Duif gevonden

Gebruikersavatar
lalala
Berichten: 2645
Lid geworden op: 27 apr 2013 10:58
Land: Belgie
M/V: V

Duif gevonden

Berichtdoor lalala » 06 jun 2013 16:57

Daarnet onderweg van school naar huis zat er een duif op de weg die een vriendin bijna overreden had. De duif bleef zitten en kon ieder moment door auto's of fietsers overreden worden en kwam zelfs naar me toe. Ik heb haar meegenomen en ze zit nu in de tuin. Haar vleugels en poten zijn perfect in orde, ze heeft 3 ringen en lijkt nog jong. Ze zit in de schaduw en eet graag het graan dat ik gestrooid had. We brengen haar straks naar een duivenmelker...iemand tips??

Groetjes O-)

Gebruikersavatar
Lies
Berichten: 19718
Lid geworden op: 24 nov 2005 14:06
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Deventer

Re: Duif gevonden

Berichtdoor Lies » 06 jun 2013 17:02

Ringnummers noteren en dat doorgeven. Zie hier: http://www.npoveenendaal.nl/duif-gevonden
Verder de duif naast graan ook water geven als je dat nog niet deed.

Gebruikersavatar
lalala
Berichten: 2645
Lid geworden op: 27 apr 2013 10:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Duif gevonden

Berichtdoor lalala » 06 jun 2013 17:10

Water heeft ze, en ze dronk veel. Nu zie ik dat ze toch wat mankt en heb ze 2x op haar zij zien vallen. Denk niet aan een breuk, maar vermoedt dat ze ergens tegen is gevlogen...zal eens ringnummer doorgeven ;)

Gebruikersavatar
lalala
Berichten: 2645
Lid geworden op: 27 apr 2013 10:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Duif gevonden

Berichtdoor lalala » 06 jun 2013 19:29

Duifje is gevlogen naar een boompje en wast zich nu, is wat op krachten gekomen door het eten denk ik. Ben echt blij! Anders was ze wellicht overreden op die drukke weg! :duimop:

Gebruikersavatar
lalala
Berichten: 2645
Lid geworden op: 27 apr 2013 10:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Duif gevonden

Berichtdoor lalala » 07 jun 2013 20:29

Duif is teruggekomen en had weer veel honger en dorst, dus nog eten en drinken bijgegeven. Ze kan steeds slechter lopen, steunt op haar vleugels en valt om, zit de hele tijd neer. Als ze neerzit, zit ze op het achterste van haar poten, met haar tenen in de lucht. Précies dezelfde symptomen als bij mijn kip die onlangs daarvan verlost is...bleek Marek uit bloed, maar ze wordt voor zekerheid verder onderzocht. Denk echt dat het hetzelfde is en we haar beter ook verlossen...

Henriette
Berichten: 768
Lid geworden op: 07 aug 2012 19:52
Land: Nederland
M/V: V

Re: Duif gevonden

Berichtdoor Henriette » 07 jun 2013 22:25

Kunnen duiven uberhaupt Marek krijgen? Geen idee namelijk. Heb je nog iets gehoord van de eventuele eigenaar? Ik denk dat als je iets voor dit diertje wil doen je of naar de dierenarts moet ermee (maar dat willen je ouders waarschijnlijk niet) of het naar een vogelopvang brengen, niet gaan zitten omtutten met de illusie dat je het helpt.

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: Duif gevonden

Berichtdoor marvin2985 » 07 jun 2013 22:44

ik gok zo even snel op paramixo.
als je het ringnummer even doorgeeft, hier of bij de nederlandse postduiven organisatie dan kan je de eigenaar bereiken die het dier dan zelf op kan lappen.

Gebruikersavatar
lalala
Berichten: 2645
Lid geworden op: 27 apr 2013 10:58
Land: Belgie
M/V: V

Re: Duif gevonden

Berichtdoor lalala » 08 jun 2013 08:10

Het probleem is dat wanneer ik haar wil pakken, dat niet meer gaat. Ze is namelijk heel alert. Nu is ze al de hele nacht weg..., wil toch zeggen dat het zo slecht niet gaat? Ze komt volgens mij ook terug voor het eten en drinken...

Beun
Berichten: 2000
Lid geworden op: 28 apr 2011 11:43
Land: Nederland
M/V: M

Re: Duif gevonden

Berichtdoor Beun » 08 jun 2013 08:17

Als je iets voor die duif wil doen dan ga je door met wat je doet en breng je hem niet naar een duivenmelker. Op dit moment wordt er al veel gevlogen met jonge duiven en lopen overal uitgeputte duiven die het niet halen. Het is bloedheet en die dieren barsten van de dorst en zijn helemaal uitgeput. Na wat goede zorgen blijven ze of vliegen ze naar huis. Dat laatste is een onzekere toekomst want een duif als deze zal niet mogen doorleven bij de duivenhouder normaal gesproken. Die hebben niks aan kneuzen. ;)

Je moet ook zeker niet aan een ziekte denken. Duiven die vliegen zijn kerngezond. Duivenmelkers laten nooit zieke duiven vliegen. Ze zijn goed ingeent en verzorgd en dus zal deze duif een ongeluk hebben gehad en zwaar vermoeid zijn. Daar kan je echt vanuit gaan.

Gebruikersavatar
marvin2985
Berichten: 1018
Lid geworden op: 02 mei 2010 15:27
Land: nederland
M/V: M
Locatie: amsterdam

Re: Duif gevonden

Berichtdoor marvin2985 » 08 jun 2013 09:51

beun, als je ergens geen verstand van heb kan je beter niks zeggen, wat een onzin zeg, alleen maar gebaseerd op vooroordelen.

natuurlijk kan een duif wel ziek zijn, onderweg of iets wat niet te zien is, gebeurd vaak genoeg.
ook niet alle duivenmelkers maken hun duif gelijk af, zeker geen jonge duif.
het eerste jaar maakt elke jonge duif wel een foutje, kunnen ze het na 3 jaar nog niet ja dan eindigen ze misschien in de pan maar niet in het eerste jaar.


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten