kuikentjes nu buiten?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Kabo
Land: Nederland
M/V: V

kuikentjes nu buiten?

Berichtdoor Kabo » 13 mar 2019 18:55

Ik had me hier aangemeld omdat ik in de toekomst graag mijn kipjes eens een nestje uit wilde laten broeden. Mijn idee was om dit te laten gebeuren als het mooi voorjaarsweer zou worden. Nu heeft mijn kipje iets anders bedacht en heeft ze stiekem een nestje in de tuin gehad (terwijl ik dacht dat ze was gepakt door een roofvogel of zoiets naars).
Ze is nu dus moeder van 2 kuikentjes en volgens mij zijn er nog 2 eitjes aan het uitkomen. Ik hoorde gepiep in de struiken en daar zat het hele stel. Hartstikke leuk, maar hoe nu verder? Buiten laten? Lijkt me aardig koud, nat en niet heel veilig. Ik kan onze kat best binnen laten, maar kan moeilijk aan de buren in de omgeving gaan vragen of ze hun kat ook binnen houden. Binnen zetten? Maar verstoot ze dan het nest niet als ik ze aanraak? Waar zet ik ze in? In de hondenbench? Wat geef ik te eten? Wat doe ik met water? In een bakje verdrinken kuikens neem ik aan? Er zijn hier vast mensen met veel ervaring die raad weten.

Roan12
M/V: M

Re: kuikentjes nu buiten?

Berichtdoor Roan12 » 13 mar 2019 19:15

Zorg dat de kloek met kuikens droog kan zitten, ook de grond moet droog zijn. Als het nattig is kunnen de kuikens sneller ziek worden. Is dit buiten niet, dan kun je ze binnen zetten. De hen zal het nest niet verstoten als je het moet verplaatsen. De kloek doet meer communiceren met geluid dan met geur. Als je ze buiten wilt laten, is ze beschut zetten ook niet verkeerd.

Ik vind een hondenbench niet geschikt, de kloek zit hier min of meer in "gevangen" terwijl de kuikens zeer waarschijnlijk door de spijlen gaan. Als zij dan niet terug kunnen komen bij de kloek, kunnen ze omkomen van de kou. Geen goed idee. Je zou ze in een ruime doos kunnen zetten of bijvoorbeeld een lege konijnenkooi. Let wel dat dit snel te krap is voor de groeiende kuikens en zeker ook voor de kloek. Een doos of kooi is dus tijdelijk. Maar ik zou liever zien dat je ze op een andere manier binnen kunt zetten zonder dat de kuikens bij de vandaan kunnen. Misschien heb je een schuur of een groot binnenhok waar je ze in kunt houden tijdelijk?

Zorg voor kuikenvoer en vers water. De kloek kan gewoon mee-eten van het voer. Op de zak in de winkel staat goed de leeftijd vermeld, kijk dus goed welke je moet hebben. Vaak zijn er twee soorten kuikenvoer van een merk. Meestal is deel 1 voor de eerste weken en deel 2 voor de verdere opfok. Water kun je aanbieden in een speciaal kuikentorentje of in een ondiep bakje gevuld met bijvoorbeeld knikkers om te voorkomen dat ze niet verdrinken. Houdt er rekening mee dat zoiets snel vol met strooisel komt.

Dan wil ik je graag als tip nog meegeven: zoek nog informatie op over broeden, natuurbroed en verzorging van kuikens. Hoe meer je weet hoe sneller je kunt handelen ;)

Kabo

Berichtdoor Kabo » 13 mar 2019 19:45

Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik heb inmiddels de kloek en de kuikentjes in de schuur gezet. In een plastic kist in de hondenbench. Zo kunnen de kuikentjes niet door de spijlen en fladdert de kip niet door mijn schuur. Zie op marktplaats best leuke hokjes staan, dus zal zoiets aanschaffen als de kuikentjes groeien.
Kip ging gewoon meteen weer op haar eieren en kuikens zitten toen ik haar overzette. Dus neem aan dat ze nu braaf blijft zitten.
Het fijnste voer wat ik nu heb is legmeel. Mag ik dit voor nood even neerzetten? Of liever gewoon graan? Dan haal ik morgen kuikenvoer. Bakje met wat steentjes (bij gebrek aan knikkers) op de bodem heb ik neergezet.
Verder ga ik nu eens even op zoek naar nog veel meer info over kuikens verzorgen!

Kip La La
Moderator

Berichtdoor Kip La La » 13 mar 2019 20:28

Ik zou voor zolang wat legmeel neerzetten.

frankip
Land: nl

Berichtdoor frankip » 13 mar 2019 23:06

En Roan , ik zou proberen te voorkomen dat ze verdrinken , niet voorkomen dat ze niet verdrinken. Zo zielig voor de kuikentjes :gutgut: Grapje hè.

Roan12

Berichtdoor Roan12 » 14 mar 2019 08:03

Oeps... :oops:
Te snel getypt en erover gelezen. :gutgut:
Beter voorkomen dat ze verdrinken :gulzig:

Kabo

Berichtdoor Kabo » 14 mar 2019 19:53

Haha, de tips hebben geholpen. Het verdrinken is voorkomen. Het zijn inmiddels 6 kuikentjes. Er liggen nog 4 eitjes. Zouden die nog uitkomen of kan ik ze beter wegdoen? De kuikentjes eten van het kuikenvoer. Heb ook een drinkbakje gekocht. Zou speciaal voor kuikens zijn. Met een nippel. Zouden ze dat al snappen? Heb nog maar een klein bakje er bij gezet.

tuff cookie
Land: nederland

Berichtdoor tuff cookie » 14 mar 2019 20:21

Zijn er nog aangepikte eitjes bij ? Je weet het soms niet of er eieren iets later bijgelegd zijn en daardoor later uitkomen. Meestal gaat de moeder na een paar dagen met de kuikens van het nest af, dat zou je kunnen afwachten.

Roan12

Berichtdoor Roan12 » 14 mar 2019 20:51

Kijk of de kuikens en de kloek van de nippel gaan drinken. De kans is er dat dat in het begin nog niet wil lukken. Door dan op de nippel te tikken met je vinger, zou de nieuwsgierigheid wel gewekt worden. Hopelijk leren ze het dan.

Kabo

Berichtdoor Kabo » 18 mar 2019 17:47

De kuikens groeien goed. Ze eten flink en drinken uit de drinkbak met nippel gaat uitstekend. Als domste kippenhouder van de wereld moet ik nog wel even vertellen dat we inmiddels 15 kuikens hebben. Ook de andere kip waarvan ik dacht dat ze er niet meer was kwam thuis met 8 kuikentjes. Gelukkig zijn er verder geen vermiste kippen, dus dit is de eindstand. Ze zitten nu gezellig samen in de schuur met hun kroost. Gewoon in een grote hondenbench met deurtje open. Zo kan alles gezellig een ommetje maken door de schuur. Ik heb inmiddels wel een kant en klaar kippenhok gekocht voor buiten. Het wordt mooi weer deze week. Dan kunnen ze lekker wat in de zon scharrelen en zijn ze veilig. Lijkt me lekkerder dan in een donkere schuur.
Of is dat een heel dom idee? De moeders gaan natuurlijk mee naar buiten.

Afbeelding

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”