Fazanteneieren weghalen?

Max-k
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 feb 2014 19:47
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gieten Drenthe

Fazanteneieren weghalen?

Berichtdoor Max-k » 25 apr 2016 16:35

Hallo,
Ik heb 3 Lady Amherst fazanten (2 vrouwtjes en 1 mannetje). Een van de hennetjes heeft een nestje onder een aardappelkistje met wat dakpannen er over heen. In het nestje liggen nu 4 zelf gelegde eitjes i. Ze loopt er alleen steeds vanaf maar legt er wel bij. Nu maakt dat me wat zorgen omdat we vandaag zelfs sneeuw hebben gehad. Daardoor ben ik bang dat de eitjes te koud worden...
Mijn vraag is: zou ik de eitjes weg moeten halen en onder een kip laten uitbroeden of zou ik de fazanten gewoon hun gang laten gaan ?

Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 859
Lid geworden op: 20 feb 2012 19:57
Land: nederland
M/V: M
Locatie: Hoevelaken

Re: Fazanten eieren weghalen?

Berichtdoor Mark » 25 apr 2016 19:25

Ik zou ze onder een kip leggen. Ik denk dat dat veel meer kans op slagen heeft, plus dat je een kip vaak makkelijk kan verplaatsen als ze aan het broeden is, succes ;)

Max-k
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 feb 2014 19:47
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gieten Drenthe

Re: Fazanten eieren weghalen?

Berichtdoor Max-k » 25 apr 2016 19:29

Mark schreef:Ik zou ze onder een kip leggen. Ik denk dat dat veel meer kans op slagen heeft, plus dat je een kip vaak makkelijk kan verplaatsen als ze aan het broeden is, succes ;)


Zou ik ze dan allemaal in 1 keer weghalen ? of beetje bij beetje ?
En ik zou ze een weekje kunnen bewaren dan spaar ik nog wat eieren voor onder de kip.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Fazanten eieren weghalen?

Berichtdoor Roan12 » 25 apr 2016 19:32

Ik denk dat het nestje nog niet klaar is om op te gaan broeden. Ik zou het nog even afwachten als je wilt dat je fazanthen erop gaat broeden. Kippen leggen ook gemiddeld eerst 9 eieren voor ze erop gaan broeden.


Terug naar “Kalkoenen, fazanten, parelhoenders, pauwen, struisvogels enz.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten