Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 28 okt 2017 19:51

danielb schreef:ik bedoel dus vooral naar de 4 hennen toe...


ik ook, vooralsnog gaat dat nog goed maar ik houd het zeker in de gaten. De hennen hadden het hier eigenlijk altijd voor het zeggen, als die niet wilden dan had meneer de haan sowieso pech. ook nu met 1 op 1 de volwassen haan en hen levert dat geen problemen op. en ik hoop dus ook echt heel erg dat het goed blijft gaan onderling.

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 28 apr 2018 21:02

met alle verwijderde foto's even een recall van vorig jaar....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


een nieuw voorjaar... met voor het grootste deel dezelfde kippies... helaas zijn we 1 hen verloren aan gaapworm (van een op andere dag doodziek en behandeling heeft niet mogen baten). Dat betekende dat we verder zijn gegaan met 3 hanen en 4 hennen en dat was wel een beetje 'heftig', eigenlijk ging alles prima zolang ze maar niet in het kleine hok in de ochtend te lang samen zaten, buiten was alles prima. De 2 jonge hanen waren echt partners in crime en punkie de wit-blauw columbia haan bleef haantje de voorste. En dat leverde uiteindelijk voor de hennen teveel drukte op, teveel aandacht en teveel onrust. Toen onze buurman kwam vragen of we een haan kwijt wilden omdat die van hem overleden was en zijn dames nu zonder zaten (de kippen hebben daar ook de hele tuin), heb ik met pijn in het hart mijn favoriete haan gegeven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fien aka Fynn is een erg zachtmoedige haan en gaat heel goed samen met onze oude haan, nu met 2 hanen en 4 hennen is de rust weer helemaal weder gekeerd en is er ook geen ge-emmer meer om broedse hennen en ruzie door de mannen...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

inmiddels zijn we ook het grote kippenhok in de schuur aan het maken, dit wordt 2x5m met wat hoogteverschillen.. zitstokken zijn niet nodig denk ik want die worden niet gebruikt.
Als dan mijn examen eind juni klaar is en de kippen aan het nieuwe hok gewend zijn, komen er hopelijk nog een paar kuikentjes bij en kunnen we weer genieten..

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor Isabel » 28 apr 2018 21:43

Los van de trieste momenten... ook fijn om te lezen dat het nu goed gaat. En wat een prachtdieren... :duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor Trea » 28 apr 2018 22:24

Leuk om de foto's weer eens terug te zien. Ook al is niet alles vlekkeloos verlopen ook fijn om te lezen hoe het verder is gegaan Deeske.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor Fryske » 29 apr 2018 09:42

Prachtig!

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor Roan12 » 05 mei 2018 08:55

Mooi stel! :duimop:

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 07 mei 2018 11:22

kleine kuikentjes worden groot....

Afbeelding

helaas heeft Punkie (mijn lievelingshaan) zijn eigen koppeltje gekregen bij de buurman, zijn haan was overleden en Punkie was vanaf het begin al haantje de voorste en dat bracht voor mijn gevoel te veel onrust in onze groep. Hij had echt zijn eigen hennen nodig en die heeft hij nu (en daarbij een gigantisch terrein waar hij vrij kan paraderen met zijn meisjes)

Inmiddels is de winter echt voorbij en zijn er hier 3 dames broeds, omdat we er nog wel een paar kippen erbij willen besloten de dames maar te laten zitten. Ik wilde dit eigenlijk niet, maar omdat we 1 hen aan de roofvogel en 1 aan gaapworm verloren zijn :? hebben we nu 2 hanen en 4 hennen en wil ik er sowieso nog 2 (liefst 3) hennen bij.. als ik zie hoe goed onze kuikens het doen dan kan ik de verleiding om nog een keer kuikens te hebben echt niet weerstaan :ilove: en kan ik alleen maar duimen dat het net zo goed gaat als vorig jaar.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor Fryske » 07 mei 2018 11:57

Niet helaas toch? Fijn dat Punk een mooi plekje heeft gekregen :duimop: Succes weet met het jonge grut!

Prachtige foto!

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 07 mei 2018 12:08

Fryske schreef:Niet helaas toch? Fijn dat Punk een mooi plekje heeft gekregen :duimop: Succes weet met het jonge grut!

Prachtige foto!


uhm... nee inderdaad, voor hem zeker niet helaas en voor de kippen hier ook niet.. maja dat zijn weer mensendingen (en iets met moeite met los laten haha) Punkie was altijd in voor een spelletje of trainingsmomentje en altijd in de buurt, nu begint Fien (aka Fynn sinds ik weet dat hij haan is) dat ook wel langzaam aan steeds meer te doen.

Het blijft moeilijk (voor mij althans), het mooie en enorme genieten van de kippenfamilie en kuikentjes maar tegelijk ook weten dat je eigenlijk altijd te veel hanen krijgt. Daarom had ik eigenlijk dit jaar geen kuikens willen hebben... maar daar dachten de dames duidelijk anders over (slap excuus, weet ik :cool: )

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kuikie-spam... brahma kriel natuurbroed

Berichtdoor Fryske » 07 mei 2018 16:05

Maar zo bedoelde ik het ook alleen is er een zin weggevallen :oops:

Ik had meen ik geschreven; hij hoeft niet in pot en blijft dichtbij...Maar ik snap je :-D Ik heb dat ook, maar het fijne gevoel van een mooi plekje kunnen vinden heeft bij mijn dan de overhand.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 10 gasten