Help! Kuikens liggen één voor één dood in het hok!

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
jeldou
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 feb 2011 20:05
Land: NL
M/V: V

Help! Kuikens liggen één voor één dood in het hok!

Berichtdoor jeldou » 14 jul 2011 12:33

Zaterdag en zondag zijn mijn kuikens uitgekomen. Ik heb ze eerst een dag binnengehouden onder de warmtelamp voordat ik ze in een hok met vlas (op de grond) en de warmtelamp heb gezet.
Nu liggen de kuikens één voor één dood. Heb het water en voer pal naast de lamp gezet maar het mag niet baten.
Ook zie ik dat sommige kuikens een vieze kont hebben. Maar dat is niet het geval bij de dode kuikens.
Zouden ze niet tegen het vlas kunnen? Eigenlijk gehakseld stro? Ik baal ervan, want het waren parelgrijze wyandotte kuikens.. Daar zijn nu ook twee van ziek. Je ziet ze met het kopje voorover hangen.. zo blijven ze wat staan totdat ze het loodje leggen!
Wie weet wat ik kan doen, heb dit nog nooit meegemaakt en ik doe niks anders als andere keren!?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Help! Kuikens liggen één voor één dood in het hok!

Berichtdoor brenda17 » 14 jul 2011 12:42

Poep aan de kont kan duiden op coccidiose. Voor de rest... heb je de warmtelamp laag genoeg hangen zodat het rond de 30 graden is ?
De Vlas zullen ze niet gegeten hebben denk ik. Hier eten ze het tenminste ook niet op.

Zijn de ouderdieren gezond ?

jeldou
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 feb 2011 20:05
Land: NL
M/V: V

Re: Help! Kuikens liggen één voor één dood in het hok!

Berichtdoor jeldou » 14 jul 2011 12:45

En hoe komen ze aan coccidiose? En wat is er aan te doen. Weet niet of dit de oorzaak is hoor! Maar heb de warmte lamp er laag te hangen en ze zitten in een binnenhok.

Ik heb broedeieren via marktplaats, dus over de ouderdieren weet ik niks te vertellen..

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Help! Kuikens liggen één voor één dood in het hok!

Berichtdoor brenda17 » 14 jul 2011 12:48

http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=23552
Coccidiose is een kuikenziekte. Geen idee of ze het hebben...

Maar zijn de ouderdieren wel gezond? Kan ook erfelijk zijn. Als de ouderdieren een bepaald vitamine tekort hebben kunnen kuikens daar ook last van hebben.

Gebruikersavatar
dewoldhoeve
Berichten: 1285
Lid geworden op: 16 mar 2009 14:12
Land: nederland
M/V: M
Locatie: westerwolde

Re: Help! Kuikens liggen één voor één dood in het hok!

Berichtdoor dewoldhoeve » 14 jul 2011 12:56

Lijkt mij niet dat als je kuikens van zondag zijn dat je nu al een cocc.besmetting kan hebben.
Lijkt meer op een dooierrestonsteking gezien het beeld dat je schetst. Ik zou gauw naar een pluimveedierenarts gaan voor een juiste diagnose. Persoonlijk zou ik direct blind beginnen met behandelen, maar als je geen idee hebt wat het is, zo snel mogelijk een dierenarts bezoeken. Niet wachten, want de rest gaat ook als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: Help! Kuikens liggen één voor één dood in het hok!

Berichtdoor Jan Sch » 14 jul 2011 13:09

Als ze nu al coccidiose hebben moeten ze toch echt in de troep gelegen hebben. Dus onwaarschijnlijk. Denk eerder aan een darmontsteking.
Kuikens moeten als ze zijn uitgekomen; het beste 1 dag geen eten hebben. Denk dat hier het probleem ligt. Beginnen met wat lauwwarm water; als ze uitgekomen zijn. Geen water zo uit de kraan.
Beetje T SOL door het drinkwater.

jean
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2011 13:10
Land: nederland
M/V: M

Re: Help! Kuikens liggen één voor één dood in het hok!

Berichtdoor jean » 14 jul 2011 14:08

ik zou ze afmaken als ze een ziekte hebben. zo doe ik het wel altijd. dan hebben ze tenminste niets meer te lijden.

gegroet Tom

Gebruikersavatar
Pukkie
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 jul 2008 21:35
Land: nl
M/V: V

Re: Help! Kuikens liggen één voor één dood in het hok!

Berichtdoor Pukkie » 14 jul 2011 14:10

jean schreef:ik zou ze afmaken als ze een ziekte hebben. zo doe ik het wel altijd. dan hebben ze tenminste niets meer te lijden.


Ja daar heeft ze niks aan :? anders had ze dat wel gedaan, en niet hier haar vraag gesteld.

jeldou
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 feb 2011 20:05
Land: NL
M/V: V

Re: Help! Kuikens liggen één voor één dood in het hok!

Berichtdoor jeldou » 14 jul 2011 14:29

Nee sorry dat doe ik niet! Maak ze niet zomaar af, doen we bij mensen ook niet als ze een griepje hebben...
Ben al naar de dierenarts geweest, heb spul gehaald voor coccidiose en bij alle kuikens meteen wat in hun snavel gespoten (vermengd met water off course..)
Hoop dat er niet meer sneuvelen!

Gebruikersavatar
brenda17
Berichten: 7330
Lid geworden op: 25 jul 2009 13:11
Land: Limburg
M/V: V

Re: Help! Kuikens liggen één voor één dood in het hok!

Berichtdoor brenda17 » 14 jul 2011 14:42

Eigenlijk heb ik nog steeds geen antwoord op me vraag :gutgut:

Zijn de ouderdieren wel gezond ? Want daar kan het ook aan liggen. Als een ouderdier een vitamine tekort heeft dan zijn de kuikens ook veel zwakker.
En is het geen inteelt?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten