Hen erg fel tegen haar kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Eljeehaa » 19 jan 2018 12:13

Aseelke schreef:
Eljeehaa schreef:Aseelke, wat je ook kunt doen


je bedoelt Ivan :-D


Bijna middag en nog steeds niet goed wakker ... ik bedoel Ivan ... :oops:

Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 jan 2016 20:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Ivan » 19 jan 2018 21:22

Dank jullie wel voor alle tips, ik ben er ontzettend blij mee :duimop:
1 van de kuikens is zo bang van de hen dat ze voor het eerst niet meer in het nest slaapt, ze ligt nu alleen in een hoek in het stro. Best wel sneu :puppydogeyes:

Zou het een probleem opleveren als ik de hen terugzet bij de haan en de andere hennen? Dan kunnen de kuikens nog rustig wat doorgroeien op de plek waar ze nu zitten.

Een andere optie is om de hen samen met de kuikens meer ruimte te geven, ik ben bezig met een nieuw hok met buitenren. Maar ik ben bang dat dat de hen niet gaat helpen, die heeft last van haar hormonen :|

De kuikens zijn trouwens niet heel klein meer hoor, de jongste woog vandaag 600 gram, en ze zijn volledig bevederd.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor braser » 19 jan 2018 23:11

Ik zet altijd een kleine ren met een klein nachthokje (oud konijnenhok) in mijn grote ren Waar de kuikens opgroeien tot dat ze groot genoeg zijn en dan pas zet ik ze bij de rest.
Ook als moeders het zat is dan gaat zij er alvast uit maar de kuikens nog niet. Werkt altijd goed omdat ze dan lang aan elkaar gewend zijn met de andere kippen.
Wel een overdekte ren in verband met rovers. Ekster, kraaien etc etc.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot jou ren is?
Ik heb een stuk tuin als ren dus daar is ruimte zat.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Fryske » 20 jan 2018 09:04

Ik zou de hen naar haar oude groep plaatsen en de kuikens nog even apart te houden. Nogmaals ze zijn geen partij voor volwassen kippen. Zorg dat ze overdag gescheiden van de groten kunnen lopen maar wel zodanig dat ze elkaar kunnen zien. Dat is mijn advies.

Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 jan 2016 20:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Ivan » 20 jan 2018 09:53

Fryske schreef:Ik zou de hen naar haar oude groep plaatsen en de kuikens nog even apart te houden. Nogmaals ze zijn geen partij voor volwassen kippen. Zorg dat ze overdag gescheiden van de groten kunnen lopen maar wel zodanig dat ze elkaar kunnen zien. Dat is mijn advies.


Da ga ik dat doen, dank je wel :-D

Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 jan 2016 20:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Ivan » 20 jan 2018 13:19

Toen ik vanochtend kwam had de hen een nieuw nest gemaakt en terwijl ik de angstige kuikens voerde heeft ze haar eerste ei al weer gelegd.
Opvallend was dat het enige kuiken dat biologisch van haar is tijdens het leggen gewoon tegen haar aan mocht liggen. Het zijn alleen de kuikens die biologisch niet van haar zijn waar ze zo fel tegen is. Blijkbaar weet een kip of een kuiken haar dna draagt? Ze heeft ze wel allemaal zelf uitgebroed.
Het ei is heel zorgvuldig ondergestopt dus ik vermoed dat als ik haar de gelegenheid geef ze gewoon weer begint met broeden :shock:
Ze is nu weer terug naar de haan en de andere hennen en de kuikens zijn gelukkig weer tot rust gekomen :-) . Ik hoop dat ze nu haar drang naar kuikens even vergeet.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten