OPPASSEN: TEFAL-pannen bij opfok kuikens in huis <------!

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Loex
Berichten: 7524
Lid geworden op: 23 sep 2002 19:12
Land: NL
M/V: V
Locatie: Tussen Arnhem en Apeldoorn
Contacteer:

OPPASSEN: TEFAL-pannen bij opfok kuikens in huis <------!

Berichtdoor Loex » 22 jan 2006 22:44

Hieronder een bericht van Toby dd 22/1/2006 over het overlijden van kuikens tijdens gourmetten met pannetjes met een Teflon (Tefal) anti-aanbaklaag.

Ook geurkaarsen en andere lucht"verfrissers" kunnen voor vogels schadelijk zijn!

=======================================

Hoi allemaal

Graag wilde ik een waarschuwing geven voor iedereen met vogels in huis ...Wij hebben gisterenavond de schrik van ons leven gehad ...De kuikens die de dag ervoor uit het ei gekropen waren zitten bij ons in een hok in de woonkamer.....Heel de dag liepen we heen en weer om te kijken bij ze .....savonds zouden we gezellig gaan gourmetten...

We hadden het gourmetstel aangezet en warm laten worden en deden net de eerste boter in de pannetjes ..Ik ging nog even kijken in het kuikenhok ..tot mijn schrik lag er 1 op zijn rug te stuipen en naar adem te happen .....en per seconde gingen de andere kuikens ook allemaal liggen...wij schrokken ons kapot hebben nog een raam open gezet en het gourmetstel buiten gezet....Omdat we dachten dat ze het benauwd hadden..in paniek hebben we monique gebeld en de kuikens een beetje bij het raam gehouden in onze handen ....

Het einde was 4 kuikens dood en 1 nog niet helemaal op de been maar gaat de goede kant op .....de andere kuikens die allemaal benauwd hadden gelegen knapte zienderogen op ....wij hoorden via monique dat somige pannen met teflon anti aanbak lagen giftig konden zijn voor vogels ... na veel zoeken weten we zeker dat het hierdoor is gekomen dat onze kuikens dood zijn gegaan we dachten eerst door de rook (al was er eigenlijk nog geen rook omdat het goumetstel nog niet lang aanstond)
Maar het is dus de teflonlaag in de pannen en de bakplaat van het gourmetstel waar het aan lag ....

Wij voelen ons heel erg dom en schuldig op dit moment omdat dit dus te voorkomen was geweest als we het hadden geweten ...En misschien vinden jullie ons ook stom dat we hier niet bij stil hebben gestaan ...

Hoe dan ook ik zet het hier toch neer omdat ik denk dat er genoeg mensen zijn die niet weten dat die laag in pannen giftig is voor alle vogels dus ik wil toch waarschuwen ...Het was voor ons een hele harde leerschool en we zijn er echt kapot van ....

Hier zet ik een linkje zodat iedereen het voor zichzelf kan lezen ...het kan ook met tosti ijzers en strijkijzers dus mensen kijk uit voor je vogels want dit is echt verschrikkelijk om mee te maken ....

Uitgebreide info op http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten