kuikens gaan dood

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Chaamse Hoen
Berichten: 954
Lid geworden op: 22 mei 2011 13:56
Land: NLAAUS
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor Chaamse Hoen » 15 aug 2011 22:46

Als de (vermoedelijke) diagnose eenmaal gesteld is, moet een goede behandeling door een ervaren vogeldierenarts in een goed uitgeruste Vogelkliniek worden ingesteld. Deze behandeling kan bestaan uit injecties met 5-fluorouracil (Amfotericine B) of Trisporal korrels. Evt. aanwezige kaasachtige massa's (aspergillomen) moeten als het enigszins kan worden weggecuretteerd. De achterblijvende holtes moeten dagelijks worden gespoeld met een fungicide zoals bijv. Imaverol. Bij infectie van de luchtpijp kan of rechtstreeks worden gespoeld met imaverol of moet de vogel worden geplaatst in een zogenaamde nevelkamer. Hierbij wordt antischimmelmedicijnen fijn verneveld in de lucht en daarna door de vogel ingeademd. Daarnaast moet altijd de oorzaak van de tevens aanwezige afweeronderdrukking en verminderde weerstand worden opgespoord. Dat betekent naast rust en warmte meestal de voeding aanpassen en eventuele vitamine tekorten opheffen. Soms worden antibiotica toegediend om secundaire( bijkomende) infecties te bestrijden.



http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Ziek ... llose.html

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor Ron » 16 aug 2011 00:09

m.a.w zieke dieren afmaken.

Nieuw strooisel heeft geen nut want de schimmel zit niet alleen in het strooisel
maar in houtverbindingen, hout zelf, wanden, daken en ventilatie kanalen.
Oftewel overal.

De ruimte moet behandeld worden.

Alleen als de stal vol zit met 20.000 kippen dan wordt het lastig, vandaar dat ze dan
het tijdelijk op lossen door nieuwe laag strooisel.

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 16 aug 2011 08:03

Het hok omschrijven, oef dat is moeilijk, maar ik ga het proberen:

Het is een gedeelte van de oude koestal. Daar heeft de vorige eigenaar ooit eens een hoek afgezet en met houten platen dichtgetimmert. Het heeft dus houten wanden, een houten plafond en een houten deur. Er zitten 2 grote, dubbele ramen in. De buitenmuren zijn van beton (2).
De vloer is van beton, maar is geheel afgedekt met rubberen matten (1 cm dik). Er zitten nog wat slaapstokken in van de kippen die er destijds ingezeten hebben.
En 4 legnesten.

Voor mijn kuikens heb ik een klein hoekje afgezet met gaas, waardoor ze niet zo´n groot oppervlak hebben en niet (per ongeluk) in een koude hoek komen te zitten.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor Ron » 16 aug 2011 19:30

Lastige samenstelling van de stal.

Indien het redelijk luchtdicht is kan je Fumagrar (rookpot gebruiken)
Elke week een rookpot en dat een 6 weken achter elkaar.
Indien niet luchtdicht is dan kan je Imaverol gaan oplossen in water.
4 delen water, 1 deel Imaverol.
Alles besproeien met een rugspuit.
Elke week 4 dagen achter elkaar, week wachten en weer 4 dagen.
2 maanden lang.

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 16 aug 2011 21:44

Oke, ik ga eens kijken of ik dat hier in duitsland kan krijgen.
Ik heb wel iets anders al gehaald, dat heet Rhodasept. Daar zit in: (Ethylendioxy)-dimethanol; Tetrahydro-1,3,4,6-tetrakis (hydroxynethyl)imidazol(4,5-d)imidazol-2,5(1H,3H)-dion; Glutaral en Formaldehyd.

Op de verpakking staat dat het uitstekend geschikt is tegen bakterien, virussen en schimmels.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor Ron » 16 aug 2011 22:02


Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 16 aug 2011 22:47

Ha, Siepmann, dat ken ik wel.

Maar ik heb dat imaverol bekeken, maar daar staat dat het iets is om op de huid te gebruiken oa bij de runderen en honden. Is dat wel geschikt voor kuikens dan?

Dat andere ga ik in ieder geval bestellen. Maar ik neem aan dat ik dat moet gaan gebruiken als de kuikens uit de stal zijn. Dan eerst alles schoon maken met het middel wat ik heb en dan dat Fumagrar erin zetten?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor Ron » 16 aug 2011 23:11

laura999 schreef:Ha, Siepmann, dat ken ik wel.

Maar ik heb dat imaverol bekeken, maar daar staat dat het iets is om op de huid te gebruiken oa bij de runderen en honden. Is dat wel geschikt voor kuikens dan?

Dat andere ga ik in ieder geval bestellen. Maar ik neem aan dat ik dat moet gaan gebruiken als de kuikens uit de stal zijn. Dan eerst alles schoon maken met het middel wat ik heb en dan dat Fumagrar erin zetten?


Imaverol doe je 4 delen water en 1 deel imaverol en dan de stal er mee inspuiten.
Hele stal leeghalen en dan behandelen met een de vloeistof en op laten drogen.
Zie vorig bericht over de frequentie. Combi is ook mogelijk, na de vloeistof, strooisel er weer in
en dan de rookpot erin. En de rookpot daarna herhalen met strooisel erin.
Stal weer leeg halen en weer de vloeistof etc.

Gebruikersavatar
laura999
Berichten: 186
Lid geworden op: 25 jun 2010 12:13
Land: duitsland
M/V: V

Re: kuikens gaan dood

Berichtdoor laura999 » 17 aug 2011 08:02

Oke, bedankt voor je goede adviezen!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten