Duif gevonden

Gebruikersavatar
elderman9
Berichten: 3912
Lid geworden op: 06 jul 2007 09:30
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Finsterwolde ( Groningen )

Duif gevonden

Berichtdoor elderman9 » 03 aug 2017 10:46

Hallo

Sinds een dag of 5 zit er in onze tuin een prachtige goedverzorgde duif in onze tuin.
Hij/zij heeft twee voetringen om een rode en een groene. Hij/zij is niet erg bang, je kan haar
tot anderhalve meter benaderen en dan vliegt hij/zij weg. S`nachts slaapt hij/zij op het dak en
als ik mijn kippenhok open doet ligt hij/zij naast de ren, proberen te vangen is tot nu toe
niet gelukt. Heb al een mail verzonden naar NPO Veendendaal maar geen reactie.
En ze gaat volgens mij ook niet weg omdat wij net Japanse haver hebben gezaaid in onze tuin
( gebruiken wij als humus voor onze tuin ), en hij/zij daar naar harte lust van pikt, wij hebben zelf
rood witte linten erover gehangen, maar daar trekt hij/zij niets van aan.
Ik heb zelf een kat en ik woon in een kat rijke buurt, het zou jammer zijn als ze de duif vangen.
Een buurman zegt dat de waarschijnlijke eigenaar er misschien geeneens meer belang bij heeft omdat de duif niet meer betrouwbaar is qua terugkomen!.

Wat te doen?


Ineke

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Duif gevonden

Berichtdoor Trea » 03 aug 2017 17:05

Goed dat je het hebt gemeld. Ik zou me er verder niet zo druk om maken. Het beestje kan blijkbaar prima zijn kostje bij elkaar scharrelen. En een postduif is denk ik een maatje te groot voor een kat. Als er ook nog een boom is waar de duif kan slapen is het helemaal in orde.

Je kan nog proberen een foto te schieten van de ringen met een telelens en die nog naar NPO sturen.
Als de vakantie weer voorbij is zullen ze in Veeenendaal ook wel weer wakker worden. Wie weet wil de eigenaar de duif nog graag terug om mee te fokken.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Duif gevonden

Berichtdoor lnge » 03 aug 2017 17:56

https://www.npoveenendaal.nl/duif-gevon ... gevonden-1
Nummer van de ring invullen en je krijgt het nummer van de eigenaar.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Duif gevonden

Berichtdoor Isabel » 03 aug 2017 19:14

Heb ik ook afgelopen week gedaan. Duivenmelker was er blij mee, ondanks dat de duif al hemelen was.

Ringnummer invullen en kijken of er een telefoonnummer tevoorschijn komt.

Misschien dat je een duivenmelker treft die het dier de nek omdraait als het terug is. Maar je hebt er zat die dat zeker niet doen. Zoals mijn schoonvader. Die stapt zelfs in de auto om kilometers verderop zijn duif op te halen.

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Duif gevonden

Berichtdoor lnge » 03 aug 2017 20:39

Ze komen m echt niet ophalen om ze vervolgens de nek om te draaien. Ik heb al een paar keer gehad dat ze blij waren de duif terug te hebben en zelfs bloemen gekregen. De laatste die ik hier had kwam van Terschelling. De eigenaar zag geen kans om te komen en vroeg mij de duif op een ruime plek los te laten in de hoop dat die naar huis zou vliegen. We hebben daarna nog telefonisch contact gehad, maar de duif was niet terug gekomen. Ik zeg er wel altijd bij dat wanneer ze de duif niet meer willen dat die hier mag blijven.

danielb
Berichten: 7144
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Duif gevonden

Berichtdoor danielb » 03 aug 2017 20:49

als de duif niet echt belangrijk is/was,dan zal de eigenaar niet kilometers ver gaan rijden nee.

als de duif belangrijk is of mogelijks belangrijk,dan zal de eigenaar voor zekerheid wel van ver komen.
als de duif echt belangrijk is,dan zal die natuurlijk niet de kop omgedraaid worden.
als de duif mogelijks belangrijk is,dan kan dat wel gebeuren als de eigenaar ziet dat de duif toch gezond is,maar toch niet meer zal kunnen dienen omdat ze niet naar huis is gekomen ondanks ze gezond lijkt te zijn.

Gebruikersavatar
elderman9
Berichten: 3912
Lid geworden op: 06 jul 2007 09:30
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Finsterwolde ( Groningen )

Re: Duif gevonden

Berichtdoor elderman9 » 03 aug 2017 23:13

NPO Veenendaal kon niets voor me betekenen omdat ik de ringnummer niet heb. Ze hebben me verwezen naar enkele duivenhouders in het dorp voor meer hulp.
Intussen probeer ik de duif in de kattenbox te lokken :mrnono: de duif laat me tot ongeveer anderhalve meter dichterbij komen en gaat er dan vandoor.
Overdag ligt hij/zij bij de kippenren als ik nader is ze weg.
Weet iemand wat de kleuren ringen betekenen? twee voetringen kleuren rood en groen?
Volgens een fokker uit de buurt zou die rode het jaar 2017 zijn?
Het is een prachtige bruinachtige duif met de staart lichtgrijs en de punten van de vleugels ook licht grijs.
Het dier oogt gezond, glanst prachtig en eet helaas voor het dier onze Japanse haver op, volgens mijn man niet zo gezond voor het dier de wapperende linten doen helaas hun werk niet om de duif ervan te weerhouden er van eten.
Zal ik dan maar even een schaaltje kippenvoer neer zetten of....



Ineke

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Duif gevonden

Berichtdoor lnge » 04 aug 2017 00:17

Als je een ren hebt die je af kan sluiten, kan je daar graan in zetten. Lang touw aan de deur en dicht trekken zodra de duif binnen is.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Duif gevonden

Berichtdoor peertje » 04 aug 2017 08:24

elderman9 schreef:Het dier oogt gezond, glanst prachtig en eet helaas voor het dier onze Japanse haver op, volgens mijn man niet zo gezond voor het dier de wapperende linten doen helaas hun werk niet om de duif ervan te weerhouden er van eten.
Zal ik dan maar even een schaaltje kippenvoer neer zetten of....



Ineke

Waarom zou Japanse haver niet gezond zijn voor de duif? Tenzij het zaad behandeld is met -hebben we het weer- bijv Fipronil... maar da's niet gebruikelijk toch?
Kippenvoer is wel gevarieerder en evenwichtiger van samenstelling...

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Duif gevonden

Berichtdoor Isabel » 04 aug 2017 09:13

@Inge en Danielb: ik bedoelde een duif die na dagen toch naar huis vliegt en de duivenmelker die het dier dan de nek omdraait. Niet een duivenmelker die het dier komt halen en dan... :mrnono:


Terug naar “Duiven”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten