Ongelukkige kwartel in de rui, Help!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Ongelukkige kwartel in de rui, Help!

Berichtdoor Kip La La » 01 nov 2016 15:54

Hè ja, hok uitbreiden is altijd leuk en zo dankbaar vind ik met kwartels, ze slopen de boel niet wat kippen wel kunnen.
Ik heb wel gemerkt dat ze in de winter minder van hapjes eten en zich beperken tot de granenzaadmengeling.
Wat geef jij ze wat dat betreft?
Ik maak zelf een mix van kuikenmeel, insectenpate, wildzangzaad en wat fijn grit.
En dan, als de dagen weer lengen (+- 14 uur licht per dag) gaan ze eitjes leggen, dat heb je ook nog tegoed. :-D

Faytje
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 okt 2016 21:40
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ongelukkige kwartel in de rui, Help!

Berichtdoor Faytje » 01 nov 2016 17:37

Oh dat zou wel verklaren waarom ze niet zo veel interesse hebben in de hapjes die ik ze aanbied. Het klinkt wel logisch en volgens de natuur... in de herfst en winter zijn er vooral zaden.
Ik merk dat Cashew is grootgebracht op parkietenvoer. Die heeft daar duidelijk de voorkeur voor! En de andere twee (nog steeds geen namen) hebben alleen van die korrels gehad en eten dat het liefste.

Ik geef ze nu een mengsel van kuiken korrels voor fazanten&kwartels (gemaakt van granen met gedroogde mierenpoppen en vlokreeftjes) dit meng ik met parkietenvoer (hoofdzakelijk gierst) en vul ik nog wat aan met granen die achterin mijn voorraadkast stonden (amaranth, boekweit, nigella zaad, gebroken rijst, anijszaad).

Ik heb nog wat grit voor kanaries, met koraal er in, wat ik meng in het zandbadje. Ik twijfel wel of dit wel het juiste grit is (heel fijn) en of het voldoende is om in het zandbadje te strooien. Is het beter om het met het voer te mengen?

Ze krijgen ook elke dag verse meelwormen. En ik hoop dat ze zelf ook nog wat insecten vinden. Ik ga steeds een schepje van de composthoop in hun hok doen zodat ze daar de beestjes uit kunnen zoeken. Die insectenpaté klinkt goed, ga ik ook proberen! Gisteren zag ik er eentje achter een mugje aanrennen :ilove:

Faytje
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 okt 2016 21:40
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ongelukkige kwartel in de rui, Help!

Berichtdoor Faytje » 05 nov 2016 11:35

@Kip la la, om nog even terug te komen op het voer...
Ik heb vandaag mijn bestelling van de Duitse webwinkel wachtel-shop binnen gekregen. Ik ben er super tevreden over! De korrels zijn veel beter dan die ik had. Die oude korrels hadden vooral ook heel veel los poeder in de zak en dat bleef dan iedere keer ook in het voerbakje achter.
Ik heb er ook allemaal extra lekkere toevoegingen bij besteld. Al dat voer ruikt heerlijk :puh2: en ik heb nu zelf een mix gemaakt waar ik helemaal feestelijk van word hihi

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Ongelukkige kwartel in de rui, Help!

Berichtdoor Kip La La » 07 nov 2016 16:23

Dat is goed nieuws, hoe heet dat voer dan?
Ik had de laatste keer ook dat kuikenvoer voor fazanten te pakken en inderdaad zit daar veel stof in wat dan blijft liggen.
Ik doe daar wat water bij en geef het aan de kippen maar die eten het ook niet allemaal op.


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten