kuikens gaan dood

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 10 aug 2011 10:36

Ik ben denk ik niet helemaal volledig geweest. Die 6 euro is voor een bruine legkip, die 3,50 was voor (sier)kuikens. Dus het gaat hier even over 2 verschillende soorten kippen.

Ik heb volgens mij wel al verteld wat er verkeerd was gegaan, maar nogmaals:

Ik heb op de 4de dag dat ik de kuikens heb 2 dode kuikens bij de veearts gebracht. Deze dient ze dan gekoeld op te sturen naar het lab. Maar in de post was een "ongelukje" gebeurd waardoor de kuikens niet meer goed gekoeld aan waren gekomen. Hierdoor krijg je dat er bakterien kunnen toetreden op de dode dieren die niets met de doodsoorzaak te maken heeft. Je krijgt dan geen betrouwbaar onderzoek. Wel hebben ze kunnen konstateren dat er geen coccidiose in het spel is.

Nu sta ik dus voor de beslissing: Voor uitgebreid onderzoek moet ik een levend kuiken opofferen. Dat naar het lab brengen, wat ze vervolgens gaan onderzoeken op bacterien en virussen. Dit loopt behoorlijk in de papieren!

En omdat dit onderzoek zeker een week nodig heeft, heb ik besloten om in ieder geval iets toe te dienen tegen e.coli. Als dit werkt heb ik in ieder geval nog wat kuikens gered.

Ik weet wel als je dieren hebt als hobby, sta je er heel anders tegenover als dat je dieren hebt om van te leven. Voor de hobby mag het best wat kosten. Je bent veel meer gehecht aan je beesten en doet vaak echt alles voor ze. Boeren daarentegen moeten er van kunnen leven, dan heb je veel meer afstand van je beesten omdat je weet dat je ze toch niet tot de (natuurlijke) dood kan houden. Als je tot in het einde blijft dokteren met zieke beesten draai je dus verlies en kun je je toko wel sluiten!
Maar boven alles staat bij ons in ieder geval het welzijn van het dier, vergeet dat niet! Maar dat kan heel goed samen gaan!

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor Chaamse Hoen » 10 aug 2011 12:01

kijk.....wen ik nou zou zeggen wat ik eigentlijk zeggen wil tegen u , ben ik met een knopdruk voor altijd en eeuwig van dit forum verbannen.


U noemt zich boerin ? …...en plaatst 7 nieuwe kuikens die u bij iemand gekocht hebt zo bij zieke dieren, zonder hun in quarantaine te zetten ?
U weet niet hoe u een kippenstal moet desinfecteren, maar u heeft ruime ervaring met zieke kalveren ?

...maak me gekker :crazyeyes: en u spreekt met een boerin !
( Ik schaam me eigenlijk om dit nu zo aan u te moeten schrijven, wat zullen al die mensen hier op het forum die dat nu lezen, niet denken van “boeren” zoals u dat beschrijft !)

….op 1.augustus had de dierenarts bij u op het erf moeten staan, wen hij hoort dat stapels van dieren zomaar dood neervallen.....

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 10 aug 2011 12:20

Kijk, ik ben naar nederland gereden om kuikens te halen. Ik haalde er 74 bij een fokker, en 7 bij een hobby-fokker even verderop. Ik heb ze meegenomen in de auto in dozen. Dus daar hebben ze al aan elkaar "geroken".
ik kom thuis en er is nog niets aan de hand, geen zieke kuikens. Nou verwacht jij dan zo iets?

En ik geloof toch echt dat je niet begrijpt hoe het leven is van een boer(in)! je moest eens weten hoe het leven van een boer wordt bepaald door het "systeem"!!! Denk maar niet dat wij zelf kunnen bepalen hoe duur we de melk verkopen! Een boer werkt zich een slag in de ronte (80 uur per week is heel normaal) en dan kan je in de winkel een liter melk goedkoper kopen dan een liter water notabene!

Wij moeten ons hier aan allerlei regels houden vwb dierwelzijn, wat allemaal klauwen geld kost en vervolgens ligt er vlees uit Brazilie in de winkel wat veel goedkoper is, maar daar zijn ze vrij om hun beesten te behandelen met hormonen en let men echt niet op het welzijn van de dieren.

Hoeveel boeren zijn er al niet kapot gegaan in de crisis? Hebben hun bedrijf moeten verkopen waar je jaren over gedaan hebben om op te bouwen, vaak van vader op zoon!!

Ik wil echt niet een potje zielig gaan doen, maar je moest eens weten. Je hebt geen besef wat er achter die liter melk of dat lekkere biefstukje schuilt!!

Weet je, die kippen heb ik er gewoon bij voor een zakcentje. Ik ben geen ervaren fokker, dat geef ik heus wel toe. Maar je moet alles wel binnen de proporties blijven zien.
Ik ben zeer begaan met mijn beesten, maar ik kan er gewoon geen godsvermogen aan uitgeven.
Wij geven onze uiterste zorg aan onze beesten en laten een ziek beest echt niet creperen.
Weet je, als de mensen wat meer zouden betalen voor de onze produkten, en de boer dus wat meer zou krijgen voor zijn melk en vlees. Dan hebben wij ook meer ruimte om extra kosten te maken. Nu moet je echt alles overwegen, reserves zijn er niet.

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 10 aug 2011 12:25

Kijk, dat bedoel ik nou.... een veearts laten komen... weet je wat alleen de rit hierheen al kost! Hier in Duitsland is niets dichtbij.
Blijf reeel denken!

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor Chaamse Hoen » 10 aug 2011 12:32

kijk...
en dan kan u noch zo u best doen om te proberen” iets recht te praten wat krom is “,
dat werkt bij mij voor geen millimeter !
Daarom heb ik u ook geadviseerd met mijn eerste posting : “ Stop met boeren “, en zoek iets anders.

.
punt.

Gebruikersavatar
dirk
Berichten: 3140
Lid geworden op: 19 jan 2006 06:41
Land:
M/V: V
Locatie: gelieve in te vullen

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor dirk » 10 aug 2011 12:35

Als je als boer geen veearts kan laten komen ,kan je beter uw boeken sluiten!

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 10 aug 2011 13:06

dirk schreef:Als je als boer geen veearts kan laten komen ,kan je beter uw boeken sluiten!



Ik zeg helemaal niet dat wij geen veearts laten komen. Maar als boer moet je wel de kosten tegen de baten op wegen!
En dat is heel iets anders!!

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 10 aug 2011 13:08

Chaamse Hoen schreef:kijk...
en dan kan u noch zo u best doen om te proberen” iets recht te praten wat krom is “,
dat werkt bij mij voor geen millimeter !
Daarom heb ik u ook geadviseerd met mijn eerste posting : “ Stop met boeren “, en zoek iets anders.

.
punt.


Dit vind ik nou echt een reaktie van iemand die totaal geen verstand heeft van boeren!! Mijn hele leven woon ik al op een boerderij, heb met mijn man samen een mooi bedrijf opgebouwd, en daar zijn we nu weer mee bezig!!

Jammer dat mensen zo kortzichtig kunnen zijn. Als je werkelijk niet weet wat er achter een pak melk schuilt, kun je beter je ergens anders druk over maken!

Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor Chaamse Hoen » 10 aug 2011 13:52

laura999 schreef:
Dit vind ik nou echt een reaktie van iemand die totaal geen verstand heeft van boeren!! Mijn hele leven woon ik al op een boerderij, heb met mijn man samen een mooi bedrijf opgebouwd, en daar zijn we nu weer mee bezig!!

Jammer dat mensen zo kortzichtig kunnen zijn. Als je werkelijk niet weet wat er achter een pak melk schuilt, kun je beter je ergens anders druk over maken!



Hahaha...sorry, maar nu lig ik echt in een deuk hier voor de computer ! Hahaha. :gna:
hartelijk bedankt voor u wijze woorden aan mij gericht,mijn dag kan nimmer kaduuk !!!
ik wens u een fijne dag verder :gulzig:








over and out

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11784
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor jantien » 10 aug 2011 14:11

laura999 schreef:
dirk schreef:Als je als boer geen veearts kan laten komen ,kan je beter uw boeken sluiten!



Ik zeg helemaal niet dat wij geen veearts laten komen. Maar als boer moet je wel de kosten tegen de baten op wegen!
En dat is heel iets anders!!


Ik wilde me eigenlijk helemaal niet meer met je bemoeien maar kan het niet meer laten dit dan nog even te zeggen nav bovenstaande:

Als 70!! kuikens al niet de moeite waard zijn om de veearts te laten komen, wat is dan wel nog de moeite..
Stop in hemelsnaam met het houden van pluimvee want dat is toch iets heel anders dan koeien ed.

En weet je Laura: het hàd allemaal zo weinig hoeven kosten:
eenvoudig mestonderzoekje bij DA en waarschijnlijk had je het dan geweten.
Naar mijn idee is het nog steeds coccidiose (hoe is het jouw dieren vastgesteld, opgestuurde kuikens waren toch niet bruikbaar??) en dat was simpel te verhelpen geweest met wat medicatie.
Maar ach boeie toch, zijn maar 70 kuikens, arme dieren.
Bah!!!!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: K1P en 2 gasten