Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Trea » 14 sep 2017 01:29

Peertje, deze hadden we al! :gutgut:

Mieke Belgie
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:22
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Mieke Belgie » 15 sep 2017 09:39

Ben helemaal nieuw op deze site dus hallo allemaaal!

Ik ben de laatste jaren helemaal overgeschakeld op zijdehoenders. Top beestjes, maar nog nooit zulke erge broeders tegen gekomen. Eerst alleen twee hennetjes genomen, grote kuikens eigenlijk. Eentje daarvan werd al snel broeds, of er nu eieren onder zaten of niet, niks hielp. Ik heb haar dan maar een bevrucht ei gekocht en laten uitbroeden. Bleek een super moedertje te zijn en een toompje met verschillende kleurtjes kipjes leek me toch wel leuk, dus een mooi haantje erbij genomen.
Probleem is dat ze gewoon overal broeden. Leghok, nachthok, ren....dus echt heel moeilijk om ze van de broed af te krijgen door ze de toegang tot die plaats te verbieden.
Oplossing: ze gewoon op 1 of 2 eitjes te laten zitten en de rest weg halen tijdens de maanden dat ze broeden.
Met nieuwjaar kreeg ik opeens een leuk cadeautje: 6 kuikens! Omdat het zo laat licht werd en zo vroeg donker was had ik totaal niet gemerkt dat m'n hennetje stiekum in het nachthok had zitten broeden. Ze had niet eens aan de leg moeten zijn!
In het voorjaar had ik weinig eieren, ze werden steeds gestolen door eksters. Net over de hele ren gespannen en weer eitjes. 1 kipje broeds, op een plek waar ik er nauwelijks bij kon in de ren en weer geen eitjes. Bleek dat het andere hennetje gewoon haar eitjes onder de broedse hen schoof....ze hadden een kuil gemaakt en daar lagen geloof ik wel 20 eieren in! Toen de eitjes uitkwamen broedde moeder 1 gewoon door en moeder twee bekommerde zich om de kuikens. Er zijn er 15 uitgekomen en die hadden allemaal twee moeders. Wegens overbevolking heb ik ze toen maar mijn tuin gegeven en die is er nu aan, maar het was wel leuk om te zien.
Nu is er weer eentje broeds maar die gooi ik er gewoon iedere dag af en haal de eieren weg.
Gelukkig zijn ze zo schattig dat je altijd snel een goed thuis vindt voor die beestjes :-)

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor peertje » 15 sep 2017 10:05

Hallo Mieke en welkom! :mrgreen:
Ontzettend leuk verhaal... 15 uit 20 is wel erg veel! Is ook een beetje de charme van broedse kippen: je vindt ze op de meest vreemde plaatsen...
Je verrassing met Nieuwjaar sluit ook aardig aan bij de ervaring van anderen in een discussie elders:
'Oneven aantal eieren of niet' viewtopic.php?f=11&t=81935&start=40

Mieke Belgie
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:22
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Mieke Belgie » 15 sep 2017 11:56

Topic net even gelezen, idd ik herken het allemaal wel. Alleen jammer dat er zoveel betweterij bezig is. Kippen zijn niet achterlijk he, mijn ervaring is juist dat als je je teveel bemoeit er vanalles mis gaat.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Trea » 15 sep 2017 12:38

:offtopic:
Welkom Mieke, leuk verhaal.
Even een reactie. Als je kippen zonder haan laat broeden of geen kuikens wil,of geen ruimte hebt voor kuikens/ meer kippen...Dan zul je toch de broedse hen broedsaf moeten maken. Ze gaan namelijk niet na 3 weken stoppen met broeden als er geen kuikens uitkomen. (Of is dat ook een betweterig antwoord) .

O.a. Daarom ben ik ook dit topic gestart. Zodat hobbyhouders die geen natuurbroed willen of kunnen. Dat zij bewust kunnen kiezen voor een ras dat zelden of minder vaak broeds is.

Bv. zijdehoentjes en cochins worden vaak aangekocht omdat ze zo schattig zijn. En vervolgens zijn de baasjes in de weer om te voorkomen dat de hennen blijven broeden. Dat jij wel zoveel kipjes wil en het niet erg vond dat je tuin is geplunderd is bewonderingswaardig. Maar dat wil echt niet iedereen die wel kipjes wil.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor danielb » 15 sep 2017 13:58

Mieke Belgie schreef:Topic net even gelezen, idd ik herken het allemaal wel. Alleen jammer dat er zoveel betweterij bezig is. Kippen zijn niet achterlijk he, mijn ervaring is juist dat als je je teveel bemoeit er vanalles mis gaat.


kippen zijn zeker en vast niet altijd even slim.
het zou bijvoorbeeld niet de eerste keer zijn dat een kip zichzelf doodbroed...
kippen in gevangenschap zijn beperkt in hun doen en laten.
het maakt ze daarom in sommige gevallen afhankelijk van het doen of laten van de eigenaar...

Mieke Belgie
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:22
Land: Belgie
M/V: V

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Mieke Belgie » 16 sep 2017 09:42

Oh oh, ik ben weer te fel bezig, sorry daarvoor.
De opmerking 'Betweterij' ging over een link naar een ander topic, nl dat van even/oneven eieren, want ik vond echt dat het er daar ivm wanneer broeden niet altijd even vriendelijk aan toe ging. Het enige dat ik daarmee wilde aangeven is dat een kip die je dagelijks gewoon buiten laat en die broeds wordt, wel rekening zal houden met de seizoenen toch?

En helemaal eens, als dan die knop omgaat dat ze willen broeden, dan mag je ze niet op onbevruchte eieren of op niks laten zitten want dan broeden ze zich dood als je niet ingrijpt, dus dit topic is helemaal terecht. Mijn eerste bericht past dus hopelijk wel :-)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Trea » 07 jan 2018 10:06

Dit topic even omhoog gehaald. Blijft actueel en veel rassen zijn nog niet genoemd.

In ander topic gelezen dat Brahma's zelfs in de winter broeds kunnen worden. En dat de 'bench-methode' de beste manier manier is om ze broedsaf te krijgen.

jantien schreef:1 brahma had ik net broedsaf gekregen (dacht ik toch) en een paar dagen zat ze weer als een pannenkoek : :frown: Elk jaar weer hetzelfde drama met die brahma :taptap:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Fryske » 07 jan 2018 11:28

De beste methode is volgens mij afhankelijk van de situatie. Die zal niet altijd gelijk zijn. Ik laat mijn hennen nu gewoon zitten. Haal dagelijks de eieren onder ze weg (als ik geen kuikens wil) na drie weken lopen ze gewoon weer met de rest mee. Wat mij opviel is dat hennen die met de bench broedsaf gemaakt worden (geforceerd snel) steeds weer broeds werden. De hennen die ik liet gaan, zonder eieren, niet. Afgelopen zomer drie of vier hennen een keer broeds gehad. Vorige zomer met de benchmethode drie waarvan een twee keer en de beide anderen zelfs drie keer.

De benchmethode kan soms prima werken en of uitkomen maar niet persé altijd.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Ervaring verschillende rassen en broeds worden.

Berichtdoor Roan12 » 07 jan 2018 13:21

Interessante ervaring Fryske! Zou het nog steeds werken als een hen 4 of 5 weken nog zit te broeden? Ik vind dat erg lang, vandaar dat ik vaak voor de benchmethode kies om te voorkomen dat mijn hennen te lang zitten. Daar kunnen ze namelijk nog wel eens een handje van hebben.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 6 gasten