Het grote kwartel topic

Gebruikersavatar
toby
Berichten: 2291
Lid geworden op: 06 mei 2004 21:15
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Het grote kwartel topic

Berichtdoor toby » 11 jan 2006 10:43

Hoi ik heb eigenlijk een vraagje aan iedereen die kwartels heeft ...Ik heb gehoort dat kwartels nogal stresserig en vliegerig zijn klopt dat ??

Of heb je daar ook verschil in en zijn er ook rassen die rusig zijn als je in hethok komt ?

Vind het hele leuke diertjes en heb al eens info gezocht maar veel kan ik er niet over vinden :roll: en de info die ik vind staat bij sommige rassen dat ze rustig zijn maar ik kan daar dus niet uit opmaken of dat gewoon rustig is of ook niet angstig maar tam naar de verzorger toe.....

Dus wie heeft er ervaring met kwartels een kan mij vertellen of kwartels net als kipjes ook tam worden uit de hand eten bv.... ;)

Gebruikersavatar
chickie
Berichten: 839
Lid geworden op: 05 nov 2005 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Arnhem

Berichtdoor chickie » 11 jan 2006 10:49

Ik heb drie kwarteltjes die nogal schuw zijn. Ik heb ze nog niet zo lang dus ik denk dat ze wel tammer zullen worden. Mijn kippen waren in het begin ook bang. De kwartels zijn wel rustig. Ze raken niet in paniek als ik ga voeren.

Shirley
Berichten: 640
Lid geworden op: 22 dec 2004 21:18
Land:
M/V: V

Berichtdoor Shirley » 11 jan 2006 18:16

De japanse kwartel is over het algemeen wel rustiger dan de kleinere Chinese dwergkwartel.
Ik had zelf een tamme japanse hen die naar je toe kwam als je haar riep. Maar ze was dan ook (helaas :( ) alleen opgegroeid.

De Chinese dwergkwartels kunnen met gemak 2 meter of meer vertikaal omhoog vliegen. De japanse kwartels vliegen veel minder snel op, maar het ligt toch altijd aan hoe je ze benaderd. Je krijgt ze wel tammer als je ze zelf grootbrengt.

Verschillende soorten kwartels:
http://www.patrikwa.nl/
http://www.nhdb.nl/siervogel/

Roulroultjes zijn helemaal niet schuw, het is ook geen kwartel maar een bospatrijs.
Ze kunnen niet tegen vorst en te droge grond. Zelf vind ik deze soort het leukst omdat ze zo tam zijn.

Gebruikersavatar
toby
Berichten: 2291
Lid geworden op: 06 mei 2004 21:15
Land:
M/V: V
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor toby » 11 jan 2006 20:25

Shirley schreef:De japanse kwartel is over het algemeen wel rustiger dan de kleinere Chinese dwergkwartel.
Ik had zelf een tamme japanse hen die naar je toe kwam als je haar riep. Maar ze was dan ook (helaas :( ) alleen opgegroeid.

De Chinese dwergkwartels kunnen met gemak 2 meter of meer vertikaal omhoog vliegen. De japanse kwartels vliegen veel minder snel op, maar het ligt toch altijd aan hoe je ze benaderd. Je krijgt ze wel tammer als je ze zelf grootbrengt.

Verschillende soorten kwartels:
http://www.patrikwa.nl/
http://www.nhdb.nl/siervogel/

Roulroultjes zijn helemaal niet schuw, het is ook geen kwartel maar een bospatrijs.
Ze kunnen niet tegen vorst en te droge grond. Zelf vind ik deze soort het leukst omdat ze zo tam zijn.


Dank je ;) roul roul is dus wel tam zoals bv een kip als je ze liefst van jons af aan opvoed ? en kwartels dus eigenlijk niet echt wel de een rustiger als de ander misschien maar niet tam ...begrijp ik het zo goed ??

Gebruikersavatar
wood_thunder
Berichten: 242
Lid geworden op: 09 jul 2005 11:51
Land:
M/V: V
Locatie: Gent

Berichtdoor wood_thunder » 12 jan 2006 18:07

hallo

heb ook kwartels japanse en kuifkwartels
Ik vind dat de kuifkwartels tammer worden dan de japanse
Ik heb zo ook wel zelf uit gebroed en veel mee
bezig geweest

Harry
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 mei 2003 20:56
Land:
M/V: V
Locatie: Vaassen

Berichtdoor Harry » 12 jan 2006 20:01

Als je ze een beetje tam wilt hebben, moet je ze meelwormen voeren.
Niet teveel natuurlijk, maar als ze het eenmaal door hebben, dan eten ze die wel uit je hand hoor.

Maar heel rustig vind ik ze nooit.
Is ook moeilijk om leuke foto's van te maken omdat ze nooit rustig stil staan, alhoewel ik pas hele mooie foto's van kwartels op het forum heb gezien.

Gebruikersavatar
chickie
Berichten: 839
Lid geworden op: 05 nov 2005 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Arnhem

Berichtdoor chickie » 12 jan 2006 23:57

Mijn japanse kwarteltjes waren in het begin erg bang. Toen heb ik struikjes (skimmia, rhododendron en conifeer) in hun ren geplant en toen voelden ze zich gelijk meer op hun gemak.

Ik heb nu ook meelwormen gekocht en die vinden ze heerlijk. Ze eten nog niet uit mijn hand maar komen nu wel dichterbij.

De kwartels zijn erg schattig. Ze maken zachte piepjes en geluidjes. Ze nemen regelmatig een zandbad. Ik vind het absoluut geen stresskippen.

jack63
Niet actief lid
Berichten: 5595
Lid geworden op: 18 mei 2005 15:35
Land:
M/V: M
Locatie: maastricht

Berichtdoor jack63 » 13 jan 2006 11:41

leuk die kwartels
zo loop ik met de gedachten rond om van de zomer kwartels los te laten lopen in de tuin ( dag en nacht schuilen kunnen ze dan onder de struiken .
maar ik denk dat het niet zal gaan inverbant met katten :( zou ze wel graag zo willen houden de tuin is dan afgezet met schutingen van 180 hoog

Gebruikersavatar
annelies
Berichten: 20172
Lid geworden op: 24 nov 2002 20:27
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor annelies » 13 jan 2006 14:58

@Jack, een schutting van 1.80 hoog houdt geen katten tegen hoor. Ook hier hebben we rondom schuttingen van 1.80 m. , maar daar hebben de katten geen probleem mee.

jack63
Niet actief lid
Berichten: 5595
Lid geworden op: 18 mei 2005 15:35
Land:
M/V: M
Locatie: maastricht

Berichtdoor jack63 » 13 jan 2006 16:25

annelies schreef:@Jack, een schutting van 1.80 hoog houdt geen katten tegen hoor. Ook hier hebben we rondom schuttingen van 1.80 m. , maar daar hebben de katten geen probleem mee.


ik weet het annelies ,

maar het zou wel leuk zijn om kwartels los te laten in onze tuin maar helaas , denk niet dat het zal gaan ook al had ik het graag gedaan


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten