Zieke kwartel valt om

Esta
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2016 10:19
Land: Nederland
M/V: V

Zieke kwartel valt om

Berichtdoor Esta » 14 jan 2018 09:57

Hoi allemaal,

Mijn kwartel is nu ongeveer twee weken ziek. Ze valt de hele tijd om. Ze zit nu apart in een bijgebouw, waar het iets minder koud is dan buiten en ze rust heeft en bij evt. besmettingsgevaar de andere kwartels niet besmet.
Soms lijkt het te komen door een soort 'kramp', als ik haar vasthoud dan voel ik gewoon dat ze naar 1 kant toe trekt (niet iedere keer dezelfde kant overigens). Sowieso is haar evenwicht niet goed en loopt ze niet heel stabiel. Ze eet en drinkt wel goed. Klink hieronder voor een filmpje van het ziektebeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=03uLXIr ... e=youtu.be

Een paar weken geleden heeft ze het ook gehad, in een wat lichtere vorm, en na een paar dagen was ze ineens weer normaal. En nu is het dus terug maar duurt het al twee weken. Heel haal vleugeltjes beschadigen van het omvallen spartelen. Verder heb ik niet de indruk dat ze zich erg ziek voelt...je ziet ook in het filmpje dat ze al spartelend nog meelwormen wil eten. :gutgut:

Ik hoop dat iemand weet wat ik eraan kan doen. De dierenarts had geen ervaring met kwartels. :(
Ik dacht zelf aan een draainek (maar als ik filmpjes zie op internet ziet dat er toch wat anders uit..) of vitamine tekort. Maar ik zou niet weten welke ze dan tekort komt. Ze krijgt speciale hoender-pallets waar alles in zit en daarbij krijgt ze nog meelwormen. Wellicht heeft iemand dit weleens bij zijn/haar kwartel gehad of anders misschien bij een kip of zo?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22923
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Zieke kwartel valt om

Berichtdoor Kip La La » 14 jan 2018 10:03

Ik krijg de melding Deze video is niet beschikbaar. :geenidee:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22923
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Zieke kwartel valt om

Berichtdoor Kip La La » 14 jan 2018 10:06

Heb je er ook een haantje bij zitten?
Die van mij was zo achterlijk bezig de dames te bespringen dat er ook één geblesseerd raakte, ik heb het hok toen in tweeën gedeeld.
Japanse kwartelhanen staan daar dan wel bekend om en er wordt geadviseerd om maar veel verstopplekjes te creeëren voor de dames om de haan te ontvluchten maar dat was bij deze onbenul geen optie.

Esta
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2016 10:19
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke kwartel valt om

Berichtdoor Esta » 14 jan 2018 10:07

https://youtu.be/03uLXIr80mQ
Nu moet ie het doen?

Esta
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2016 10:19
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke kwartel valt om

Berichtdoor Esta » 14 jan 2018 10:09

Nee er zit geen haantje bij. Ik heb 3 hennen in een grote ren zitten, dus last van elkaar hebben ze niet.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Zieke kwartel valt om

Berichtdoor Fryske » 14 jan 2018 12:02

Ik zou als het zo ernstig is en lang duurt toch een geschikte DA zoeken.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22923
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Zieke kwartel valt om

Berichtdoor Kip La La » 14 jan 2018 12:44

Het lijkt iets neurologisch te zijn, een hersenbloeding of iets dergelijks?
Zolang ze rechtdoor kan lopen gaat het goed maar moet ze iets afbuigen dan gaat het mis.
Wat een taaie rakkertjes zijn die kwartels toch hè.

Esta
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2016 10:19
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke kwartel valt om

Berichtdoor Esta » 15 jan 2018 14:48

Ik ben zojuist naar een dierenarts geweest.
Ze vond het ook vreemd. Alles zag er eigenlijk goed uit. Ze dacht aan de ziekte van Marek. Daar heb ik mijn twijfels bij bij wat ik daarover lees en zie over de ziekte op YouTube. Ik vroeg of het misschien een vitaminetekort kon zijn. Dat leek haar sterk, aangezien ze pallet-voer eet. Voor de zekerheid toch vitaminedruppels met vooral vit. B daarin meegekregen om op te lossen in haar water. Het is het proberen waard. Aan Marek kan je niks doen dus we dachten laten we dit dan maar eens proberen. Ik hoop gewoon op een vitaminetekort!
Zelf denk ik ook aan een hersenbloeding of zo...daar heb ik het niet over gehad met de dierenarts (vergeten).

Ik ben wel heel benieuwd. Sinds vanochtend heb ik haar ook maar lekker warm in huis gezet, dan kan ze al haar energie stoppen in het beter worden.

Esta
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2016 10:19
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zieke kwartel valt om

Berichtdoor Esta » 04 feb 2018 19:28

Update: helaas heeft ze het niet gehaald. Het werd alleen maar erger en lag constant op haar zij te spartelen. :(

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22923
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Zieke kwartel valt om

Berichtdoor Kip La La » 04 feb 2018 19:55

Ik moest er vanmiddag nog aan denken!
Jammer van het beesje. :puppydogeyes: soms gebeuren droevige dingen helaas.


Terug naar “Kwartels”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast