te voeren heb...

toktok2
Ban wegens misbruik account
Berichten: 139
Lid geworden op: 17 sep 2008 11:53
Land: nl
M/V: V

Re: duif mankt en vliegt niet

Berichtdoor toktok2 » 24 dec 2011 17:05

denk niet dat de slager er katten voer van maakt ..

voor een mooie volle duif kun je wel tussen de 2 en 3 euro vangen .....
je moet maar eens ana je slager vragen wat hij er mee doet ..... :gulzig: :gulzig:

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: duif mankt en vliegt niet

Berichtdoor marvin2985 » 25 dec 2011 11:47

toktok2 schreef:denk niet dat de slager er katten voer van maakt ..

voor een mooie volle duif kun je wel tussen de 2 en 3 euro vangen .....
je moet maar eens ana je slager vragen wat hij er mee doet ..... :gulzig: :gulzig:


ja zal er wel lekker centje mee pakken, al lijkt me die straatduiven toch niet ideaal...

hoe gaat het nu met de duif??

jurgenvm
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 dec 2011 19:01
Land: belgie
M/V: M

Re: duif mankt en vliegt niet

Berichtdoor jurgenvm » 30 dec 2011 20:10

Ondertussen heeft ze bijna al een volledig herstel,enkel nog te mager.
Blijft nog steeds eten de ganse dag door en de poot blijft goed.
Als je wil oppakken maakt ze soms een oe,oe geluid.
Pluimen zijn aanwezig onder de vleugels.

Fladeren ter plaatse is verminderd daar ze lift begint te krijgen.
Waar ze dus vroeger gewoon ter plaatse bleef fladeren,draait ze nu rondjes doordat
de poten beginnen los te komen van de grond.
Vleugelkracht is dus sterk verbeterd.

Gisteren was het dan zover dat ze 2 keer op de keukentafel vloog.
Waar ze dus voorheen ook al veel pogingen had ondernomen,maar meestal smakte ze er
met de kop tegen maar dan wel langs de onderkant :gulzig:
het is wel nog niet sierlijk maar het lukt al,ze heeft iets meer plaats nodig daar de
krachtige afzet er nog niet is.

En vandaag begon ze dus al gewoon in huis rond te vliegen wat minder leuk is.
Heb ze vandaag al een paar keer buiten gezet om het uur
en na de 4de keer is ze eindelijk eens 30min buiten gebleven en op een muurtje gaan zitten.

De eerste 3 keer geen 10 min dat ze buiten bleef,bleef op vensterbank zitten en begon gewoon te rillen en als ze binnen kwam direct achter de verwarming.

Ik zie nergens geen optie voor foto op te zetten,heb ze geupload
https://rapidshare.com/files/923462585/duif_30-12-11.rar

groeten

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: duif mankt en vliegt niet

Berichtdoor marvin2985 » 31 dec 2011 11:40

krijg de foto niet open... zou je hem op photobucket.com oid willen zetten?
super dat er nog mensen zijn die zo veel moeite willen doen voor een dier.
ben blij dat het al beter gaat.
grote kans dat de duif nooit meer weg gaat bij je...

jurgenvm
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 dec 2011 19:01
Land: belgie
M/V: M

Re: duif mankt en vliegt niet

Berichtdoor jurgenvm » 06 jan 2012 01:09

marvin2985 schreef:krijg de foto niet open... zou je hem op photobucket.com oid willen zetten?
super dat er nog mensen zijn die zo veel moeite willen doen voor een dier.
ben blij dat het al beter gaat.
grote kans dat de duif nooit meer weg gaat bij je...


hallo,
gewoon openen met winrar.
Ondertussen gaat het steeds beter.
Voor nieuwjaar wel nog problemen gehad,kracht was nog niet genoeg.
Na een 6 meter en een kleine tegenwind was het gewoon noodlanding.
Viel gewoon plat op haar krop uit de lucht.
Gelukkig geen schade maar kon ze gaan oprapen,ze wou zelf nog binnenvliegen maar lukte gewoon niet meer.

Kracht is er nu dus wel al gekomen,vliegt nu al zo een 70 meter zonder problemen.
Sluit zich daar aan bij een groep die daar altijd zit en vliegt soms eens een rondje mee met die duiven.
Maar meestal is ze ook de enige die blijft zitten.
Ze gaat dus nog niet voluit en zeker niet hoog.
Blijft dus steeds laag bij de grond en op het laatste moment stijgt ze om op een dak te geraken.

Ik heb de indruk dat die daarvoor nooit deftig heeft gevlogen.
In het begin maakte ze totaal geen gebruik van de opwaartse druk.
Was dus van hier vertrekken gewoon volle bak geven tot haar eindpunt,rechtdoor vliegen en gewoon
scheef in de lucht hangen.linkervleugel naar beneden,rechter naar boven.
Moest minstens 3 keer corigeren in vlucht om niet over kop te gaan.
Dit terwijl de andere duiven gewoon liggen te zweven in de lucht,zoveel opwaartse druk.

Met daar nu al een tijd bij de anderen te zitten is dat nu wel veranderd,vliegt goed nu en nu zweeft ze wel.
Is dus niet meer zoals een gek bezig en begint ook hoger te gaan.

Probleem dat ik nog heb,krijg er totaal geen gewicht bij.
Die heeft nu zeker al 1.5kg mengvoer gekregen,is dus mais enz.,apart van dat zit ze nog wafels en brood te eten.
En als ze nat is is het gewoon nog vel over been.
Als ze bij de andere duiven zit heb ik geen verrekijker nodig om ze te herkennen.

nog een vraag:
Kun je die nog gewoon maken aan de hand zoals je met een jong kan doen.
Ze zit met schrik voor gepakt te worden,moet ze meestal altijd in het nauw drijven.
Doordat ik het wel gewoon ben van vroeger heb ik ze altijd van de eerste keer vast.
Ze zal dus niet pikken of zo,maar het word slechter en slechter.

Wat ik nu doe is,hoe ze een paar min vast tot de hartslag normaal is voordat ik ze terug los laat.
Heb de indruk dat de hartslag lager begint te worden bij het meerdere keren vastpakken
Weet niet of dat de goede manier is.

Wat ook raar is,eens ze in haar open doos zit voor de nacht dan keren de rollen om.
Als ik water of eten geef of gewoon met je hand tegen haar aan ,dan pikt ze of klopt ze met het bovenste
been van de vleugel.
Dit ondanks dat er veel plaats is in die doos,gaat dus geen stap achteruit.
Rare beest :gulzig:


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten