Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Trea » 06 apr 2017 11:29

Er wordt op dit forum vaak vragen gesteld over broedsheid van bepaalde rassen.
Op een aantal sites vind je daar wel summier informatie over. Meestal gaat de informatie niet verder dan regelmatig broeds of niet broeds.

Maar ...Het maakt nogal uit of je nooit, 1x per jaar of 6 keer per jaar kuikens wil uit natuurbroed.
En....Als je geen natuurbroed wil, hoe vaak per jaar moet je dan een hen broedsaf maken. En hoe hardnekkig kan een hen broeds kan zijn. Er zijn natuurlijk binnen een ras op individueel niveau verschillen. Maar laten we even uitgaan van gemiddelden.

Het is daarom voor de vragenstellers denk ik handig om hier een verzameltopic te maken met meer uitgebreide info.

Mijn ervaring:
Hollandse krielen worden 2 tot 3 keer per jaar broeds. De hennen zijn wel goed broedsaf te maken. Twee dagen de toegang tot het legnest onmogelijk maken is voldoende.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Fryske » 06 apr 2017 12:10

Mijn ervaring met de grote Orpington zijn dat sommigen niet tot nauwelijks broeds worden. Sommigen één keer per jaar. (Vorig jaar van de tien hennen drie) Heb één hen die elk jaar twee keer broeds wordt bij broedsaf maken. Een buff hen. Als ze kuikens krijgt één keer :-)

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Roan12 » 06 apr 2017 13:24

Bij mij verschilt het heel erg per hen. Nu is het ras Wyandotte kriel wel bekend om zijn broedse dames goede moeders. Ik heb nog een oude hen die wil gerust een keer of 6 per jaar broeds worden. Als ik er niet op tijd bij ben of niet genoeg tijd neem, dan kan ze er lang mee bezig zijn. Ik heb nog niet de kans gehad om aan natuurbroed te doen. Misschien dat ik het dit jaar probeer met haar.

Ook heb ik een hen die minder vaak broeds worden en ook minder hardnekkig, zij is sneller broeds af. Dan heb ik nog 1 hen van 2015 en 3 jonge hennen van 2016, zij zijn nog nooit broeds geweest. Die jonge hennen kunnen dit jaar voor het eerst broeds worden. Of ze het gaan doen en wanneer is de vraag.

Gebruikersavatar
Joke Kra
Berichten: 653
Lid geworden op: 27 apr 2014 22:11
Land: Netherlands
M/V: V
Locatie: Vianen

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Joke Kra » 06 apr 2017 21:05

Cochinkrielen staan erom bekend dat ze vaak broeds zijn. Maar dat is per hen verschillend. Ik heb er eentje die zeker 3 à 4 keer per jaar zeer hardnekkig broeds is en bijna niet broedsaf te krijgen is (duurt rustig 3 weken, incl. koud waterbaden!). De anderen zijn maar 1 à 2 keer per jaar broeds gedurende ongeveer een week.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Trea » 08 apr 2017 11:11

Uit topic 'hulp bij keuze ras':

kippen lover schreef:Je kan eventueel ook voor de australorp gaan. Dit zijn mooie dieren die 250 eieren per jaar leggen. Ze worden zelden broeds en zijn kindvriendelijk.
Dit zijn wel grote dieren, maar ze bestaan ook in kriel vorm.
en ik vind persoonlijk dat deze dieren het mooist zijn in de tuin :gulzig:


José schreef:NHB zijn inderdaad ook heel sterke kippen. Zelden broeds, goede eierproduktie en zelden ziek. Heb ze jaren gehad, slechts 1 qua karakter foute hen die ook een foute haan voortbracht. Verder probleemloos. Het zijn kippen die een rustige aard hebben en echt gezellig zijn in de omgang.


Kip La La schreef:Dan is een leghybride/gewone legkip inderdaad de meest voor de hand liggende keus.
Kippen met een heel eigen karakter, broeds worden ze bijna nooit en ze leggen dagelijks.
Nadeel is wel dat ze meer kans hebben op problemen met hun legapparaat en daardoor korter kunnen leven maar met andere soorten kan je net zo goed pech hebben.

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Swoentje » 08 apr 2017 16:37

Nou, ik heb dus zijdehoenders en die staan zeker bekend om hun broedsheid, al vind ik de verschillen per hen erg groot.

Ik heb 2 platenbonte hennen, die niet broedsaf te krijgen zijn, wat ik ook probeer. Dus ik gooi ze elke dag een paar keer van het nest, en af en toe zet ik ze in het gaashok om te kijken of het deze keer gaat lukken om ze broedsaf te krijgen.. (Tot nu toe niet dus)

Bij de rest van de dames (Ik heb er 17) valt het eigenlijk reuze mee. Zo af en toe is er eentje broeds, of twee. En die gaan dan een dag of 2/3 in "het hok". Daarna is het klaar.

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor peertje » 08 apr 2017 17:33

... ik heb maar twee hennetjes nog, de cochinkriel is inderdaad een keer of 3 per jaar volhardend broeds, de sabelpootkriel nauwelijks... die legt alleen wat meer/minder

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Madelief » 09 apr 2017 19:31

Ik wilde eigenlijk geen rassen die snel broeds zouden worden. En dus ook geen wyandottes, hoewel ik ze erg leuk vind om te zien. Ik vind het simpelweg een beetje sneu als ze zo sterk broedbehoefte hebben en er niks mee mogen doen.

Maar de wyandotte die ik als gezelschapskriel kado kreeg voor onze oude overblijfster is pas 1 x echt broeds geweest. Die keer mocht ze ook echt broeden, dus we hebben geen poging ondernomen om haar broedsaf te maken. Een heel enkel keertje lijkt ze wat broeds gedrag te gaan vertonen, maar simpelweg van het nest zetten en even het nachthok dicht doen is tot nu toe afdoende gebleken. Het valt me dus reuze mee!

Ze is nu ongeveer 2 jaar en heeft nog heel lang over haar kuikens gekloekt. Ze lijken haar nog steeds als moeder te zien. Dat zijn bielefelderkrielen en zijn pas net aan de leg. Ik verwacht er weinig broedsheid van.

Van de new hampshires, barnevelders en vorwerkkrielen die mijn moeder gehad heeft is er nooit 1 broeds geweest.

Ik ben benieuwd of het zo makkelijk blijft gaan met de wyandotte. Zou fijn zijn!

Gebruikersavatar
BoerJennes
Gebanned
Berichten: 296
Lid geworden op: 22 jan 2017 11:32
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Krimpenerwaard

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor BoerJennes » 10 apr 2017 21:12

Sinds eergisteren is onze Trijs broeds. Veel ervaring hebben we nog niet met broedse Cochin krielen, maar hardnekkig zijn ze wel. Toen Kloek vorig jaar puber af was en enkele eitjes legde, werd ze al broeds. Van het nest afhalen, lukte slechts een paar minuten. Een natte klets in een emmer water vond ze eigenlijk best wel relaxed, maar ze werd er niet minder broeds van. Helaas konden we het niet verder uitproberen want we gingen toen op vakantie. De buurman nam de verzorging op zich en heeft geen pogingen gedaan. Toen we terug kwamen van vakantie, was Kloek weer broeds af en was Trijs alweer een paar weken broeds. We hebben er toen niets meer aan gedaan.
Nu stop ik Trijs in de ren met water en voedsel. Ze heeft er alleen maar een stok en een boomstammetje om op te zitten, en dat doet ze dus in volledige broedse toewijding. Eens kijken of ze over een paar dagen weer eieren voor haar broedsheid kiest...
Heeft iemand nog tips om een broedse Cochin kriel snel aan de leg te helpen?

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor peertje » 10 apr 2017 22:35

Geef 'r een paar eieren die al tegen het uitkomen aan zitten? ;)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten