Mijn Japanse kwartels

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: Mijn Japanse kwartels

Berichtdoor n0ralien » 11 apr 2014 18:20

Ik kan je daar niet in adviseren, heb zelf een hele vaste groep waar 1 x 2 nieuwe hennetjes bij zijn gekomen.

Maar kwarteltjes kunnen streken hebben, soms is een hennetje ineens heel agressief (broeds of hormonen?) en dan zet ik die even een paar dagen apart in het zicht van de anderen, zodat ze niet echt 'alleen' is.

Ik heb nog steeds 1 hennetjes die in elkaar kruipt als ik in de buurt kom, ze blijft stokstijf in elkaar zitten.
Maar ik mag haar wel optillen, even aanhalen, pootjes controleren en zet haar rustig terug en dan hobbelt ze snel naar een schuilplaats.

Leuke beestjes hoor, die kwartels .... karaktertjes :gulzig:

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn Japanse kwartels

Berichtdoor Siberianh » 12 mei 2014 19:37

Vandaag in een mooi gemaakt kuiltje onder de besjes plant vond ik het eerste ei! Super blij natuurlijk kan enkel niet kiezen of ik het nu zal bakken, koken of pocheren :P De vraag is zo wie zo hoe lang kook je eigenlijk een kwartel ei ?? minuutje of 2-3 ?

Afbeelding

Afbeelding

Nu eerst eens wat eitjes proeven en als de andere dame ook gaat leggen maar eens wat sparen voor de bm.

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: Mijn Japanse kwartels

Berichtdoor n0ralien » 14 mei 2014 15:03

Kwarteleitjes kook ik 2 minuten en 45 seconden, dus bijna 3 minuten minus 15 seconden.
Dan is de dooier nog crèmig.
Bakken, een beejte hoger vuur zodat de randjes knapperig zijn en dan vuur uit en laten staan totdat het eigeel half hard/half zacht is ...... lekker kruiden en een pikant augurkje erbij .... mmmmmm
Pocheren vind ik pokkewerk, dus dat doe ik niet.

groetjes

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn Japanse kwartels

Berichtdoor Siberianh » 16 mei 2014 19:53

Nou inmiddels 4 eitjes geraapt waarvan een met nog slappe schil en heel bruin van kleur. Denk dat die het eerste was en ik dat even gemist heb. Het is dan ook wel zo elke dag pasen in de voliere :D
In ieder geval is er dus 1 van de meiden goed op dreef, hopelijk volgt nummer 2 snel! Ga in ieder geval dan deze week beginnen met een klein aantal te sparen voor in de bm. Dus dan is het eitjes eten weer eventjes gebeurd.

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn Japanse kwartels

Berichtdoor Siberianh » 05 jun 2014 23:14

Op dit moment liggen er 7 eitjes in de bm nu inmiddels 11 dagen. Vandaag eens geschouwd en alle eieren waren donker. Echter kon ik met me home made schouwlamp geen luchtkamers ontdekken. De eieren uit de koelkast keek ik wel zo door heen. Dus ga er toch van uit dat er iets binnen gegroeit is. Denk dat het niet kunnen vinden van de luchtkamer meer ligt aan me schouwlamp :)
Nu ik dus nog ongeveer een week te gaan had was ik erg benieuwd wat jullie de kwartelkuikens voeren ? Kan ik dat eventueel nog eens gaan halen een deze dagen :)

Verder zijn nu beide meiden goed aan de leg en valt me erg op dat ze altijd ongeveer op de zelfde tijd in het begin van de avond (rond 6) hun eitje leggen. Dit doen ze ook nog eens 9 v/d 10 keer op de zelfde plek :) Al verschilt de locatie wel geregeld. Zijn het toch wel vaste plekken waardoor het zoeken dus erg mee valt.
Ben toch benieuwd of andere dit ook zo ervaren bij de kwartels dat ze ongeveer op het zelfde moment en locatie hun ei kwijt willen ?

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn Japanse kwartels

Berichtdoor Siberianh » 12 jun 2014 18:44

Hier dan een paar foto's van de kuikens :D
Uit eindelijk zijn er 6 van de 7 bevruchten eieren uit gekomen. Dus ben wederom dik te vrede over me bm :) Natuurlijk heeft meneer de haan en zijn dames ook goed werk geleverd :)
Volgende ronde kan ik een aantal eieren meer in leggen omdat nu beide goed aan de leg zijn en dus sneller wat meer eieren gespaard heb.

Nu ja hier dan een paar foto's van deze mini kwartels en ze zijn nu al enorm aanhankelijk heel anders als de brahma kuikens die ik eerder uitgebroed heb.

Afbeelding

Afbeelding

ps de kuiken korrels al vervangen voor meel :D Dacht dat iets geneusd de korrels wel zouden gaan, maar toen ik ze zo zag in de bm net uit het ei maar besloten nog wat kuiken meel te halen voor ze 24 uur oud zijn :D

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Mijn Japanse kwartels

Berichtdoor Kip La La » 12 jun 2014 20:32

Mooi zeg en leuk dat ze tam zijn!
Wat zijn ze klein hè.

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn Japanse kwartels

Berichtdoor Siberianh » 12 jun 2014 21:53

Zodra ze een hand zien zitten ze er al in en op. Dus dat is inderdaad erg leuk. Wilde ze eerst in een cavia kooi zetten met warmte lamp er op maar toen ik ze zo zag in de bm toch maar besloten een iets diepere en kleinere doorzichtige plastic opberg doos. En ipv de deksel er een vliegengordijn over gedaan. Zo zitten ze lekker beschut in de kamer. Want ze zien er toch wel erg teer uit :) Al zijn ze nu al redelijk in de weer met eten en drinken wat ze gelukkig goed doen.

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn Japanse kwartels

Berichtdoor Siberianh » 18 jun 2014 21:52

Ben deze kuikens van af dag 3 begonnen met wegen. In eerste omdat ik nieuwsgierig was na hun gewicht :P En dit wil volgen. Heb dit dus gister weer gedaan (dag 5)
Op dag was het gemiddelde gewicht 15 gram, variërend tussen 13 en 18 gram. Op dag 5 waren ze gemiddeld 20,1 gram en varieerde tussen 16 en 25.

Op zich zit er dus een behoorlijk verschil tussen de lichtste en zwaarste kuikens. Nu was mij vraag dus of dit verschil normaal is ? en of dit wellicht ook met het geslacht al te maken heeft ?

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: Mijn Japanse kwartels

Berichtdoor n0ralien » 24 jun 2014 22:23

ik zou het je niet kunnen vertellen, maar als jouw kuikens levendig zijn en goed eten en drinken en ook mooie poepjes maken ... geen zorgen

ik koop altijd wat gedroogde vlokreeftjes en gedroogde muggenlarven om de kuikens mee te verwennen ..... echt maar een beetje hoor

succes met het kleine spul :)


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten