Haantje of hennetje?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
PetronellaJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 aug 2017 06:17
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Friesland

ziek of onderkoeling?

Berichtdoor PetronellaJ » 21 sep 2017 14:43

Grote schrik vanmorgen, moeder was best vroeg vanmorgen niet op het kuiken(4 weken oud), kuikentje zat alleen en waar het anders luid piept samen met moeders reageert als ik in de ren kom, bleven ze stil. Kuikentje eerst opgepakt, had zeker geen warme pootjes en in de handpalmen genomen....moeder kip ging niet op haar zitten.....als een speer een houten kistje, stro erin en een warmtelamp geregeld, kuikentje erin en er rustig naast gaan zitten. Leek ernstig, beestje rilde en lag en kon niet echt op de pootjes staan. Oogjes veel gesloten, hortende adem zo te zien, zag er echt niet goed uit. Langzaam kwam t bij.....druppel water tegen snavel was no wel teveel, maar na verloop van tijd leek het rustiger te worden. Adem normaal, veren weer wat gesloten....ik ben kattenvoer gaan weken en het weekvocht rook het kuikentje en daar reageerde het op, nog minimaal, totdat moederkloek(die alles vredig accepteerde....mijn langdurige aanwezigheid in de ren en goede zorgen) van mij wat van dat kattenvoer kreeg en luid geluiden maakte naar de kleine van 'moet je kijken wat lekker', kuiken sprong uit de houten bak...zat/stond ondertussen wel steeds op de pootjes, en ging naast moeders.....het geweekte kattevoerwater ging ze stoer opdrinken uit een plastic bakje,....gzd!!
Daarna was het of onder de moeder of alleen in de bak, want rondlopen is nog iets teveel inspanning.....maar ze lijkt ok en is blij met de bak stro en de warmte lamp, drinken en eten bij de hand, ook het favoriete kattevoerwater met gemalen kattenbrokjes. Maar het blijft precair denk ik.
Hoe lang kan een kuiken van vier weken een periode van koelte aan, want dat lijkt gebeurt.
Moeder kip zorgt gelukkig wel weer volop!
Wat een kwetsbaar evenwicht allemaal toch wel.
Hoor graag wat jullie denken?
Gr.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haantje of hennetje?

Berichtdoor jantien » 21 sep 2017 17:13

Een kuikentje van 4 weken zal normaal gesproken altijd met moeder mee op pad gaan en zal ook niet zo snel onderkoeld raken.
Was kuiken hiervoor wel erg levendig en at en dronk het goed?

PetronellaJ
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 aug 2017 06:17
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Friesland

Re: Haantje of hennetje?

Berichtdoor PetronellaJ » 21 sep 2017 17:18

Ja kuikentje was zeker steeds met mams op stap en actief en at goed, maar omdat de moeder nogal druk is met graven non stop zie ik dat t kuiken de afgelopen dagen iets meer rust tekort kwam....het is ook best fris geweest, al die regen en storm, ik weet niet wat t is. Ze staat steeds in haar verwarmde bakje en soms duikt de moeder erbij en er bovenop, eten is na een inhaalrace vanmorgen met dat kattenvoer volgens mij niet meer zo interessant. Ik ben benieuwd of moeders haar in de verwarmde bak laat of dat ze weer het oude plekje op de aarde achter een schotje in gaan nemen vannacht.... Hoop echt dat het er morgenochtend nog is.....

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Haantje of hennetje?

Berichtdoor Trea » 21 sep 2017 17:20

Fijn... Je bent een superkloek.
Hopelijk heeft de echte nu geleerd om goed te zorgen en is er niks serieus aan de hand met t kuiken. . :?:
Dan zal ze er wel door komen. Gelukkig is het weer inmiddels alweer wat beter en kan ze morgen misschien alweer met moeders lekker in t zonnetje. :zon:

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Haantje of hennetje?

Berichtdoor jantien » 21 sep 2017 21:06

Mij komt jouw verhaal toch echt over dat het kuiken iets mankeert, ziek is.
Kuikens van 4 weken kunnen heel goed alle dagen op stap met moeders, tenzij ze dus ziek zijn ..
Hoe is haar mest?
Je zou de mest kunnen laten controleren bij je DA, dat zijn meestal geen grote kosten.
Ze is niet 'verkouden'?
Laat haar intussen goed van opfokkorrel eten, dat is goed krachtvoer.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten