Kalkoenen: verdeling sexe

Duiffie
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 nov 2017 18:41
Land: nederland
M/V: V

Kalkoenen: verdeling sexe

Berichtdoor Duiffie » 14 jan 2018 19:29

Ik heb momenteel twee hanen en 1 hen (ronquire hermelijn, broed 2017) en kan er evt twee hennen bijkopen. Heeft deze ongelijke sexe verdeling invloed op het welzijn van de kalkoenen of op het samenleven of kan dat nooit kwaad?

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kalkoenen: verdeling sexe

Berichtdoor danielb » 20 jan 2018 07:13

ik heb zelf al enkele jaren kalkoenen.
wat kan er gebeuren als je 2 hanen hebt.....
in het kweekseizoen kan het zijn dat de hanen constant aan het vechten zijn.
ik heb zelf niet lang 2 hanen tesamen gehouden,maar de 1ste keer dat ik dat wel deed toen liep de oudste haan steeds achter de jongste haan en dus enkel in het voorjaar.
ik kreeg er zelf stres van en heb dan de zoon maar weggedaan.
heb nog eens gehad dat ik 2 hanen samen had lopen....
een kweekhaan en een jonge vleeskalkoenhaan.
had gezien dat de kweekhaan in de dag steeds achter de vleeskalkoenhaan liep,maar verwachte niet al te veel problemen,maar dag later lag de vleeskalkoenhaan dood.
tja....op zich niet door toedoen van de haan,maar door mindere conditie van de vleeskalkoen.
maar....tis dat een kalkoenhaan heel de dag achter een andere haan kan lopen......
nog eens 2 broers gehad en altijd goed gegaan,maar 1 van de 2 is wel weggegaan voor het kweekseizoen begon....
dus daar kan ik weinig over vertellen....

dan voor de hen of hennen.
een kalkoenhaan gaat normaal gezien pas treden als een hen zich aanbied door te gaan zitten,maar eens dat dit gebeurd staat de andere haan al te wachten of proberen ze het tegelijk. (heb het voorgehad met 2 zeer jonge broertjes)
een volwassen kalkoenhaan weegt gemiddeld 2 keer zoveel als een hen en kan dus al regelmatig schade toebrengen.
als 2 hanen een hen treden om de beurt of tegelijk,dan zal de schade nog sneller gebeuren.
eens een hen zit en de andere haan staat te wachten (die gaat zowiezo ook willen treden) dan is dat een dubbele aanslag op de rug voor de hen.
zal enkel gebeuren als de 2 hanen goede overeenkomen met elkaar.
als dat niet is,dan heb je 1 haan die heel de dag achter de andere haan zit te lopen.
dus mijn inziens is 2 hanen niet echt leuk.

welk ras heb je eigenlijk????
als ik van u was zou ik inderdaad die 2 extra hennen nemen.
maar ook al eventueel nadenken om eventueel 1 van de hanen weg te doen.
maaar......
2 hanen die samen pronken en met 3 hennen kan eventueel ook wel lukken hoor.
zolang de zwakste haan niet constant belaagd word en je de hennen goed int oog houd ivm schade,dan is dat zeker te doen.

zeer lange tekst,maar ik deel graag wat ik zelf weet of wat ik denk dat eventueel goed is....

Duiffie
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 nov 2017 18:41
Land: nederland
M/V: V

Re: Kalkoenen: verdeling sexe

Berichtdoor Duiffie » 20 jan 2018 16:36

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie, ik ben er erg blij mee. Ik vind het heel lastig om kennis over kalkoenen te vinden, zeker van houders van kalkoenen.
Ik heb vandaag 1 hen opgehaald.
Heb zelf nu vier ronquieres, 3 hermelijn (twee broers uit verschillende nesten en een hen) en 1 lichtbruine. Het lijkt mij een bronskleur maar dan lichter, dus wrsch gekruist met een hermelijn of witte ronquiere. Zal later vandaag foto uploaden.
Mijn hermelijn mannen kunnen goed met elkaar overweg. De jongste trekt zich aan zijn oudere broer op en kopieert veel van zijn gedrag.
Ze zijn inmiddels eens met de komst van de nieuwe hen.
Aantal weken geleden een derde broertje weggedaan, om problemen te voorkomen. Maar daar leken ze erg van onderste boven, vandaar dat ik het nu wel wil proberen met de twee hanen samen.
De kans is groot dat ik er een derde en/ of vierde hen bij wil.

Duiffie
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 nov 2017 18:41
Land: nederland
M/V: V

Re: Kalkoenen: verdeling sexe

Berichtdoor Duiffie » 20 jan 2018 22:46

Ik heb nog niet de tijd gevonden om een foto te uploaden, ga ik morgen zeker doen. Ik ben er inmiddels vrij zeker van dat ze een rode ardenner is. Vond ze aanvankelijk vrij licht van kleur, maar blijkbaar veel voorkomend.

Als iemand interessante links of boekentips heeft over kleurvererving bij kalkoenen of kalkoenen in het algemeen dan houd ik me ten zeerste aanbevolen.


Terug naar “Kalkoenen, fazanten, parelhoenders, pauwen, struisvogels enz.”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast