ronquire x vleeskalkoen

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: ronquire x vleeskalkoen

Berichtdoor heusnoorn » 10 okt 2015 12:48

Overweeg je de zwaarste haan te houden omwille van de vleesaanzet van de nakomelingen of net een lichtere zodat je ronquirehennen niet te hard lijden onder zijn gewicht? Of koppel je de kruisingen alleen aan elkaar?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ronquire x vleeskalkoen

Berichtdoor danielb » 10 okt 2015 15:38

ik ga wel de snelst groeiende haan houden voor de kweek ja.
dit hoeft niet uiteindelijk de zwaarste te zijn als hij volledig volwassen is ( een 30 tal weken),maar ik kijk welke haan het zwaarste weegt op 20 weken leeftijd.
hij zal ook alleen maar blijven voor de kweek,want een haan van bijvoorbeeld 1 jaar tenopzichte van een haan van 2 jaar of zelfs 3 jaar is ook een groot verschil in gewicht.
dus als er terug kuikens zijn gaat die haan ook terug weg om terug een jongere haan te houden,maar ik hou het zowiezo in het oog of de hennen er onder lijden of niet hoor.
broers en zussen ga ik onderling niet inkruisen,maar ik heb sinds vandaag weer 6 kuikens van een andere ronquirehen en diezelfde vleeshaan en die kan ik later wel inkruisen met de eerdere nest.
maar het is ook de bedoeling om een jonge haan terug in te kruisen met de zuivere ronquire hennen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ronquire x vleeskalkoen

Berichtdoor danielb » 08 jan 2016 21:05

nu op een leeftijd van 26 weken zitten de hennen tussen de 6 en 7 kg en de hanen rond de 13 kg.
en heb eigenlijk geen echte achterblijvers of uitschieters gehad wat ik eigenlijk wel had verwacht.
momenteel nog 2 van de 4 hanen en zal er nog 1 moeten slachten.
de hennen weet ik nog niet hoeveel ik er van ga houden.
wat voordeel heb ik gemerkt aan deze kruising?
geen slachtoffers gehad terwijl je dit met een pure vleeskalkoen wel dikwijls kunt hebben alhoewel de zwarte vleeskalkoen zowiezo sterker is dan de witte vleeskalkoen.
daarnaast hebben de hanen ook het hevigere karakter overgeerft van hun vader de vleeskalkoen,maar zal de braafste mogen blijven en voorlopig is dit ook de snelste groeier. ( op een paar 100 gram verschil)
van de ronquire word dikwijls ook gezegd dat dit veel fijner vlees is,maar de zuivere ronquires dat ik ooit geslacht heb vond ik echt niet te pruimen hoor.
deze kruising heeft ook nog een mooie groeikracht en vleesaanzet,maar daar alleen is het mij niet om te doen,want ik wil wel de kleurslagen verkrijgen die een ronquire hoort te hebben en momenteel heeft deze kruising de kleurslag zwart of richting patrijskleurig.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ronquire x vleeskalkoen

Berichtdoor danielb » 20 feb 2016 19:53

gisteren toch maar eens een paar fotos genomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ronquire x vleeskalkoen

Berichtdoor danielb » 18 mei 2016 00:17

vandaag (17 mei) 7 kalkoenkuikens 2de generatie zwarte vleeskalkoen x ronquire geboren en uitgebroed door een zijdehoenhen.
vader is kruising van een zwarte vleeskalkoen x een ronquire geelschouder en de meeste kuikens zijn zowiezo van een ronquire patrijshen op misschien 1 kuiken na dat van een ronquire geelschouder is.
waarschijnlijk 4 donkerpatrijs/zwart en 1 licht patrijs of gewoon patrijs.
de 2 witte gaan waarschijnlijk geelschouder of hermelijn worden,maar stiekem hoop ik op zelfs een witte.
Afbeelding

3 dagen vantevoren waren er ook al 9 kuikens geboren waarvan ik dacht dat er niet veel gingen uitkomen,want dat waren eieren van MINIMUM 14 dagen en ouder en moeders zijn zowel ronquire patrijs en geelschouder en vader de kruising zoals hierboven genoemd.
zijn ook 4 donker patrijs/zwart.
4 witte en dus waarschijnlijk ook geelschouder of hermelijn of misschien dat hier toevallig een witte gaat bijzitten.
1 wit/bruinig en is waarschijnlijk een vale.
er is maar 1 kuiken zichtbaar op de foto,want de rest zat onder de hen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wyandodo
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 mei 2012 19:29
Land: Be
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: ronquire x vleeskalkoen

Berichtdoor Wyandodo » 19 mei 2016 20:37

Ik vind uw kalkoenen echt schitterende beesten! :duimop: Wat een mooie donsjes hebben ze ook.
Leuk ook om ze te zien lopen in een dergelijke setting. Ze lijken het daar goed te hebben.

Gebruikersavatar
heusnoorn
Berichten: 405
Lid geworden op: 19 apr 2015 19:06
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: ronquire x vleeskalkoen

Berichtdoor heusnoorn » 19 mei 2016 22:23

Leuke dieren, die kalkoenen! Afwachten welke kleuren het worden!

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: ronquire x vleeskalkoen

Berichtdoor Roan12 » 19 mei 2016 22:24

Prachtig om te zien inderdaad! Benieuwd naar hoe deze gaan uitgroeien.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ronquire x vleeskalkoen

Berichtdoor danielb » 21 mei 2016 02:34

zelf ben ik natuurlijk ook heel benieuwd :gulzig:
de donkerste kuikens heb ik al wel een gedacht wat dat gaat worden ongeveer.
de witte (of gele) is zowiezo een verrassing.
1 kuiken lag er bij de kalkoenhen vandaag wel dood,maar die kans is altijd groot bij broedeieren ouder dan 14 dagen.
dan zijn het er in totaal nog 15 en vorig jaar waren het er 12.
nog meer keuze en waarschijnlijk nog moeilijker :gutgut:
deze ga ik wel niet allemaal de winter doorhouden,want dat word wat veel.
ik denk dat ik ga selecteren als de eerste op een gewicht van 5 kg zitten en dan bedoel ik de hanen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: ronquire x vleeskalkoen

Berichtdoor danielb » 23 jul 2016 00:38

het is me dit jaar wat sech.
eerst de konijnen en nu de kalkoenen.
nadat ik de 2 groepen kalkoenen op een week of 6 had samen geplaatst had kreeg ik na een paar dagen ineens problemen.
zonder iets aan de dieren te zien lagen er de volgende dag 2 dood.
en 4 waren er slecht aan toe.
allemaal van dezelfde nest.
3 zijn er dezelfde dag nog dood gegaan.
dus 5 van dezelfde nest.
1 is er doorgekomen,maar een echte achterblijver.
na die ene dag is er niets meer gebeurd.
de groep waar niets mee gebeurd was hebben lang buiten gelopen met de kalkoenhen en denk dat die vantevoren al iets gehad hadden,maar gesterkt waren en dit aan de andere groep doorgegeven.
nu een paar weken later weet ik nu al wel dat ik 7 hanen heb en 3 hennen.


Terug naar “Kalkoenen, fazanten, parelhoenders, pauwen, struisvogels enz.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten