Integratie kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Johan1162
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2009 20:47
Land: Belgie
M/V: M

Integratie kuikens

Berichtdoor Johan1162 » 22 mei 2017 10:55

10 weken geleden zijn we begonnen met onze eerste toom groothoenders (sussex, marans & mechelse koekoek).
We hebben geluk dat we slechts 3 hanen hebben.
Ondertussen zitten ze ook al enkele weken in hun buitenhok (een deel van het tuinhuis) en hebben ze toegang tot hun nieuwe buitenren. Ze doen het allemaal héél goed!

We hebben ook 5 zijdehoenders (de grotere variant) die 2 weken jonger zijn dan de andere kippen, maar aangezien het zoizo een kleiner ras is zijn ze toch wel veel kleiner dan de rest.

Sinds 3 weken zitten de zijdehoendertjes in een afgesloten rennetje gescheiden van de andere kippen omdat ze steeds worden lastig gevallen door zo goed als elke andere kip in de toom. Ik heb al verschillende keren geprobeerd om ze bij de rest te laten rondlopen met steeds hetzelfde resultaat => de zijdehoendertjes worden achterna gezeten en gepikt door de rest. Wanneer een van de kippen in de buurt is kruipen ze dan ook allemaan samen in een hoekje.

Hebben jullie nog tips om de integratie beter te laten verlopen?

Alvast bedankt!

https://1drv.ms/i/s!AjQ2JOIxluL5h0vnuVB9UI56N_d5
https://1drv.ms/i/s!AjQ2JOIxluL5h0qE00oB2Uqri9Hi
https://1drv.ms/i/s!AjQ2JOIxluL5h0wVnIQ8XBsxP-oS

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Integratie kuikens

Berichtdoor José » 22 mei 2017 20:23

Zal uiteindelijk misschien wel lukken, maar nu nog niet. Met 10 weken oude grootslag en 8 weken oude Zijdehoentjes is het verschil nog te groot. Er zijn een aantal factoren waar je rekening mee moet houden:

-de club grootslag bestaat uit 7 stuks (overmacht) die elkaar vanuit het ei kennen
-ze zijn ouder
-ze discrimineren tov zijdehoenders. In de ogen van grote hoenders zijn zijdehoenders geen 'volwaardige kippen'. Ik weet dat niet iedereen dat met me eens is, maar in 30 jaar kippen houden heb ik het zo vaak gezien dat het geen toeval meer kan zijn. Kippen discrimineren op kleur en op 'afwijkend zijn'.
- De 'minderheid' zijdehoenders zijn van nature al bescheidener en 'banger' aangelegd dan de grotere kippen. Dat ze dus op een klontje gaan zitten is logisch, tegenover zo'n overmacht aan "reuzen''.

Wat je het beste kan doen is ze zo veel mogelijk aan elkaar laten wennen door ze elkaar wél te laten zien, maar met gaas er tussen. En dan als ze resp. 14 en 16 weken oud zijn het maar weer eens proberen samen te voegen. Liefst op een stuk neutraal terein, zodat er geen 'dit is mijn territorium-gedrag' bij komt kijken. En met veel ruimte om weg te komen als er geknokt wordt. Want dat er in het begin even geknokt wordt is zeker. Wat op zich helemaal niet erg is zolang er geen bloed vloeit. Hoort er bij. Je moet dan ook niet te snel ingrijpen omdat je het zielig vindt. Geen bloed: aankijken of desnoods de andere kant opkijken.
Succes!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Integratie kuikens

Berichtdoor Jan Bollen » 23 mei 2017 07:53

Als er ruimte genoeg is en mogelijkheid om te schuilen dan kan je ze wel samenvoegen. Je kan op enkel plaatsen een stuk gaas van 1 m² op een hoogte spannen dat de zijdehoentjes er wel onder kunnen maar de grote rassen niet.

Johan1162
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2009 20:47
Land: Belgie
M/V: M

Re: Integratie kuikens

Berichtdoor Johan1162 » 24 mei 2017 15:07

Bedankt voor de reacties!
Wanneer ik thuis ben en ze in het oog kan houden laat ik ze samen.
Als er geen grote kip in de buurt is durven ze voorzichtig buiten komen, maar als er eentje aan komt zijn ze snel terug binnen!


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten