moederkip terugplaatsen bij andere kippen

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
mintaka
Land: Belgie
M/V: V

Re: moederkip terugplaatsen bij andere kippen

Berichtdoor mintaka » 07 jun 2010 17:28

zijdehoenkrielkip schreef:in een kippenboek had ik gelezen dat je na ongeveer 6 weken de moederkip terug bij de rest van de kippen moest doen en de kuikens als ze een maand of 4á5 waren. Want dat konden ze zich beter afweren tegen de rest.
Maar uit de reacties begrijp ik dat je ze beter allemaal tegelijk bij elkaar kan zetten?

Kan ik dat het best overdag doen of kan ik ze 's nachts beter allemaal bij elkaar zetten?

Gewoon overdag.
Ik heb het in de namiddag gedaan rond 16.30u, omdat ik zelf geen hele dag extra alert wilde zijn, en ze dan 's avonds gewoon weer in hun hok zouden gaan. Ik heb wel een apart hok voor de moeders en de kuikens, waar ze al in zaten terwijl er nog een kleine ren rond stond (in de grote ren).

Lieve
Land: Belgie

Berichtdoor Lieve » 08 jun 2010 08:36

zijdehoenkrielkip schreef:in een kippenboek had ik gelezen dat je na ongeveer 6 weken de moederkip terug bij de rest van de kippen moest doen en de kuikens als ze een maand of 4á5 waren. Want dat konden ze zich beter afweren tegen de rest.

:mrnono:
Die kuikens pas op 4-5 maand bij de rest zetten is enkel wanneer ze zonder kloek zijn:
Kuikens uit een broedmachine bvb of kuikens die je ergens koopt en bij je eigen volwassen kippen wil toevoegen.

kikkertje17
Land: nl

Berichtdoor kikkertje17 » 08 jun 2010 15:24

Het is hier een grote kindercreche. Ik heb 4 hennen met kuikens en nog kuikens die uit de broed kwamen bij elkaar gedaan. Ook loopt Hanky Panky (haan) erbij. Hij moet de jongens onder de duim houden.
Nou dit gaat hem goed af want het is rustig in het hok.

Zag gisteravond dat Hanky zelfs met een kluit kuikens onder de vleugels zat. :ilove: Prachtig toch

WoeJoe
Land: BE

Berichtdoor WoeJoe » 08 jun 2010 18:04

Omwille van de vele katten hier in de buurt houdt ik de kuikens hier tot zeker 4-5maand apart samen met hun moeder... Wanneer ik meerdere groepen van kuikens heb plaats ik die naargelang het leeftijdsverschil wel bij elkaar.

Chipke
Land:

Berichtdoor Chipke » 11 jun 2010 23:23

Ik ben het helemaal eens met Mintaka, Mijn moederkip Araucana met 3 zijdehoenkuikentjes heb ik een paar dagen geleden geïntegreerd, de jongste was net een week oud. Aanvankelijk had ik de moeder met de kuikentjes apart gezet maar 1 kuikentje was zo nieuwsgierig om telkens door de mazen van het net naar mijn Mechelse koekoekhen te kruipen ;) Het zal een haantje zijn vermoed ik, van niks bang. Daar was de buitenren niet met een net overspannen en ik moet er niet aan denken dat er een ekster zou langskomen want dan kon de moeder er niet bij om het te verdedigen. De dieren hadden wel een paar dagen de tijd gehad om aan weerszijden van de omheining elkaar te leren kennen. Nu loopt alles vredig door elkaar, moeder slaapt nog wel bij de kuikens. In het begin kreeg de moeder wel van de hoogste in rang wat gepik maar ze onderging gewoon, de lagere zijdehoen in rang moest het niet wagen om in de buurt van haar kuikens te komen :evil:

zijdehoenkrielkip
Land: nl
M/V: M

Berichtdoor zijdehoenkrielkip » 12 jun 2010 19:20

Nou de moeder kip met kuikens zitten weer bij de rest. 1 kip pikt nog wel eens naar haar en naar de kuikens.
Na een paar dagen pikte de ene kip niet meer naar de moederkip, maar nog wel naar de kuikens als ze bij haar in de buurt komen. Gelukkig zijn de kuikens snel genoeg en vinden ze wel een andere plek in de ren.

Nog bedankt voor de tips!

sijbbesjes
Land:
Contacteer:

Berichtdoor sijbbesjes » 15 jun 2010 12:59

Ik heb op dit moment 2 kippen waarvan er 1 al weken op een stel eieren zit. Vandaag of morgen moeten ze uitkomen (hoewel ik nog geen gepiep hoor en 1 ei was aangepikt door moeders en niet goed bleek te zijn(eierdooier alleen nog niet ingetrokken))
Nu wil ik ze na het lezen van de reacties in dit topic het hele spul zo snel mogelijk weer bij elkaar zetten want een kip alleen is ook niet goed. De een is zelfs gaan kukelen! :shock:
Maar heb je dan geen gevaar voor cocidiose besmetting? Ik meende dat kuikens daarom niet zo snel bij oudere kippen mochten.

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”