Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor peertje » 27 jul 2017 19:57

oh... ik dacht dat het nog komkommertijd was... :gloei:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor Trea » 27 jul 2017 21:44

De kuikens zijn mooi groot geworden Deesje. :ilove:

Btw hier is het peertjestijd. Ze zijn al wel een beetje melig. Maar de kipjes vinden ze lekker.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor Kip La La » 27 jul 2017 22:12

Komkommertijd, melige peertjes, I'm impressed people :worship:

Sorry Dees, je kippen worden al mooier, ik hoop dat je ze inderdaad met zijn allen in een groep kunt houden.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor danielb » 27 jul 2017 22:26

de hanen zullen onderling wel eens een schermutseling hebben,maar op zich is de kans groot dat de hanen wel met elkaar zullen kunnen samen leven.
het nadeel is het aantal hanen op het aantal hennen.
dat hou je het best in het oog.
denk dat dit vooral begin volgend jaar zal beginnen op te vallen.
als er dan nog eens enkele hennen broeds worden,dan moet je het ZEKER int oog houden wat betreft de andere hennen en het mogelijks overdadig treden.
en trouwens zeer mooie kuikens (kippen) ;)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor jantien » 27 jul 2017 23:13

Mijn ervaring met brahma krielen is dat deze hanen een stuk feller zijn dan de grote soort. ( is bijna altijd zo, dat is het verschil tussen kriel en groot ;) )
Waar de grote soort hanen samen bijna altijd goed blijft gaan is dat met de krielen toch een stuk minder, maar dat wordt gewoon afwachten.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor danielb » 28 jul 2017 18:49

als je het niet probeert,dan weet je het inderdaad niet.
dus inderdaad gewoon nog afwachten.
maar er zijn vele dingen mogelijk dat kunnen gebeuren.
de opperhaan kan bijvoorbeeld baas blijven zolang hij maar regelmatig laat zien dat hij baas is.
op zich is dat wel zo in de meeste gevallen.
bij een schermutseling ook nooit tussenkomen zolang het niet te erg is/word.
ze moeten hun rang zelf bepalen.
2 broertjes (hanen dat samen zijn opgegroeid) kunnen bijvoorbeeld in sommige gevallen ook samenwerken waarbij dan vooral wel 1 haan het initiatief neemt om opperhaan van de troon te stoten.
maar er kan dus vanalles gebeuren in volgend seizoen.
hangt ook af van karakter van de hanen en of de jonge kerels eventueel groffer,maar vooral meer karakter hebben dan de opperhaan.
met mijn zijdehoenders heb ik al vanalles zien gebeuren.
bijvoorbeeld 4 hanen waarvan 2 aan de top (broertjes) en een andere op 3de en een andere op 4de plaats en dan uiteindelijk dan om bepaalde redenen 1 van de opperhanen weggehaald en er een kwam een verschuiving tussen haan die op 3de en 4de plaats stond.
haan op 4de plaats werd 2de in rang en de 3de bleef op 3de plaats,maar kwam dus neer dat de 3de in rang van voorlaatste plaats naar laatste plaats ging.
en de 4de in rang naar 2de in rang verschoof.
een hele uitleg weer,maar ik wou dit voorbeeld toch ook wel eens neerpennen ;)

en kan bijvoorbeeld ook zijn dat 1 van de jonge kerels echt wilt gaan om opperhaan te zijn waarbij hij dan toch een rammeling krijgt en dan van 2de plaats naar helemaal vanonder verschuift........

en wat eventueel ook mogelijk is kan zijn dat de onderdanigste van de 2 jonge kerels het heft in handen neemt tegen de opperhaan en opperhaan van de troon gooit waarbij zijn broertje dan weer helemaal geduld word in zijn bijzijn.
en dan krijg je eigenlijk 2 opperhanen.
voor sommige misschien raar,maar heb het allemaal al gezien ;)
mijn uitleg dus NOG langer geworden,maar dan weet je dat er geen regelmaat inzit en er vanalles kan gebeuren ;)

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor danielb » 28 jul 2017 19:00

en de rang tussen jonge hanen onderling kan trouwens ook snel veranderen.......
als het haantje dat steeds onderaan staat tot een bepaalde periode omdat broertje iets vroeger rijp is kan na verloop van tijd als er nog meer volwassenheid optreed het helemaal omkeren.........
ik ben echt benieuwd hoe het bij u gaat evolueren,want ik ben er zeker van dat je het gaat proberen en geen enkel haantje gaat wegdoen ;)
maar ik denk dat het in het voorjaar volgend jaar eerder een probleem gaat zijn naar het aantal hanen tenopzichte van het aantal hennen;

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor danielb » 24 aug 2017 22:01

en hoe gaat het met de bende?
nieuwe fotos?

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor danielb » 01 sep 2017 19:13

ik wil weten hoe het met de kippies gaat :kwijl:

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 05 sep 2017 16:21

met de jonkies gaat het prima, slungelig en wel :mrgreen:

helaas is er 2 weken geleden een volwassen hen gestorven aan gaapworm, op tijd van 2 dagen. Ze was fit en actief, toen ik haar in het hok trof bij de andere broedse hen. Op dag 1 dacht ik nog dat ze wellicht ook nog broeds ging worden, de dag erna had ze een wat donkerdere kleur kam en lellen en was ze niet fit en kwam wat hijgerig over. Het leek of ze een abces aan haar borst had en omdat het op tijd van 1 uur echt niet 'pluis' voelde heb ik de dierenarts gebeld (woensdagavond om 21 uur) en mochten we langs komen. Daar bleek naast het abces (met lucht en wat viezigheid erin - terwijl het 'vloeibaar' voelde) dat ze gaapworm had, in grote aantallen. Wel nog geprobeerd te behandelen maar helaas is Pippa de dag erna overleden.
Na overleg met de dierenarts blijkt dit dan toch de keerzijde te zijn van 'natuurlijk' kippen houden met veel buitenruimte waar ook wilde vogels leven. De rest is behandeld en gelukkig gaat het goed.

De mannen beginnen te kukelen en zijn partners in crime, met nog steeds enorm respect voor 'papa-haan'. Ze zijn nieuwsgierig, actief en gezellig. Vooral Punky, de witte haan blijft net als toen ie net uit het ei was haantje de voorste. Waarbij vooralsnog Pien, de andere haan 'het baasje' is en het best kukelt. Punky doorbreekt hun hanenspelletjes door weg te lopen en wordt ook door Mannie (papa-haan) minder achter zijn veren gezeten..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 6 gasten