gedrag hen na paring

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: gedrag hen na paring

Berichtdoor Yoni » 03 nov 2017 19:09

Daar had ik al op gegoogeled Vivian en gezien haar leeftijd was ik daar eerst bang voor, maar ze heeft geen verlammingsverschijnselen gelukkig. Ze hupt wel rond op 1 poot, steunt dan een heel klein beetje op de andere poot en trekt hem dan snel weer op. Dat is pijnlijk. Ze klimt ook zelf via het trappetje het nachthok in en weer uit en hupt ook gewoon naar haar etensbak/waterbak.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: gedrag hen na paring

Berichtdoor Fryske » 03 nov 2017 19:20

Dan zal het treden ws. toch teveel voor haar pootje zijn waardoor het pijn doet. Uit de weg gaan werkt dan het beste...slimme kip :-D

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: gedrag hen na paring

Berichtdoor danielb » 03 nov 2017 19:28

hoe lang heeft ze al last van haar poot?
als het bijvoorbeeld een afgescheurde ligament is,dan kan dat niet meer zomaar genezen.
als het bijvoorbeeld een gekwetste ligament is,dan heeft het dier rust nodig en zo weinig mogelijk op die bepaalde poot steunen/lopen/gaan.
dus ook uitloop beperken,want dieren hebben het besef niet zoals een mens dat heeft...
het getreden worden door de haan zal het genezingsproces niet bevorderen maar mogelijks alleen maar erger maken.
er dus voor zorgen dat de haan niet meer bij de hen kan tot ze GOED genezen is. (indien het in dit geval nog mogelijk is)
kan WEKEN duren...

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: gedrag hen na paring

Berichtdoor Yoni » 03 nov 2017 19:36

Ze heeft dit nu een week of 3 inmiddels denk ik. Haar fokker heb ik er eerst bij gehaald omdat ik er zelf nog te weinig vanaf weet en hij jarenlange ervaring heeft met kippen en dan specifiek dit ras. Hij dacht dat ze haar knie uit de kom had en heeft dit gezet. Daarna veranderde er weinig en twee dagen later heb ik de dierenarts laten komen. Zij heeft haar onderzocht en gaf aan dat het mogelijk was dat de knie uit de kom is geweest, maar waarschijnlijk is daardoor pees of bandschade ontstaan. Ze adviseerde om haar haar gang te laten gaan en in de gaten te houden, zo lang ze goed eet en drinkt en normaal gedrag vertoont. Ze vreest wel dat het mogelijk niet beter gaat worden en aangezien ze nog wat zwaarder zal worden (orpington groot, 6 maanden oud) zou het er wel eens niet zo goed voor haar uit kunnen komen te zien.

Onzebeestenboel
Gebanned
Berichten: 265
Lid geworden op: 25 sep 2017 22:05
Land: Nederland
M/V: M

Re: gedrag hen na paring

Berichtdoor Onzebeestenboel » 03 nov 2017 19:39

Misschien moet je een dierenarts opzoeken met verstand van kippen ;), want een dierenarts met verstand van kippen kan je het zo vertellen wat er aan de hand is :duimop:

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: gedrag hen na paring

Berichtdoor danielb » 03 nov 2017 19:43

oei...
een orpington groot.
heeft zelf al een redelijk gewicht....
en daarbij de hanen nog wat meer.
dus dat gewicht komt er nog eens bovenop....

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: gedrag hen na paring

Berichtdoor Fryske » 05 nov 2017 13:46

Mijn ervaring is dat vooral jonge orpington hanen ook best wel onbesuist kunnen zijn, naast zwaar. Kan je haar evt. een poos apart houden met een andete hen of heb je er maar twee. Ze krijgt dan in ieder geval een poos rust.

Riko
Berichten: 141
Lid geworden op: 02 sep 2009 21:57
Land: Nederland
M/V: M

Re: gedrag hen na paring

Berichtdoor Riko » 05 nov 2017 16:49

Mijn ervaring is, dat een haan buiten de ren sneller treedt.
Bij sommige hanen kan de hen ook afwijzen; dan gaat het niet door. Maar, dat is niet bij alle hanen het geval.
Bij jouw hen zal het zo zijn, dat ze zich in de ren en het hok het veiligst voelt.

Yoni
Berichten: 130
Lid geworden op: 07 mei 2017 08:20
Land: Nederland
M/V: V

Re: gedrag hen na paring

Berichtdoor Yoni » 09 nov 2017 11:37

Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder. Het is duidelijk dat ze dit gedrag vertoonde omdat ze pijn aan haar pootje heeft. Ik heb de 2 gezonde kippen overdag buiten de ren en Nora in de ren zodat ze rust heeft. 's nachts zitten ze wel samen in het nachthok maar dan slapen ze en gebeurt er verder niks. Ik zie dat Coco (haan) zodra hij de kans krijgt toch op Nora probeert te springen en zij kan zich niet verweren. Ik heb de mogelijkheden hier niet om ze helemaal gescheiden te houden en na overleg met haar fokker besloten dat zij terug zal gaan naar hem. Hij heeft wel alle mogelijkheden om haar apart te zetten en haar de beste kansen op genezing te geven zo. Ik vind het onwijs jammer, maar dit is voor haar nu het beste. Ik heb afgesproken dat, mocht ze weer beter worden, ze zeker terug komt. Zaterdag komt hij Nora ophalen en brengt dan een volwassen hen mee voor ons, die kan zich goed verweren tegen de haan en dat leek de fokker het beste idee.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: gedrag hen na paring

Berichtdoor Trea » 09 nov 2017 12:05

IFijn. Goed om te horen dat er een mooie oplossing is gevonden.
En deze topfokker mag van mij wel in het lijstje met betrouwbare verkopers. :duimop:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten