Mijn Japanse kwartels

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Mijn Japanse kwartels

Berichtdoor Siberianh » 26 jan 2014 17:19

Ik ben nu al een flinke tijd op zoek na een aantal Japanse kwartels die enigszins in de buurt zitten.
Nu kan ik 3 hennen van 2012 kopen en een haan van 2013.
Nu zal het voor de haan niks uitmaken maar was toch benieuwd hoe lang de leg capaciteit van de hennen goed blijft ?

belzele
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jun 2013 22:01
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Belzele

Re: hoe lang leggen Japanse kwartels

Berichtdoor belzele » 27 jan 2014 07:56

ik had ergens gelezen 2j, maar heb geen bron bij me dus beschouw het als een vermoeden

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: hoe lang leggen Japanse kwartels

Berichtdoor n0ralien » 27 jan 2014 16:03

tip: huur een broedautomaat en koop broedeitjes (online)

leuk om zelf uit te broeden, op te zien groeien etc :)

nadeel: je hebt met pech een overschot aan hanen, dat wordt dus slachten en lekker oppeuzelen (knop omzetten, is echt heel lekker).

Haantjes zijn meestal na 1 jaar afgebrand ...... 70-80 keer per dag een dame bedienen gaat hen niet in de kouwe kleren zitten.
De dames hebben een leglimiet, net als bij kippen.
Als de hennetjes een winterrust gegund wordt (dus niet bijlichten), dan kunnen ze rustig doorleggen tot wel 4-5 jaar oud, maar dan zijn ze echt op leeftijd.

groetjes

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: hoe lang leggen Japanse kwartels

Berichtdoor Siberianh » 27 jan 2014 17:20

Broedmachine moet er inderdaad wel komen in de toekomst. Maar zou graag met dieren beginnen die al geboren zijn. Ivm eventuele slechte uitkomst. Broedmachine huren ? heb ik nog niet gezien en weet ook niet direct iemand die er eentje heeft staan dus dat word hem niet :)
Vind ik wel snel dat die hanen met een jaar af zijn. Bij kippen gaat de haan toch ook wel iets langer mee dacht ik ?
Het eventuele hanen overschot in de toekomst is me minste probleem. Me vriezer is vrij groot :kwijl:

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: hoe lang leggen Japanse kwartels

Berichtdoor n0ralien » 27 jan 2014 18:57

De hanen leven wel na een jaar, maar hun vruchtbaarheid neemt dan duidelijk af.

Enneh ... broedmachine huren? even googelen
http://www.broedmachineverhuur.nl/

groetjes

Gebruikersavatar
rickskwartels
Gebanned
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 jun 2013 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: hoe lang leggen Japanse kwartels

Berichtdoor rickskwartels » 27 jan 2014 20:52

Hallo

ik moet jou het antwoord schuldig blijven mijn oudste Japanse kwartel is nu bijna 3.5jaar (2011)en moet nu af wachten wat ze gaat doen dit seizoen.in oktober 2013 is het mij niet opgevallen dat ze minder legt.Maar zeker weet ik dit niet.

ik merk wel dat mijn hanen minder fel worden een goede fok haan is niet ouder dan 2.5 jaar ook niet jonger dan een half jaar.(mijn Mening)

hennen leggen vanaf 8 weken de eieren zijn dan ook mist er een goede haan is bevrucht.(1e ei is vaak een dubbel dooier maar kan al bevrucht zijn)uit komen doen dubbel dooie hier nooit.

wil je echt fokken met Japanse kwartels Raad ik je aan om verder te zoeken. en voor jongere onverwante kleur zuivere dieren gaan.
Ook zou ik niet rekenen op natuurbroed ook al lukt het hier nu wel maak dit komt heel nou en weinig voor maar hier ben ik druk mee bezig om dit terug te brengen in de genen van de Japanse kwartel. meer hier over op mijn site.

zoek je een goede Japanse kwartel machine hoor ik het wel

wil je nog iets weten lees ik het.

succes :duimop:

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: hoe lang leggen Japanse kwartels

Berichtdoor Siberianh » 27 jan 2014 22:11

Hallo,

Bedankt iedereen voor de antwoorden tot dus ver :)

@ Noralien bedankt voor de link, ik hou het in me achter hoofd wellicht dat ze ergens een model verhuren waar ik interesse in heb zou ik het op die manier mooi kunnen testen. Maar besloten om toch te beginnen met een trio/ kwartet die al een aantal weken oud zijn.

@ Rickskwartels Ik zal kijken of ik een nog wat jonger stel kan bemachtigen. Mijn idee voor de kwartels is dus voornamelijk om de eieren en elk seizoen wat jongen te fokken voor nieuwe aanwas. Dan denk ik aan een kuiken of 20-30. Natuurlijk ontkom ik er niet aan om wel elke keer dan een verse haan te zoeken voor nieuw bloed.
Eigenlijk gaat mij grootste voorkeur uit na gewone wildkleur kwartels. Persoonlijk hou ik niet zo van al die kleur mutanten die er tegenwoordig binnen de vogels te vinden zijn :)
Natuurbroed zou natuurlijk heel mooi wezen maar ben me er van bewust dat dit waarschijnlijk niet zal gebeuren. Dus idd is het zoeken na een leuk bm die niet al te groot is en toch goed functioneert voor dit doel.

Gebruikersavatar
rickskwartels
Gebanned
Berichten: 164
Lid geworden op: 12 jun 2013 23:15
Land: Nederland
M/V: M

Re: hoe lang leggen Japanse kwartels

Berichtdoor rickskwartels » 27 jan 2014 22:25

hoi :duimop:

Ik hoop dit jaar weer een mooi aantal natuurbroed kwartels te verkrijgen uit mijn eigen natuurbroed project
hier door heb ik er voor gekozen om mijn kwartels niet bij te lichten en ik verwacht half maart de eerste eieren.

geen idee hoeveel zin mijn dames dit jaar hebben maar denk dat het wel goed komt :gossip: misschien is dit iets voor de toekomst.

Afbeelding

voor een goede kwartel broedmachine heb ik nog wel een tip als je wilt.

denk dat jij deze kleurslag zoekt ?

Afbeelding

Succes :duimop:

Gebruikersavatar
Siberianh
Berichten: 338
Lid geworden op: 24 nov 2012 17:19
Land: Nederland
M/V: M

Re: hoe lang leggen Japanse kwartels

Berichtdoor Siberianh » 10 feb 2014 21:46

Hallo,

Uiteindelijk heb ik eind toch besloten te gaan kijken bij de betreffende aanbieder. Al was het maar om eerst is wat te zien en te horen.
Achter af bleek de vogel wereld toch niet zo groot te wezen de aanbieder was lid van de zelfde vereniging waar ik zelf tot eind december al jaren lid was (opgezegd ivm dat het voor de leden avonden net iets te ver weer was)
Ben er een mooi tijdje gebleven en gepraat over de kwartels en uiteraard ook over de voormalige vogel soorten.
Hij lichten ze niet bij dus de hennen staan nu voor hun tweede legseizoen dat was zeker geen probleem en de haan was begin 2013 dus die zou dit jaar ook nog wel goed presteren.
A fijn de prijs was zacht en de vogels waren in super conditie en zagen er perfect uit. Kleur is ook geen wildkleur geworden maar pastel en de haan pastel/wildkleur. Maar vind dit zelf wel een erg mooie kleur om te zien.
Vind wel dat ze lang er over doen om te wennen aan de voliere. Ze komen wel na je toe voor wat meelwormen of ander lekkers. maar voor de rest zijn ze nog terughoudend. Tevens heb ik ze de eerste week elke avond netjes terug in het nachthok gezet maar hier willen ze zelf niet slapen en verkiezen voornamelijk achter de oude dakpan met ze 4en.
Nu dan maar rustig afwachten wanneer en of er eieren komen :) onder tussen is denken betreft een bm huren of kopen.

n0ralien
Berichten: 216
Lid geworden op: 10 mar 2013 16:15
Land: Duitsland
M/V: V
Locatie: Süd-Bayern
Contacteer:

Re: hoe lang leggen Japanse kwartels

Berichtdoor n0ralien » 11 feb 2014 13:12

Siberianh, veel plezier met je kwarteltjes ..... op een gegeven moment ben je niet meer vreemd en is het nog leuker :)
Kan je een fotootje plaatsen? Ik ben wel nieuwsgierig ;)

groetjes


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten