lachduifjes ???

danielb
Berichten: 7147
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

lachduifjes ???

Berichtdoor danielb » 11 nov 2016 19:33

na de vondst van een (waarschijnlijk uitgeput) jong tortelduifje heb ik ook wat gegoogeld en filmpjes bekeken.
en er zitten daar ook veel filmpjes van lachduifjes bij.
nu zou je een tortelduifje ook tam kunnen maken,maar ik geef het als het beter is liever de vrijheid terug.
maar nu begint mijn interesse wel te gaan om misschien een koppel lachduifjes te houden in de toekomst omdat die ook wel heel tam kunnen worden/zijn.
en ze zien er zo leuk uit.
ik heb vroeger ook wel gewone duiven gehad,maar dat zegt me niet meer zoveel.
wie heeft er hier lachduifjes???
en hebben ze echt niet zoveel plaats nodig als een gewone duif ???(die toch eens graag een paar vliegrondes maakt in open lucht)
en waar zitten ze bij jullie?
binnen in huis zoals dat op sommige filmpjes te zien is ??? of buiten in een voliere ??? of kun je ze ook houden zoals gewone duiven die steeds terug naar hun hok gaan?

danielb
Berichten: 7147
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: lachduifjes ???

Berichtdoor danielb » 11 nov 2016 20:16

https://www.youtube.com/watch?v=rcD_qcwZlj0

hier staat bij de titel van het filmpje "lachduiven"
maar ik zie hier eerder tortelduiven in.
of de 1 een tortelduif (de donkerste) en de andere een lachduif.
wat denken jullie daarvan?

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: lachduifjes ???

Berichtdoor heusnoorn » 12 nov 2016 22:18

Ik heb verschillende koppels lachduiven (gehad) en die hebben niet zo veel nodig. In het fokseizoen hield ik die per koppel in een kooi van 60x60 met een stok en een nestpan en dan fokten ze ongeveer 5 nesten jongen per jaar (op graanmengeling, grit en eivoer). In de winter kregen ze meer ruimte om uit te ruien en hun vleugelspieren te onderhouden. Als je ze permanent wil in een kooi houden zonder ze 's winters te moeten verhuizen van kooi, dan heb je toch wel een kooi van 1m20 x 60cm x cm nodig en liefst nog wat groter.

In tegenstelling tot reisduiven zijn ze heel territoriaal (een koppel per kooi) en hebben ze geen homing instinct. Ze los laten vliegen lukt dus niet, dan zijn ze gewoon weg en verhongeren ze ergens kilometers van je vandaan.

In Belgie is er trouwens ringplicht. Ze worden (foutief) gezien als variant op Europese cultuurvogels en de wildkleurige vogels moeten verplicht geringd zijn met een gesloten voetring voor Europese cultuurvogels. Mutaties hoeven in theorie niet geringd te zijn, maar als je niet kleurzuiver fokt, kan er uit je koppel nog altijd een ringplichtige wildkleurvogel (split vanalles) komen.

danielb
Berichten: 7147
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: lachduifjes ???

Berichtdoor danielb » 14 nov 2016 19:22

dus als ik er zelf mee kweek als ik een koppel heb,dan ben ik verplicht om deze jongen te ringen.

danielb
Berichten: 7147
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: lachduifjes ???

Berichtdoor danielb » 14 nov 2016 19:23

en waarom is het ringen enkel bij een bepaalde kleurslag verplicht?

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: lachduifjes ???

Berichtdoor heusnoorn » 16 nov 2016 22:52

Dat ben je inderdaad verplicht. Toch als het wildkleurige vogels zijn.

Europese vogels (vogels die in het wild rondvliegen in Europa) mogen gehouden worden in een volière op voorwaarde dat ze gering zijn met een gesloten voetring op de leeftijd van zeven dagen. Een paar dagen later krijg je de ring er niet meer af en dan is de vogel permanent geringd. Op die manier kan je bewijzen dat je de vogel zelf gefokt hebt (als klein jonkie) en niet in het wild gevangen hebt. Wilde vogels vangen is namelijk illegaal en valt onder stropen. Het is een bescherming voor de natuur als het ware.

Bovenstaande regel geldt alleen voor de kleurvorm die in het wild voorkomt. Ik geef het voorbeeld van een huismuis. Een gewone wildkleurige huismus moet geringd zijn, omdat je anders gewoon een mus uit je tuin kon vangen. Er bestaan in de avicultuur ook witte mussen, maar die komen niet in het wild voor (mutatie ontstaan in gevangenschap). Deze hoeven in België niet geringd worden (in sommige andere landen trouwens wel, ik denk in Nederland en Frankrijk wel, dus je kan ze niet zomaar ongeringd uitvoeren), omdat je een witte mus nu eenmaal niet gevangen kan hebben in het wild.

Een lachduif wordt verkeerdelijk beschouwd als een Turkse Tortel volgens de wetgeving. Dit is foutief want het is een gedomesticeerde variant die eigenlijk niet afstamt van de Turkse Tortel (maar van een Afrikaanse verwante soort) en die zover gedomesticeerd is, dat hij zelfs dan voldoende afwijkt van alle wilde tortelduiven waar hij wel van afstamt. Waarschijnlijk is de regel zo ingevoerd, zodat mensen niet zomaar Turkse Tortels vangen om dan de controleurs wijs te maken dat het lachduiven zijn.

Net zoals bij bovenstaande voorbeeld van de huismus, moet enkel de wildkleur geringd zijn en niet de witte vorm of de phaeo vorm. Als je echter niet kleurzuiver kweekt (bvb wit x phaeo) dan krijg je ook wildkleurige jongen. Je ziet echter geen verschil tussen phaeo en wildkleur tot ze in de veren komen en dan is het te laat om te ringen. Als voorzorg ring je dan ook beter alle jongen. Als je wit x wit fokt is er dus geen probleem.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: lachduifjes ???

Berichtdoor heusnoorn » 16 nov 2016 23:18

Je filmpje toont trouwens twee lachduiven: de donkere is een wildkleur en de bleke een pastel. Je herkent ze aan het geluid dat verschilt van de Turkse tortel en enkele kleurverschillen.

danielb
Berichten: 7147
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: lachduifjes ???

Berichtdoor danielb » 17 nov 2016 23:26

en waar haal je die ringen als particulier dan?
of kan je zo een gesloten voetring overal wel krijgen zonder dat daar iets op moet staan.
ik heb dus helemaal geen ervaring met het ringen van bijvoorbeeld vogels ;)

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: lachduifjes ???

Berichtdoor heusnoorn » 18 nov 2016 16:03

Lid worden van een vogelvereniging. In België zijn de twee grootste koepels de a.o.b. en de k.b.o.f. dat kost ongeveer 25€ per jaar. En dan kan je ringen bestellen met jouw uniek nummer. Voor vogels met ringplicht zijn enkel die ringen geldig. Als de ring dan verdacht is, kunnen ze je opsporen.

Allemaal veel geld en moeite voor lachduiven van enkele euro's per stuk.

Dus ofwel fok je kleurzuiver wit x wit


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast