1e keer broeds.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: 1e keer broeds.

Berichtdoor jantien » 31 mei 2017 08:15

De broedse hennen niet verplaatsen!
Heel grote kans dat ze van het nest zullen stappen.
Beide hennen bij elkaar plaatsen is af wachten hoe het gaat, het kan heel goed gaan maar ook fout doordat kloeken jaloers op elkaar kunnen worden.
Ik zou dat zelf afwachten, maar wel alvast iets bedenken om ze,mocht het niet goed gaan, ze uit elkaar te houden. En dat hoeft dan echt geen oplossing te zijn voor weken hoor :mrnono:
Maar ik zou de eieren uit laten komen waar ze nu zitten en dan pas verplaatsen, direct de eerste dag.

maximus
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mei 2017 20:06
Land: Nederland
M/V: M

Re: 1e keer broeds.

Berichtdoor maximus » 06 jun 2017 17:03

beste,
heb een redelijk groot extra hok gemaakt met alle gemakken voorzien, 2 nesten gecreerd en daar de hennen
op gezet. in het begin een beetje gekakel van het stressen maar ze zitten nu toch al sinds zaterdag rustig door te broeden.

hartstikke bedankt voor de tips en hopelijk word het beloond met zo veel mogelijk kuikens!
mochten er nog meer tips/handigheidjes zijn hoor ik het graag.

grt

maximus
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mei 2017 20:06
Land: Nederland
M/V: M

Re: 1e keer broeds.

Berichtdoor maximus » 17 jun 2017 15:57

Beste,

Vanaf dinsdag en de dagen erna 7 kuikens gehad van nest 1. Het gaat heel erg goed met ze. De kuikens waren vrijdag uitgerekend maar dinsdag nacht kwamen de 1e 2 al uit het ei. Nu het probleem wat ik merk is dat de kip nu rondloopt met de kuikens ipv de overige eieren nog uitbroed. Ik hoor uit de eieren nog gepiep en getik komen dus het zal niet lang duren. Maar er is er toenet 1 uitgekomen en zelfs toen ging de kloek het niet verwarmen. Er werd zelfs op gepikt. Ik heb 2 piepende eieren even bij kip 2 onder het nest gelegd, want die is woensdag uitgerekend en ik dacht die laat ik daar even uitkomen en dan als het kan lopen snachts weer even terugzetten HELP? Het kuiken wat net geboren is heb ik onder een warme lamp gezet.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: 1e keer broeds.

Berichtdoor Trea » 17 jun 2017 21:21

Lastig. Als eieren niet allemaal even lang bebroed zijn krijg je dit probleem.

Voor nu kun je de kuikens die niet meer worden bebroed onder een lamp uit laten komen. Als de ander hen net een paar dagen later was geweest was doorschuiven een optie. Maar 3-4 dagen verschil is net te veel.

Je moet de kuikens die je onder de lamp hebt nu apart op laten groeien tot ze volwassen zijn Een volwassen kip of een van de kloeken gaat deze kuikens hoogstwaarschijnlijk niet meer accepteren. En je wil vast geen doodgepikte kuikens. :mrnono:

Daarom wordt ook altijd geadviseerd om eieren te verzamelen, te merken en als een kip goed broeds is, om dan in een keer de gemerkte eieren onder de kip te schuiven. Dan komen de kuikens normaal gesproken allemaal binnen 24 tot max 48 uit en gaat de hen pas van het nest als de oudste kuikens eten en drinken nodig hebben.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: 1e keer broeds.

Berichtdoor jantien » 17 jun 2017 21:49

Trea, allemaal onzin wat je schrijft :frons: (behalve de 1e zin...

Maximus, de overgebleven eieren inderdaad onder de andere hen leggen en afwachten wanneer daar de kuikens uitkomen en hoe het gaat met de moeder of die nog even wil blijven zitten tot alle eieren uit zijn.
Het kuiken wat nu onder de lamp ligt vanavond onder moeder 1 schuiven, wel poosje bij blijven om te kijken hoe het gaat!
Warmte lamp heb je klaar hangen? (ik las een warme lamp, daar bedoel je toch mee warmtelamp?)
Dan kun je ze altijd nog als het allemaal niet gaat onder de warmtelamp zetten.

In principe hoef je helemaal geen eieren te sparen (gebeurd in de natuur natuurlijk ook niet ;) ) Het is wel handig ze te merken en te zorgen dat , als kloek eenmaal gaat zitten, er niets meer bijgelegd kan worden . Anders krijg je dit soort problemen met uitkomst.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: 1e keer broeds.

Berichtdoor Trea » 17 jun 2017 22:07

Een kloek in de vrije natuur zoekt een verstopplekje en legt daar een aantal dagen eieren. Ze gaat pas serieus zitten broeden als ze ook stopt met eieren leggen. Er worden dan geen eieren bijgelegd door andere hennen omdat ze zich goed heeft verstopt.

In een kippenhok met broedse hennen is het erg handig om de eieren te merken om chaos te voorkomen.

Verder is redelijk voorspelbaar wat er gebeurt als je uitkomende eieren onder een kloek schuift met eieren die pas over 4 dagen uit gaan komen. Dan kom de eerste kuikens (van de eerste kloek vandaag of morgen uit. En gaat de kloek over 2 dagen met ze aan de wandel. Haar eigen eieren laat ze dan koud worden.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: 1e keer broeds.

Berichtdoor jantien » 17 jun 2017 22:15

Trea schreef:Verder is redelijk voorspelbaar wat er gebeurt als je uitkomende eieren onder een kloek schuift met eieren die pas over 4 dagen uit gaan komen. Dan kom de eerste kuikens (van de eerste kloek vandaag of morgen uit. En gaat de kloek over 2 dagen met ze aan de wandel. Haar eigen eieren laat ze dan koud worden.


Hoe weet jij dat nou, enige ervaring er mee?
Kan goed zijn dat eieren van moedertje 2 ook wat eerder uitkomen en dan is dat probleem dus opgelost.
Kans blijft natuurlijk dat ook nr. 2 voortijdig aan de wandel gaat, maar zo gaat dat nu eenmaal en is niet anders. Gebeurd zelfs in de natuur...... ( eigen ervaringen..)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: 1e keer broeds.

Berichtdoor Trea » 17 jun 2017 22:37

Ik heb zelf ook gedoe gehad met natuurbroed in een klein kippenhokje en 3 broedse mutsen.
Enkele pogingingen tot 'wilde' natuurbroed achter takkenbossen, onder de haag en onder een conifeer bij de buren heb ik verijdeld. Dat is niet handig met onbevruchte eieren en al die roofdieren hier in de buurt.

Van alles wat ik heb meegemaakt heb ik van geleerd. Maar ik heb ook veel besproken met een zeer ervaren hobbyhouder met diverse kippen en ander pluimvee. En veel gelezen, hier en elders.

Niet alles wat ik weet heb ik dus zelf ervaren. Soms jammer, maar vaak ook 'gelukkig maar'.
Kennis uit andermans ervaring of uit onderzoek is ook waardevol. Zo heb ik van jou ook al veel geleerd Jantien. ;)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: 1e keer broeds.

Berichtdoor jantien » 18 jun 2017 11:40

Je kunt nog zoveel lezen en horen van anderen, je moet de dingen dan wel in de juiste volgorde kunnen verwoorden en dat gebeurde ook hier weer niet.
Voorbeeld: natuurlijk eieren onder kip 2 zetten en jij zegt juist het tegenovergestelde.
Je weet dus niet precies hoe het werkt en zet dan mensen op het verkeerde spoor met als gevolg.....tja, vul maar in...
Doe het dus gewoon niet en laat het aan anderen over als die er meer weet van hebben, al zo vaak gezegd.
Ik ga me toch ook niet lopen bemoeien met zaken rond een broedmachine?
Nooit een gehad, nooit mee gewerkt dus ik weet daar niets van af ( behalve dan wat ik erover gelezen en gehoord heb wat best veel is) dus hou ik mijn mond daarover en ga me daar absoluut niet mee bemoeien.

maximus
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mei 2017 20:06
Land: Nederland
M/V: M

Re: 1e keer broeds.

Berichtdoor maximus » 18 jun 2017 17:32

beste ,

heb het kuiken gisteren nacht onder de kloek gelecht en wordt nu weer geaccepteerd. ik heb de eieren gespaard en op hemelvaartsdag allemaal eronder gelegd. nu hoor ik wel weer gepiep en gepik uit die andere 2 eieren. snachts gaat de kloek wel op de eieren zitten maar overdag niet. wat kan ik nou dus met die 2 doen?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten