broedsheid stimuleren

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

broedsheid stimuleren

Berichtdoor danielb » 31 mar 2017 23:57

door een reactie op een oud topic en het meegegeven antwoord door kip la la heb ik dit topic geopend.
ik heb de reactie trouwens niet helemaal gelezen,want was weeeeeeer een hele uitleg enz.....
maar je kunt een hen dus wel een soort van stimulatie geven om broeds te worden als ze al broedse eigenschappen bezit.
zoveelste meer plaats en zoveelste meer mogelijke legplaatsen zal meer kans geven op broedsheid.
daarnaast dus ook het laten liggen van de eieren of zelfs nepeieren.
en sommige hennen zullen ondanks het steeds en alle eieren wegnemen toch broeds worden.
enkele voorbeelden en niet enkel kippen....... :

een zijdehoen bijvoorbeeld : neem steeds alle eieren weg en de kans is groot dat ze toch nog broeds word.
laat 1 of meerdere of zelfs alle eieren liggen en de broedsheid zal nog sneller optreden.

kruisingskippen met karakter bijvoorbeeld : geef ze de vrijheid en ze zullen een leuk en verstopt plaatsje opzoeken om hun eieren te leggen en als je ze niet wegneemt,dan worden ze vanzelfs broeds.

eend (mijn ervaring) : als je steeds de eieren wegneemt,dan zal ze uiteindelijk een andere legplaats zoeken.
als je de eieren laat liggen,dan word ze broeds,maar zullen niet broeds worden zonder een ei of eieren.

gans : bijna hetzelfde als een eend,maar in veel gevallen kan je de eieren wegnemen en blijft ze op dezelfde plaats leggen.
als je ze laat liggen,dan word ze na een tijd broeds.

kalkoen : laat de eieren liggen en ze word broeds.
als je ze steeds wegneemt dan kunnen ze redelijk lang doorleggen,maar als ze uiteindelijk toch de neiging hebben om broeds te worden,dan is 1 ei al genoeg.
al moeten ze een kippenei,ganzenei of eendenei aanslagen,maar ze hebben meestal wel een ei nodig om broeds te worden.

dit zijn in het kort (redelijk lang :gutgut: ) mijn ervaringen.......

Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten