Wanneer kuikens 8 weken naar buiten?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Lenarella
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 jun 2016 17:27
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Roosendaal

Re: Wanneer kuikens 8 weken naar buiten?

Berichtdoor Lenarella » 15 dec 2017 22:01

Nee helaas, ze lopen ‘s middags tot ‘s avonds wel in de woonkamer.

Vivian
Berichten: 1134
Lid geworden op: 08 dec 2012 09:36
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Midden Nederland

Re: Wanneer kuikens 8 weken naar buiten?

Berichtdoor Vivian » 16 dec 2017 07:55

Mijn krielkuikens (8 stuks chabo x Watermaal ) lopen vanaf 12 weken in de grote groep. Ze zijn nu 15 weken en het gaat perfect. Het was een ongepland nest, ik maakte me er vooraf nogal druk over. Het naar buiten gaan heb ik heel zorgvuldig opgebouwd. Eerst in een klein hokje buiten onder moeders vleugels met extra warmteplaat. Daarna in een groot hok, nog steeds met warmteplaat en met uitloop naar buiten. Met 12 weken (dat was eind november) heb ik ze in de groep gezet. Ze hebben hun moeder die ze heel goed heeft verdedigd en ook nu nog opvoedt. Dat scheelt wel. Als jij de kuikens zonder moeder hebt, zou ik ze voorlopig binnen houden. Met een warmteplaat in de buurt kunnen ze gerust wat koeler gaan staan. Als het voorjaar wordt kan je ze gaan ‘overwennen’. Dus steeds overdag een tijdje buiten op gras laten lopen, apart van de volwassen dieren. Ik denk dat het belangrijkste is dat je ze goed in de gaten houdt, kijk of ze het koud hebben en bouw het rustig op. Succes!

Gebruikersavatar
Lenarella
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 jun 2016 17:27
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Roosendaal

Re: Wanneer kuikens 8 weken naar buiten?

Berichtdoor Lenarella » 16 dec 2017 09:10

Bedankt! Ga ik proberen.

Deborahvisser
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2018 10:45
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wanneer kuikens 8 weken naar buiten?

Berichtdoor Deborahvisser » 10 jan 2018 17:46

Hier dezelfde vraag:
Ik heb 2 kuikens van 8 weken (Isa brown, legkippen) en heb ze in de woonkamer in een groot konijnenhok staan. De lamp is niet meer nodig.
Ze worden echt te groot voor het hok en wil ze graag meer ruimte geven dmv een hok buiten in de tuin.
Wanneer mogen ze naar buiten?
We laten ze iedere dag even buiten en lopen dan lekker rond in de tuin om te wennen aan de temperatuur. (hun hok is gewoon dicht met een ren die van bovenaf ook dichtgemaakt zal worden tegen katten etc.
Ze lopen zowieso ook vaak los in de kamer omdat ik het zielig vind in het hokje hihihihi
Alle reacties welkom... Ik ben hier echt nieuw mee! :))

Gebruikersavatar
Lenarella
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 jun 2016 17:27
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Roosendaal

Re: Wanneer kuikens 8 weken naar buiten?

Berichtdoor Lenarella » 10 jan 2018 19:45

Hallo Deborahvisser,

Het ligt eraan of je ook al volwassen kippen hebt, zo niet, is het alleen maar makkelijker. Wij hebben de kuikens vorige week, dus met een leeftijd van 12 weken buiten gezet (geleidelijk opgebouwd, zoals jij al zegt) en het gaat prima! Geen tekens dat ze het te koud hebben of het niet naar hun zin hebben. Sterker nog, ze waren juist blij met hun vrijheid! Ik ben zelf ook nog niet zo ervaren, dus ik durf niet te zeggen of jouw kuikens al buiten mogen, maar met 12 weken naar buiten gaat dus goed.

Deborahvisser
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2018 10:45
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wanneer kuikens 8 weken naar buiten?

Berichtdoor Deborahvisser » 10 jan 2018 20:28

Hi Lenarella,

Thnx voor je reactie! Ik heb idd nog geen andere kippen, wel konijnen los lopen in de tuin, maar dat gaat allemaal prima.
Ik denk dat ik volgende week het buitenhok dan klaar ga maken en ze geleidelijk aan naar buiten doen.
Gr, Deborah


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten