Hen erg fel tegen haar kuikens

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 jan 2016 20:18
Land: Nederland
M/V: V

Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Ivan » 18 jan 2018 20:06

Het valt mij op dat de hen de laatste dagen erg chagrijnig reageert op sommige van haar kuikens. Het lijkt er op dat ze niet naar alle kuikens even fel reageert maar er 1 of 2 per dag uitpikt (letterlijk) die ze geregeld de ren door jaagt. De kuikens zijn nu 7 weken oud.
Weet iemand of dit een onderdeel van de opvoeding is of moet ik naar andere oorzaken zoeken?

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Fryske » 18 jan 2018 20:11

Hoi Ivan, helaas heeft jou kloek besloten dat de kuikjes maar voor hun zelf moeten gaan zorgen.
Dat is de oorzaak. Hopelijk kan je hier iets mee!

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Roan12 » 18 jan 2018 20:36

De kuikens zijn nu oud genoeg om zelfstandig te gaan worden. Dat laat de kloek op deze manier weten aan haar kroost.
Dat ziet er soms best hardhandig uit, maar daar kunnen de kuikens inmiddels wel tegen. Ze zullen snel hun eigen plekje vinden in het hok en de veiligheid onder moeders vleugels verlaten.

Gebruikersavatar
Ivan
Berichten: 66
Lid geworden op: 15 jan 2016 20:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Ivan » 18 jan 2018 21:53

Dank voor jullie snelle reactie :-D
Daar was ik al een beetje bang voor, jammer dat de babytijd over is. Ik geloof dat de hen ook graag weer bezoek van een echte haan zou willen hebben :mrgreen: . Het wordt dus tijd om de boel weer samen te gaan brengen...

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Fryske » 19 jan 2018 08:59

Als ze nog niet bij elkaar lopen bent ik bang dat alles samenvoegen nog een dingetje gaat worden. De kuikens zijn nog niet in staat om zich te verdedigen. De kloek gaat ze niet meer beschermen. Kans op verstoting/doodpikken door de haan en anderen is dan aanwezig.

Aseelke
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Aseelke » 19 jan 2018 09:16

als je de mogelijkheid hebt zou ik eerst de kuikens verder laten opgroeien apart van de groep
Wanneer je ze wil samenvoegen best s avonds laat bij in het nachthok zetten en eventueel een dag donker opsluiten zodat ze allemaal dezelfde geur hebben zonder dat ze elkaar goed kunnen zien..

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Fryske » 19 jan 2018 09:40

Hier heb ik voor de BMkuikens altijd een ren in de kippenweide zodat ze elkaar gewoon kunnen zien. Als ze dan oud genoeg zijn dan kennen ze elkaar al en kan je het hek gewoon open zetten. Vooral met zulke jonge kippen ben ik geen voorstander van s'avonds in het nachthok opsluiten. Geen controle. Liever overdag zodat je een oogje in het zeil kunt houden.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11771
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor jantien » 19 jan 2018 11:22

Waarom heb je de haan niet gewoon bij de kuikens laten lopen toen die uit het ei kropen?
De meeste hanen vinden het heerlijk om mee te moederen :ilove:
Nu samenvoegen hoeft zeker niet te betekenen dat het fout gaat, maar ik zou het wel goed inde gaten houden de eerste keer.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Eljeehaa » 19 jan 2018 11:35

Aseelke, wat je ook kunt doen is een aantal gazen hokjes (zoals bladafvalkorven) in de ren plaatsen. De kuikens kunnen zich daarin terug trekken, kunnen daarin / onder eten en drinken in rust en kalmte en de hanen, hennen en kuikens kunnen zonder al teveel stress aan elkaar wennen.
Ze zijn nog 7 weken ...? Da's wel jong (maar ja, 19 weken, zoals bij mij, is ook wel weer lang).

Aseelke
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 jan 2014 20:05
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hen erg fel tegen haar kuikens

Berichtdoor Aseelke » 19 jan 2018 12:04

Eljeehaa schreef:Aseelke, wat je ook kunt doen


je bedoelt Ivan :-D


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten