jonge duiven verstoten ?

walram
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 nov 2010 20:20
Land: nl
M/V: M

jonge duiven verstoten ?

Berichtdoor walram » 01 apr 2013 18:43

Hallo, ik sta voor een raadsel, een koppel Cauchois duiven heeft enkele weken geleden op eieren gezeten, voorzover ik weet bevrucht, in het weekend dat de eieren zouden uitkomen waren ze verdwenen uit het halfopen broedhok hoogboven in een kippenstal, schilletje te vinden.
De duiven kunnen losvliegen maar zijn afwisselend zeer fanatieke broeders en nestverdedigers.
Dat de eieren weg waren heb ik aan eksters toegeschreven die wel eens de stal in gaan.
Nu heeft dit koppel opnieuw een legsel uitgebroed, de eieren zouden vandaag uitkomen, gisteren lagen ze nog in het nest, vandaag vind ik alleen één droge eierdop terug, toeval en alweer eksters ?
Of is het mogelijk dat de duiven de jongen als indringers zien en uit het nest verwijderen, als de jongen op de grond vallen zullen ze ten prooi zijn gevallen aan de kippen. Voor mij een groot raadsel ?

brahmaserama
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 feb 2013 22:32
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Aalsmeer

Re: jonge duiven verstoten ?

Berichtdoor brahmaserama » 02 apr 2013 14:44

Geen last van een Rat, Bunzing of Hermelijnen toevallig?
Je kan het wel zien aan die schaal die je gevonden hebt als er karteltjes aangevreten zijn.
Bij mijn huisde ook een Bunzing en bij het hol lag ook een kippen eierschaal met van die kartels eraan gevreten.
Dan is het geen ekster geweest...Die gooien hem meest stuk
Die Eksters kunnen het ook wezen trouwens ik vond bij mij ook altijd doppen buiten.
Doordat ik twee openingen in mijn hok heb was het erg makkelijk voor ze om te stelen.
Nu houd ik er maar 1 open en er zit een soort sluis in mijn kleine binnen hok naar het grote binnenhok.
Dit scheelt een hele hoop want nu jatten ze niet meer :duimop:
Volgens mij gooien duiven hun jongen niet uit de nesten!
Mijn vader heeft vroeger een volière gehad met Turkse Tortels
en die waren altijd heel goed voor de jongen...Maar goed ik ben geen duivenkenner ;)

Leg anders eens een kippen ei in de buurt van de plaats delict :cop:
Houd dan in de gaten of dat die ook verdwijnt...dan weet je zeker dat het je eigen duiven niet zijn :noway:

Sterkte met het verlies.

Gebruikersavatar
losseke
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2012 07:45
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: dikkebus-ieper ( westvlaanderen )

Re: jonge duiven verstoten ?

Berichtdoor losseke » 02 apr 2013 16:15

Mmmmm beestjes, best kan je zo een lijm gaan halen > http://www.spangroothandel.nl/a/132130/ ... ACTIE.html Opletten want het plakt verschrikkelijk. beetje gehakt in het midden op een plankje en afwachten.

walram
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 nov 2010 20:20
Land: nl
M/V: M

Re: jonge duiven verstoten ?

Berichtdoor walram » 02 apr 2013 17:50

Hallo, een wezel rat bunzing zijn uitgesloten omdat beide keren de eieren overdag zijn verdwenen en de eierschaal die gisteren als rest vond was vrijwel geheel intact en kurkdroog wel opengebarsten, wat vreemd is dat de duivin en doffer zeer fanatieke broeders van de ene op andere dag niet meer omkijken naar het nest.

Gebruikersavatar
losseke
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2012 07:45
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: dikkebus-ieper ( westvlaanderen )

Re: jonge duiven verstoten ?

Berichtdoor losseke » 02 apr 2013 18:01

Let maar op, wat niet baat, niet schaad. ;)

brahmaserama
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 feb 2013 22:32
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Aalsmeer

Re: jonge duiven verstoten ?

Berichtdoor brahmaserama » 02 apr 2013 18:13

Vreemd :?
Ik denk toch dat ze ergens van geschrokken zijn :puppydogeyes:
Het zal me niet verbazen dat het die Eksters,Kauwtjes,Kraaijen of misschien Vlaamse gaaien zijn.
Kraaijen zijn meestal iets schuwer.
Ook geen zwaluwen in je schuur toevallig?
Aangezien het ei nog heel was met een barst er in is het geen Rat of Bunzing of Hermelijn geweest denk ik.
Een Bunzing of Hermelijn jaagt overdag ook wel trouwens hoor.
Er is hier een konijn vermoord door een beet voor in de kop...en dat was gewoon overdag.

Gebruikersavatar
losseke
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2012 07:45
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: dikkebus-ieper ( westvlaanderen )

Re: jonge duiven verstoten ?

Berichtdoor losseke » 02 apr 2013 18:27

brahmaserama schreef:Vreemd :?
Ik denk toch dat ze ergens van geschrokken zijn :puppydogeyes:
Het zal me niet verbazen dat het die Eksters,Kauwtjes,Kraaijen of misschien Vlaamse gaaien zijn.
Kraaijen zijn meestal iets schuwer.
Ook geen zwaluwen in je schuur toevallig?
Aangezien het ei nog heel was met een barst er in is het geen Rat of Bunzing of Hermelijn geweest denk ik.
Een Bunzing of Hermelijn jaagt overdag ook wel trouwens hoor.
Er is hier een konijn vermoord door een beet voor in de kop...en dat was gewoon overdag.

Dus plankse met lijm leggen. Het is niet omdat het overdag gebeurt dat die dieven niet op stap zijn, zeker nu niet in dit koud weer, ze zitten met jongen en kunnen veel schade te weeg brengen.EN het zijn de jongskes die over het algemeen het werk doen, even bijten en laten liggen.

brahmaserama
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 feb 2013 22:32
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Aalsmeer

Re: jonge duiven verstoten ?

Berichtdoor brahmaserama » 02 apr 2013 18:43

losseke schreef:
brahmaserama schreef:Vreemd :?
Ik denk toch dat ze ergens van geschrokken zijn :puppydogeyes:
Het zal me niet verbazen dat het die Eksters,Kauwtjes,Kraaijen of misschien Vlaamse gaaien zijn.
Kraaijen zijn meestal iets schuwer.
Ook geen zwaluwen in je schuur toevallig?
Aangezien het ei nog heel was met een barst er in is het geen Rat of Bunzing of Hermelijn geweest denk ik.
Een Bunzing of Hermelijn jaagt overdag ook wel trouwens hoor.
Er is hier een konijn vermoord door een beet voor in de kop...en dat was gewoon overdag.

Dus plankse met lijm leggen. Het is niet omdat het overdag gebeurt dat die dieven niet op stap zijn, zeker nu niet in dit koud weer, ze zitten met jongen en kunnen veel schade te weeg brengen.EN het zijn de jongskes die over het algemeen het werk doen, even bijten en laten liggen.


Jij bedoeld muizen en ratten zeker :?:
Een vogel blijft toch niet aan zo een plankje plakken denk :frons:
Ik had er trouwens nog nooit van gehoord muizen en rattenlijm :|

Gebruikersavatar
losseke
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2012 07:45
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: dikkebus-ieper ( westvlaanderen )

Re: jonge duiven verstoten ?

Berichtdoor losseke » 02 apr 2013 18:50

oooo maar ik wel hoor, ga je maar zo een tube kopen, strijk dat op een plankje en iets van vlees erop. Ik zal nu ook niet beweren dat er ongewenst bezoek is maar dit is mijn redenering.

kenneth79
Berichten: 41
Lid geworden op: 24 feb 2013 20:58
Land: belgie
M/V: M
Locatie: ARDOOIE

Re: jonge duiven verstoten ?

Berichtdoor kenneth79 » 02 apr 2013 23:47

Ik heb indertijd zo een lijmvallen gehad en daar heb ik het wel voorgehad dat er een houtduif op vastzat.
Heb die toen met moeite en pluimverlies wel kunnen losmaken.
Dus wel opletten waar je ze legt dat je duiven zelf er niet bijkunnen .


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten