Kan iemand mij meer info geven over de kweek van Cauchois?

casper1993
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2013 23:03
Land: nederland
M/V: M

Kan iemand mij meer info geven over de kweek van Cauchois?

Berichtdoor casper1993 » 10 jan 2016 00:13

Hallo allemaal,

Sommige kennen mij misschien al van de kippen afdeling hier op het forum.
Toch zal ik mijzelf hier ook even voorstellen, Ik ben Casper en ben 22 jaar woon nog bij mijn ouders en jongste zus ,we wonen in een geschakelde 2 onder 1 kap woning en qua dieren hebben we 2 honden, ( ik zelf heb een Bolognezer van jaar en 8 maanden en mijn ouders hebben een F2 generatie kruising Labrador-poedel ofwel hollandse Labradoodle van bijna 1 jaar), verder hebben we nog 2 parkieten en 5 krielkippen.
Aangezien ik erg veel met, planten altijd al bezig was en ik een niveau 2 en niveau 3 plantenteelt gesloten / kas teelt opleidingen heb gedaan en daarvoor al het vmbo plantenteelt heb gedaan mocht ik van mijn ouders een stukje tuin gebruiken achter het huis, eerst gebruikte ik dit alleen voor wat planten , maar ik wilde vroeger altijd graag boer worden.( Het leek mij prachtig om met dieren en planten bezig te zijn en er een beetje zelf voorzienender door te worden), dus kwam er sinds ik denk inmiddel 2-3 jaar geleden een kippenhok met ren en sinds een jaar ongeveer zelfgemaakt voilere bij om in eerste instantie 3 krielkip hennetjes in te houden.( Japanse krielen / chabo's ) toch wilde ik graag nog wat uitbreiden en zelf kijken of ik wat kon fokken , toch na 2 pogingen met hanen die toch echt beide wel te hard lawaai maakte voor de buurt , heb ik mij beperkt tot het houden van puur en alleen hennen, inmiddels heb ik dus 5 chabo's/Japanse krielen.
Echter omdat ik erg graag ook is zou willen fokken op kleur en patroon wilde ik graag nog een paar vogels voor in de voilere erbij , op aanrade van de plaatselijke dierenwinkel kwam ik uit op het houden van duiven , aangezien mijn krielen kleinere vogeltjes kunnen gaan lastig vallen :( en duiven ook prima te houden zijn buiten de voielere .
Het idee is dan ook om zowel de krielen als de toekomstige duiven overdag in de tuinen te laten rond scharrelen en de duiven overdag rond te laten vliegen in de omgeving :-) en aan het einde van de middag of begin avond weer in de voilere op te sluiten als ik ga voeren. De dierenwinkel kon aan een 3 tal soorten duiven komen die mogelijk geschrikt zouden zijn voor mijn situatie ( denk hierbij aan de krielen die ik al heb en waar ze savonds mee in dezelfde voilere zitten 'ja de krielen kunnen wel naar een nachthok maar kiezen er nog steeds voor ook met vorst om in een fruitboom die in de voilere staat te gaan slapen :shock: 'en de katten + eventuele roofvogels die in de buurt leven ). Ze konden voor mij komen aan: een 2 tal takla doffers :frons: ( dus 2 mannen maar ja ik wilde toch graag af en toe is fokken, dus leek mij dit niks aangezien taklas ook kleur zuiver gefokt dienen te worden aangezien ze anders erg lelijke jongen voortbrengen en het lastig is aan de juiste kkleur duivinen te komen qua takla) 1 koppeltje pauwstaarten , maar ja die zijn altijd spier-wit en kan ik dus niet mee op kleur en of patroon fokken plus ze zijn wat klein en onhandig met vliegen , als laatste konden ze ook komen aan een koppel cauchois dit schijnt een van origine Frans vleesduiven ras te zijn :shock: .( Dit heeft voor mij meerdere voordelen, ze zijn namelijk nogal robuust en worden dus minder lastig gevallen door mijn krielen , en roofvogels ook katten zullen ze iets minder gauw als speeltje zien :duimop: , een ander voordeel is als ik is een keer jongen heb gefokt die ik niet wil houden en ik geen nieuwe eigenaar vind die ze voor de sier wil houden kan ik ze altijd nog voor de slacht kan verkopen), Sorry dit klinkt hard , maar ik ga duiven houden zodat ik kan kweken/fokken op kleur en patroon daar naast houd ik ze voor de sier en mijn streven is dan ook te verkopen aan iemand die ze voor de sier wilt houden, toch ook als ik niemand vind die ze voor de sier wilt houden wil ik wel verder kunnen met het fokken het jaar erop en laten we eerlijk zijn een duif knuffel ik niet ik hou ze op een manier dat ze niet echt heel erg gehecht aan mij zijn zo zeer , toch dat ze alleen terug blijven komen om te eten/drinken en dat ik ze af en toe kan koppelen dit doet een boer(in) in feiten ook met zijn vee die hij/zij van het weiland haalt maar vervolgens ook een keer laat slachten. Nu zit ik echter nog wel met een paar vragen.

1. Kent iemand de cauchois? en hoe goed zijn ze in het zelf paren/fokken zodra je ze gekoppeld hebt :?: ( Heeft dit ras omdat ze vrij zwaar zijn en groot, moeite met het paren/dekken/fokken op natuurlijke manier :?: ik heb de sier lijn en niet de authentieke vlees lijn :!: de dieren die ik ga houden hebben als volwassen levend gewicht: een duivin 650-700 gram en een doffer 700-800 gram levend gewicht.)

2. hoeveel kan ik het ras het beste voeren per dag :?: ( Ik had gehoord van de dierenwinkel dat een echte vlucht duif dus eentje die voor vluchten gebruikt wordt op een rantsoen staat van 25 gram per dag verdeeld over 2 maaltijden :shock: dit zodat de duif een beetje hongerig wordt en weer bij je terug komt voor een makkelijke maaltijd, toch ik wil geen dierenleed verzoorzaken door mijn toekomstige duiven te weinig te voeren :!: , hierbij dus de vraag of dit echt klopt :?: en wat ik mijn cauchois aan grammen voer zou moeten voeren :?: , een cauchois is natuurlijk wel stukken groter dan een duif die voor vluchten gebruikt wordt :!: , toch ik wil niet dat ze wegvliegen en niet meer terug komen voor een makkelijke maaltijd :!: )

3. ik las ergens op internet dat een cauchois te zwaar zou zijn om zelf de eieren uit te broeden :?: .( Klopt dit echt :?: mijn krielen wegen ook zo'n 600-700 gram en ik heb ooit is 1 kuiken gefokt toen ik korte tijd een haan had, dit ei is toch echt uitgebroed door de krielen zelf! ).

4. Als vraag 3 klopt zou ik dan kunnen proberen of mijn hennen van de krielen de eieren willen uitbroeden of zorgt dit voor problemen :?:

5. Hoelang kan ik ze het beste eerst alleen in de voilere kan laten voor ik ze laat uitwennen? ( Ik las op internet verschillende dingen hierover en de gene die mij helpt van de dierenwinkel 'de zoon van de eigenaresse die dus ook af en toe in de dierenwinkel werkt maar dit als hobby naast dat werk doet' en waar ik trouwens ook al de afspraak mee heb dat we samen gaan fokken en als ik ze niet kwijt raak aan iemand die ze voor de sier wilt houden hij eerst nog is kijkt of die ze aan iemand kan verkopen die ze voor de sier wilt , hij heeft namelijk 4 koppels bij die fokker bestelt en ik 1 koppel via hem die hij dus heeft bestelt bij die fokker , die hij weer kent omdat het ene vader is van een vriend van hem, van een andere kleur en andere bloedlijn dan ik heb ' zei mij dat ik ze maar 3 weken in de voilere hoef te laten wennen en dat ik ze dan kon uitwennen toch op internet las ik dit ook wel ergens maar ik las ook op sommige site's dat er mensen zijn die wel 2 maanden de duiven laten wennen en dan pas laten uitwennen/rond laten vliegen :shock: ).

6. Mijn laatste vraag , aangezien ik ze aanstaande maandag al krijg 11-01-2016 en het broedseizoen al in februari start en ik via internet veel las dat je meer kans hebt om ze echt goed te laten wennen aan hun nieuwe thuis , je ze het beste eerst kan koppelen en jongen kan laten groot brengen zodat ze bij hun jongen thuis blijven en niet naar hun eigen geboorte plaats terug vliegen , dus dat je eerst gaat fokken , leek het mij misschien handig om ze eigenlijk zo gauw mogelijk te koppelen zodra ik ze heb en pas te laten uitwennen als de duivin in eerste instantie al op de eieren broed.( Toch is dit waar wat ik las op internet ? en is dit dan ook echt handiger ? , ik zal dan sowieso moeten zorgen dat er nest materiaal in de voilere aanwezig is zodat de doffer niet buiten de voilere hiervoor opzoek hoeft).

Sorry voor mijn vele tekst.( Maar ik ben erg enthousiast en wil graag goed beginnen!)


Met vriendelijke groeten,
Casper.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Kan iemand mij meer info geven over de kweek van Cauchoi

Berichtdoor heusnoorn » 10 jan 2016 02:28

1) het ras zelf ken ik niet, maar ik heb nog Carneaus gefokt (Franse vleesduif) en die paarden en broedden zonder problemen. Je kan eens op het internet opzoeken of er veel verschil zit in grootte.
2) In het begin niet afwegen, het zijn geen reisduiven, maar vleesduiven, die verbranden energie. Zo leren ze ook waar ze moeten zijn voor eten. Ook tijdens het kweekseizoen voldoende voederen. Gewoon zorgen dat het elke dag bijna op is, maar nooit helemaal op. Eventueel kan je ze na het kweekseizoen wat magerder zetten.
3) je krielen hebben eieren die vier keer zo groot zijn als een duivenei, tot zover je vergelijking. Verhouding lichaamsgewicht tot het ei en vorm van het lichaam is belangrijk. Vraag gewoon aan de fokker of ze natuurbroed zijn of of er pleegouders aan te pas zijn gekomen.
4) kuikens van duiven zijn hulpeloos, kippen zijn nestvlieders. Dat gaat dus niet.
5) Je duiven niet loslaten voor ze gebroed hebben, anders is het risico te groot. Zelfs tijdens het broeden kan het misgaan als de verliefdheid niet groot genoeg is. De kans op blijven is het grootst als je duiven zelf hun partner hebben kunnen kiezen. Je houdt beter jongen die bij jou geboren zijn in plaats van aangekochte vogels, die zijn zo goed als altijd trouw aan hun geboorteplaats. Duiven maken sowieso nauwelijks zelf nest trouwens, je moet niet alleen nestmateriaal voorzien, maar ook al echt zelf in het nestbakje proppen, nog beter zijn speciale nestmatjes voor duiven.

casper1993
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2013 23:03
Land: nederland
M/V: M

Re: Kan iemand mij meer info geven over de kweek van Cauchoi

Berichtdoor casper1993 » 10 jan 2016 12:26

Super bedankt voor je reactie met daarin zeer nuttige informatie ! Heusnoorn.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Kan iemand mij meer info geven over de kweek van Cauchoi

Berichtdoor heusnoorn » 10 jan 2016 14:03

Eigenlijk zou het dus het beste zijn, voor je plan om losvliegende duiven te houden om twee onverwante koppels te kopen en daarmee te fokken (opgesloten). De jongen daarvan zijn bij jou geboren en zullen zo goed als zeker blijven. Je kan deze jongen dan met elkaar koppelen (doffers van koppel a houden, duivinnen van koppel b en ze zelf laten kiezen) en laten uitvliegen. De oude koppels eet je dan op als ze voldoende jongen hebben voortgebracht voor je plan, duiven van een tweetal jaar oud zijn nog niet te taai.

Ik snap trouwens niet waarom je perse duiven in een dierenwinkel wil kopen. Over enkele maanden (maart) staat het internet vol met allerlei rassen duiven rechtstreeks van de fokker. Veel goedkoper en veel meer keuze.

Als je vleesduiven wil zou ik de middelgrote rassen aanhouden. Die broeden beter dan de heel zware rassen en zijn nog steeds heel goed consumeerbaar. Als je de jongen sowieso opeet, zou ik zelfs experimenteren met verschillende rassen. Laat ze maar kruisen, kijk welke kleuren en types je krijgt (wat toch je bedoeling is) en het resultaat eet je zelf op of verkoop je voor de slacht als rasloze vleesduif. (wel minder winst dan verkopen van raszuivere duiven, maar de markt voor duiven is sowieso niet echt groot, dus hoge prijzen krijgen daar moet je geduld voor oefenen).

Ik weet niet in hoeverre Nederland typische rassen heeft, maar hier in België zijn er verschillende rassen vleesduiven die voor je doel kunnen dienen. Je kan hier makkelijk aan Kingduiven (Engels), Ronsenaars (Belgisch) of Carneaus (Frans-Belgisch) raken. Rasloze vleesduiven zijn nog makkelijker om te kopen en ook daarin heb je veel variatie van vorm of kleur.

Mijn raad is dus, beslis niet te snel. De reden waarom de man van de dierenwinkel zo enthousiast is om je duiven te verkopen, is omdat er meer aanbod dan vraag is ;)

casper1993
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2013 23:03
Land: nederland
M/V: M

Re: Kan iemand mij meer info geven over de kweek van Cauchoi

Berichtdoor casper1993 » 10 jan 2016 17:14

Heel erg bedankt ook voor deze reactie ! :-)
Dat ik ze via de dierenwinkel wilde kopen is puur omdat , Ik eerst eigenlijk nog niet wist wat ik überhaupt bij kippen in een volière kon houden en in de eerste instantie wilde ik dus gewoon nog wat vogels bij de kippen gaan houden waar ik gelijk op kleine schaal een beetje mee kan gaan fokken op kleur en op tekening. Om erachter te komen met betrouwbare ,goede informatie wat ik bij mijn kippen kon houden ging ik dus naar de plaatselijke dierenwinkel, waar ik vaker kom en ik goede ervaringen mee heb. ( de jongen uit de winkel 'de zoon van de eigenaresse hij is pas 19 jaar 'verkoopt ze niet via de winkel hoor) Ik ben zelf naar de winkel gegaan om informatie in te winnen , toch later kreeg ik dus het nr van haar zoon om eens te vragen of hij mij raad kon geven en toen kwam hij met een aantal voorstellen van duiven met daarbij in de e-mail een uitleg waarom hij dacht aan duiven. Verder heb ik niet het gevoel dat hij het puur doet om te verkopen , hij gaat zelf ook 4 koppels van dit ras bij die fokker kopen :duimop: , en die fokker kent hij omdat het de vader van een vriend van hem is , daarbij kost het koppel mij 65,- en gaf hij aan dat ik hem liever contant betaalde omdat als hij het via de winkel deed en ik met pin zou betalen er btw overheen komt en hij er nu niks aan verdient en dan wel wat extra moet vragen omdat het dan via de winkel zou lopen , daarbij krijg ik van hem gratis :-) : 1 broekhok , 2 dakjes met zit stokjes , drinkbak en eetbak. :duimop: Wat betreft de tip om gelijk 2 koppels aan te schaffen , ik heb de jongen die voor mij bij de fokker de duiven heeft bestelt en morgen ophaalt en bij mij brengt :!: :duimop: ook aan de telefoon gehad en hij gaf gelijk al aan wel samen te willen werken :duimop: door af en toe is wat te ruilen of te verkopen aan elkaar. :duimop: ( Ik kan dus mij zelf eerst nog wat geld besparen door eerst maar 1 koppel te kopen en later is wat met hem te ruilen :-) en zo langzaam aan verder uit te groeien als ik er lol en succes aan heb).
Verder eet ik zelf helemaal geen vlees meer sinds een paar jaar.( Ik vind vlees niet meer zo lekker , ik denk omdat ik er vroeger gek op was en het teveel gegeten heb daarnaast heb ik er wat op tegen hoe gangbaar omgegaan wordt met vee en andere dieren voor de slacht , al die lange transporten en al die medicijnen)
Dus als ik er wat voor de slacht doe , geef ik het vlees aan collega's , ik kom namelijk te werken op een groen school ( Aoc' agrarisch opleiding centrum ) waar ik zelf les heb gehad , op deze school geven ze ook les in het houden van dieren en het slachten van vee.
Toch bedankt voor de tips ! ik heb er zeker wat aan , want ik denk inderdaad dat ik de dieren die ik nu koop morgen inderdaad later weer ga ruilen met die jongen waar ik ze via koop of dat ik ze laat slachten zodra ik jongen heb gefokt die goed genoeg zijn om weer mee verder te fokken.( Mijn idee is eigenlijk zo streng te selecteren dat ik zelf niet meer als 2 tot 3 koppels ga houden ), alles wat ik over heb probeer ik eerst voor sier te verkopen en anders voor de slacht.

Groetjes , Casper

frankip
Berichten: 2906
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Kan iemand mij meer info geven over de kweek van Cauchoi

Berichtdoor frankip » 10 jan 2016 17:25

Je zou misschien mevr. Gonda een P.B. kunnen sturen. Ze heeft ze jaren gekweekt op hoog niveau.

casper1993
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2013 23:03
Land: nederland
M/V: M

Re: Kan iemand mij meer info geven over de kweek van Cauchoi

Berichtdoor casper1993 » 10 jan 2016 17:51

Whow super bedankt voor de tip Frankip :gulzig: :duimop:

casper1993
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2013 23:03
Land: nederland
M/V: M

Re: Kan iemand mij meer info geven over de kweek van Cauchoi

Berichtdoor casper1993 » 06 mar 2016 13:15

Even een toevoeging.
Mijn onverwante koppel Cauchois duiven , heeft gepaard en heeft op het moment al een week ongeveer 2 eieren er onder liggen. :-D Ik ben uitgegaan van 18 dagen broeden, dat betekent dat ik de duiven kuikens ongeveer verwacht rond 15 maart 2016. ( aanstaande maandag 07-03-2016 komt de zoon van dierenwinkel eigenaresse helpen om de eieren te schouwen, ik ben erg benieuwd of ze goed bevrucht zijn, toch ik heb de doffer voor het eieren leggen 2x betrapt op het paren / zien paren :-D )

Ik heb mij verder nu toch alvast maar aangemeld bij, de KDS Twello of wel de klein dieren show/club van Twello.
( Zodat ik toch de jongen kan laten keuren en met de beste zelf verder kan fokken/kweken).
Verder heb ik gelijk 6 ringen besteld en mij ook laten aanmelden bij de KLN geloof ik ( anders kon ik nog niks showen bij de KDS en kon ik geen ringen bestellen).
Bij toeval kwam ik erachter hoe de fokker heette en heb ik hem ook gebeld om te vragen of ik eventueel ringen mocht overnemen mochten ze te laat komen , dit mocht wel maar hij dacht dat ik de ringen wel op tijd zou krijgen.( Verder vertelde hij mij, dat dit koppel zo onverwant is dat ik zelfs weer een keer vader op dochter kon zetten en zoon op moeder, zodat ik een eigen lijn kan kweken).
Dit lijkt mij erg leuk, ik hou dan ook sowieso alle jonge tot november ( De tijd dat de KDS een show keuring houdt en ik dus de jongen wil showen, uit de jongen wil ik maximaal 2 duiven aanhouden waar ik mee verder kan fokken dit zou dan een 2e koppel kunnen worden waar ik mee ga fokken volgend jaar zou ik dan misschien nog is een 1 jong willen aanhouden en 1 jonge duif bij de fokker willen kopen , zodat ik in totaal 3 fokkoppels heb en een eigen lijn kan opzetten).
Lijkt deze strategie/manier om een eigen lijntje op te kunnen zetten handig volgens jullie ? of hebben jullie een handigere/betere manier ? ( Ik wil maximaal 3 fok-koppels gaan houden).


Met vriendelijke groeten, Casper.


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten