Domme broedende muts...plet eigen ei en nu ook kuikens :(

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
HEDGEHOG
Berichten: 1461
Lid geworden op: 20 nov 2002 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Domme broedende muts...plet eigen ei en nu ook kuikens :(

Berichtdoor HEDGEHOG » 03 mei 2006 23:16

Vandaag kwam mijn broedende grote Brahma van haar eitjes om even te eten. Ik moest twee keer kijken voordat ik wist wat ik zag: gele smurrie, een half ei en een heel ei hingen aan haar borst :shock:

Een zooitje was het in het nest en de kip zelf zit ook helemaal onder de prut. Er is maar 1 ei stuk maar de rest is zo vies.
Ik heb de rommel er zoveel mogelijk afgehaald: strootjes, eigeel, en eischaal van het kapotte ei. Maar het blijven vieze eieren.
De kip heb ik geprobeerd een beetje schoon te wrijven met een warme vochtige doek, maar echt helpen deed het niet.

Hoe groot is de kans dat deze vieze eitjes, waar nu bijna 5 dagen op gebroed is, nog goed uitkomen? Er zijn erbij waar nog wat eischaal aanzit, want anders moest ik wel heel hard wrijven en pulken om dat er af te krijgen.
En mijn zoon zei, toen ik er nogal moeite mee had om die vieze muts weer op haar vieze eitjes te zetten: waarom zet je er niet een andere hen op? Ik heb namelijk nog twee broedse mutsen in de 'jij mag niet broeden-kooi' zitten.
Ik vond het wel slim bedacht maar vind het eigenlijk zo zielig voor de 'vieze' hen. Zij is namelijk een hele goede kuikenmama die ook door ons steeds goed te benaderen blijft, ook al zit ze te broeden of heeft ze kuikens.
De twee andere broedse mutsen hebben nog nooit eitjes uitgebroed dus ik weet niet hoe betrouwbaar zij zijn.
Ik heb dus de vieze hen maar weer op haar vieze eitjes, maar wel op een schoon nestje, gezet.

Morgen of overmorgen wilde ik gaan schouwen om te kijken of er iets inzit, en dan kan ik er dus voor kiezen om de te vieze eitjes maar weg te doen en eventueel de hen om te wisselen.
Wat zouden jullie doen?
Laatst gewijzigd door HEDGEHOG op 21 mei 2006 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
moniek8
Berichten: 9619
Lid geworden op: 30 jan 2005 15:27
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: zoetermeer
Contacteer:

Berichtdoor moniek8 » 03 mei 2006 23:24

Een van mijn aller eerste hennen die broeds was heeft op eitjes gezeten die helemaal onder de poep zaten.
Toen had ik er nog nniet zoveel verstand van :lol:
Echt het was niet normaal hoe vies die 8 eitjes waren.

En ik zeg je ze zijn allemaal uit gekomen.

Gebruikersavatar
HEDGEHOG
Berichten: 1461
Lid geworden op: 20 nov 2002 19:49
Land:
M/V: V
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor HEDGEHOG » 21 mei 2006 17:29

Sjongejonge wat een drama is dit geworden zeg...

Na het pletten van het eerste ei, was er een weekje later nog een ei helemaal weg. Er lag alleen wat nattigheid onderin.
De eieren waren allemaal behoorlijk vuil.
Afgelopen vrijdag was het dag 20. Twee van de eitjes klotsten dus die heb ik weggegooid.
's Middags lag er een kapot ei in het nest met een dood kuikje. Het kuikje leek bijna volgroeid maar was nog niet van plan om eruit te komen want het zat nog helemaal in elkaar gedoken. Wel zat er een 'zak' met vieze groene zooi bij, dus ik vermoed dat dit nooit goedgekomen zou zijn.
Nog 4 eitjes dus, terwijl ze met 9 begon....:(

Zaterdag rond 12.00 u. hoorden we in 1 eitje piepen en tikken. Wij allang blij: krijgt Isabel toch nog een kuikje!
Een paar uur later was het ei aangepikt. 'sAvonds was het nog niet veel verder maar inmiddels was er in een tweede eitje ook leven te bekennen.

Vanmorgen was er dan toch een zwart Marankuikje, nog wel nattig. Het tweede ei was maar ietsje verder aangepikt. Maar we zagen het snaveltje aan het werk.
Ga ik net kijken: zie ik alleen een lege dop en het Marankuikje die nu behoorlijk droog is.
Maar waar is het tweede kuikentje???????
Blijkt muts Isabel er met haar poot bovenop te zitten :twisted:
Tja en een dikke grote Brahmamama die bovenop je zit als je net geboren bent is niet zo heel lekker. Kuikje dood dus... :cry:
Ik denk dat dit kuikentje nogal zwak was want het heeft allemaal best lang geduurd (is inmiddels dag22) en het heeft waarschijnlijk weinig bewogen en weinig geluid gemaakt. Dus Isa heeft er geeneens erg in gehad dat ze op het strotje van haar kind zat...

En nu hebben we het Marankuikentje even bekeken en blijkt dat het nog niet goed op de pootjes kan staan. Het zit met de pootjes naar voren, maar maakt af en toe wel aanstalten om te gaan staan en te lopen.
Ook zwak, denk ik.

Wat balen zég.
Ik ben nu best wel bang dat Isabel dit kuiken ook nog gaat pletten maar wil het er liever niet bij weghalen. Wel hebben we de twee andere eitjes, waar nog niks aan te zien/horen was, weggedaan om meer ruimte te maken.
Kan ik trouwens nu al iets doen aan dit kuiken?
Mijn andere nestje kwam pas na een dag in beweging richting voer- en waterbak, maar ik heb de neiging om dit kuiken iets te willen geven.
Water met multivit/dextro ofzo?
Of kan ik daarmee beter wachten tot morgen?

Het is dit jaar wel een beetje katerig hoor, dat broeden. In het andere nestje is de eerstgeborene ook bekneld geraakt, en dit nest is helemaal een ramp.

Zul je beleven dat het ook nog eens bijna allemaal hanen zijn :twisted:

Gebruikersavatar
Steefkipje
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 mei 2004 15:03
Land:
M/V: V
Locatie: Zevenhoven [ZH]

Berichtdoor Steefkipje » 21 mei 2006 20:02

Nou, dat klinkt ook niet leuk allemaal. Nu word ik helemaal bang van: o strax gebeurt mij dat ook, maar dat zal wel niet, want jij hebt een grote brahma en ik een phoenixkrieltje. dus ik denk niet dat gaat gebeuren. maar ja, wel rot voor je. :|

Barbara
Berichten: 1547
Lid geworden op: 18 apr 2006 16:52
Land: NL
M/V: V

Berichtdoor Barbara » 21 mei 2006 20:09

wat een ramp zeg, ik zal ook niet weten wat ik zou doen, ik denk niks ze hebben toch de eierdooier opgenomen daar zit toch alles in wat ze nodig hebben.

Gebruikersavatar
stev
Berichten: 376
Lid geworden op: 21 mei 2006 11:03
Land:
M/V: V
Locatie: eeklo

Berichtdoor stev » 22 mei 2006 20:00

ik weet niet of het helpt.
maar ik heb hetzelde tegengekomen; een broedse kip, de halve stapel eieren platgetrapt en nadien de jongen ook zo plat als een euro.
sindsdien zet ik mijn broedse kippen nooit meer apart in een doos.
wat blijkt: in de natuur maken kippen meestal nesten zodat ze er langs verschillende kanten uitkunnen. In een doos, moet een kip zich meestal terplaatse draaien als ze eens anders wil gaan zitten en dan heb je wel eens dat de eieren worden platgetrapt.
ik heb het ook gehad met een eend. ze had een lange smalle nest met 1 kuiken. toen ze uit haar nest wilde gaan moest ze zich 180graden draaien want het nest was omringd door hout en had maar langs 1 kant een opening. en zo heeft ze tijdens dat draaien het kuiken vertrapt
nu laat ik altijd een broedse kip in het hok zitten, markeer ik de eieren zodat ik weet welke eieren er worden bebroed want meestal leggen mijn andere kippen daarbij. en zodra de kuikens uitkomen gaat ze er gewoon mee naar buiten. dan loopt ze vrolijk rond te scharrelen met de kuikens. en deze worden niet vertrapt


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten