kuikens gaan dood

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 01 aug 2011 22:24

Hallo.
Ik heb 70 kuikens gekocht van ongeveer 5 dagen oud. Verschillende rassen. Ik heb ze in een klein hokje gedaan met 2 broedlampen. Ze lopen op zaagsel en de temperatuur onder de lampen is ca 35 graden. Verder heb ik speciaal kuikenvoer en ik ververs regelmatig het water.
Echter vanaf de eerste dag heb ik steeds uitvallers. De kuikens worden slap en gaan dan heel snel dood. Ik doop regelmatig de snaveltjes even in het water om er zeker van te zijn dat ze water binnen krijgen.
Wat kan dit zijn? Ik word er onderhand moedeloos van! Zodra ik zie dat er kuikens slapjes dreigen te worden neem ik ze nu mee naar huis en heb ze binnen in een doos onder een lamp. Maar vaak redden ze het dan ook niet.
Klopt het ook dat de kuikens veel slapen? Of horen ze eigenlijk wel de hele dag aktief te zijn?

Wie geeft me raad?

Laura

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor Jan Bollen » 01 aug 2011 22:46

Je moet zorgen dat die kuikens de ruimte hebben zodat ze kunnen afkoelen. 70 kuikens dan zou ik zorgen dat ze minstens 4 m² hebben de eerste week en kijken dat je het kan groter maken na de volgende weken.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23009
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor Kip La La » 01 aug 2011 23:14

Mijn kuikens zijn de hele dag actief en slapen soms een paar seconden.

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 02 aug 2011 08:12

Jan Bollen schreef:Je moet zorgen dat die kuikens de ruimte hebben zodat ze kunnen afkoelen. 70 kuikens dan zou ik zorgen dat ze minstens 4 m² hebben de eerste week en kijken dat je het kan groter maken na de volgende weken.


Ze hebben ongeveer 3 m² de ruimte. Ze hebben de ruimte om af te koelen. De lampen heb ik namelijk in 2 hoeken opgehangen, zodat het niet overal warm is.
Het zijn er inmiddels al geen 70 meer. Ik denk nog maar een stuk of 50.

gerda haubourdyn
Berichten: 1697
Lid geworden op: 07 mar 2011 22:02
Land:
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor gerda haubourdyn » 02 aug 2011 08:44

de kuikens lopen hier van af de tweede dag met de hen in de tuin.Soms gaat ze er boven zitten en even later zie je ze weer mee rond de bloempotten scharrelen.Ik heb nog nooit een kuiken verloren.
Elke morgen om zes uur springen alle kippen uit het hok en s'avonds gaan ze binnen rond negen uur.
De hen met kuikens gaat iets vroeger binnen.Die kleine beestjes lopen ganse dagen mee met hun mama, en eens ze binnen zijn, vallen ze in slaap onder de kloek.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor gonda » 02 aug 2011 09:10

gerda haubourdyn schreef:de kuikens lopen hier van af de tweede dag met de hen in de tuin.Soms gaat ze er boven zitten en even later zie je ze weer mee rond de bloempotten scharrelen.Ik heb nog nooit een kuiken verloren.
Elke morgen om zes uur springen alle kippen uit het hok en s'avonds gaan ze binnen rond negen uur.
De hen met kuikens gaat iets vroeger binnen.Die kleine beestjes lopen ganse dagen mee met hun mama, en eens ze binnen zijn, vallen ze in slaap onder de kloek.

dit is dan ook overbodig commentaar in dit topic :frown:

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 02 aug 2011 09:33

gerda haubourdyn schreef:de kuikens lopen hier van af de tweede dag met de hen in de tuin.Soms gaat ze er boven zitten en even later zie je ze weer mee rond de bloempotten scharrelen.Ik heb nog nooit een kuiken verloren.
Elke morgen om zes uur springen alle kippen uit het hok en s'avonds gaan ze binnen rond negen uur.
De hen met kuikens gaat iets vroeger binnen.Die kleine beestjes lopen ganse dagen mee met hun mama, en eens ze binnen zijn, vallen ze in slaap onder de kloek.



Ik heb ook een kip lopen die zelf eieren heeft uitgebroed, en deze kuikens doen het uitstekend. Helemaal geen probleem want moederkip verzorgt ze goed.
Maar het gaat juist om de kuikens die ik gekocht heb. Die hebben geen moederkip.
Vanochtend weer 3 doden. Het is echt heel gek, want gisteravond zagen ze er allemaal nog fit uit. Allemaal gedronken en gegeten. En dan weer zomaar 3 dood.

Ik denk dat ik het volgend jaar maar weer gewoon volgens de natuurlijke weg probeer met een kloekse kip. "Ze zeggen" dat als je met volle maan eieren onder een kloekse kip doet, je overwegend hennen krijgt. Ga dat eens uitproberen.

b_en_f
Berichten: 499
Lid geworden op: 12 apr 2011 10:43
Land: nl
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor b_en_f » 02 aug 2011 09:48

Ik weet er niet veel van dus als ik iets fout zeg sorry ..
maar is een lamp niet genoeg en dan in het midden hangen zodat het aan de zijkant koeler is evt een termometer erbij zodat je kan zien hoe warm het is want als de temp te hoog is gaan ze voor pampus liggen.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor Ron » 02 aug 2011 19:42

Wel een probleem zijn waar ze vandaan komen.
Ouderdieren die geen goed voer krijgen, zwakkere kuikens en dan is een 20-40% uitval ook niet ondenkbaar.

Met deze warmte zorgen dat de kuikens niet op een hoop kruipen, zeker 's nachts niet.
Lamp dus danig laag hangen dat de kuikens aan de rand van het licht gaan liggen.
Dus in een cirkel om de lamp.

Toch maar vitamine C door het water gooien.
Dierlijke eiwitten gaan geven, vlokreeftjes, geprakte eieren.

Als daar alles ok geregeld is dan moet je met deze maatregelen toch de kuikens levend houden.
Indien ze wat van de fokker/handelaar meegekregen hebben dan is het raden of gokken.
Maar dan is er weinig aan te doen.
Kuiken laten ontleden en laten onderzoeken door een kundig pluimvee arts.
meer mogelijkheden zijn er niet.

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 02 aug 2011 21:38

Ik heb een aantal kuikens binnen in een doos en die hadden mijn kinderen vanmiddag even op tafel gezet. Ze waren allemaal goed aktief, hebben allemaal gedronken en gegeten. Waren alert, bv naar vliegen enz. En wat denk je, ik ga even mijn andere kippen voeren en kom terug, weer een kuiken dood. Niets aan te zien!!??
Nu ben ik het zat, en morgen neem ik het kuiken mee naar de veearts.Die moet maar eens uitpluizen waaraan ze dood gaan.
Als het inderdaad iets is wat bij de fokker vandaan komt, dan heb ik tenminste een onderzoekrapport waarmee ik naar hem toe kan gaan. Heeft me al bij al veel geld gekost en nu een hoop frustratie en natuurlijk heel zielig allemaal!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten