Kuikens op de 1e verdieping

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens op de 1e verdieping

Berichtdoor tuff cookie » 27 mar 2017 11:05

Ach, wat jammer nou !
Bij een volgende keer kun je voor de zekerheid de eitjes schouwen na een weekje broeden. Dan kun je zien of de eitjes zich ontwikkelen.
Nee, niet verder laten broeden. Ze moet inderdaad eerst aansterken en bewegen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kuikens op de 1e verdieping

Berichtdoor Kip La La » 27 mar 2017 12:02

Daar heb je gelijk in; dat vergt teveel van deze kip.

Space
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:36
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens op de 1e verdieping

Berichtdoor Space » 01 apr 2017 15:03

Nou, het gaat helemaal goed hier. De 1e broedse hen heb ik broedsaf gemaakt door haar buiten te sluiten van de legnesten. Oh oh zo stil als Wyandottes zijn, zo tekeer ging ze. Ze kan alleen nog in de buitenren en slaapt in de binnenren op een stok. Ik laat haar voorlopig niet het nachthok in waar de legnesten zich ook bevinden. De 2e broedse hen kan nu rustig broeden. Dat doet ze al 6 dagen en 3 van de 4 eieren zijn zeker bevrucht. Kon vanochtend mooi de vatenstelsels zien toen mevrouw even een kwartiertje de vleugels ging strekken en eten/drinken.

Ik heb nog een andere kip die is wat onderdanig en laat ik savonds wel het nachthok in. Zij laat de kloek met rust. Nachthok sluit ik af. Doe ik eigenlijk altijd.
Nu nog twee weken geduld.

Space
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:36
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens op de 1e verdieping

Berichtdoor Space » 16 apr 2017 17:10

Vandaag dag 21. Ik hoor gepiep en scratchende geluidjes onder de kloek vandaan komen. Maar ze zit nog heel breed dus we zien verder niets. Kunnen de eitjes wel goed uitkomen als de kloek zo breed op ze blijft zitten?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kuikens op de 1e verdieping

Berichtdoor Kip La La » 16 apr 2017 17:22

Ik zou het geheel aan de hen overlaten die is de expert moet je maar denken.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kuikens op de 1e verdieping

Berichtdoor tuff cookie » 16 apr 2017 17:25

Ja, de kuikens kunnen juist goed uitkomen als ze zo breed zit want ze moet de eitjes warm en vooral vochtig houden. Het beste is niets doen.....

Space
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:36
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens op de 1e verdieping

Berichtdoor Space » 16 apr 2017 17:28

Was ik ook niet van plan haar te storen. Is onze eerste leg, dus beetje spannend nog :) . Bedankt voor jullie reacties.

Space
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:36
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikens op de 1e verdieping

Berichtdoor Space » 17 apr 2017 09:17

Het piepgeweld is toegenomen onder de kloek, maar nog niets zichtbaar. Ze komt er sinds gisteren ook niet meer vanaf om te eten of drinken, dus ik heb wat graantjes voor haar neergelegd die ze gretig begon te eten. We wachten af. Eten en drinken voor de kuikens staat klaar in hun hok. De andere hennen kunnen er nu niet meer bij, die hebben een ander plekje om te vertoeven de komende tijd.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kuikens op de 1e verdieping

Berichtdoor Fryske » 17 apr 2017 09:46

Wat sneu...heb je zolang gewacht.....Maar je kan ze nu het beste broedsaf maken. Kleine tip: Volgende keer met een weekje even schouwen. Voorkomt onnodig lang broeden en teleurstelling.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Kuikens op de 1e verdieping

Berichtdoor José » 17 apr 2017 09:58

Wat een vreemde reactie Fryske, heb je wel goed gelezen? Er staat juist opnieuw een nest op uitkomen, dus geen reden tot treurigheid.

Tip voor TS: nu echt zo min mogelijk gaan kijken, liefst helemaal niet. Hooguit 1 x per dag even water (in een laag bakje) en wat opfokkruimel neerzetten, een halve meter van de kloek af. Ze komt vanzelf trots met kuikens te voorschijn. Succes en geniet er van!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten