Kip met kuiken van 1 week broeds.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Piroska
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mei 2012 19:48
Land: Hongarije
M/V: V
Locatie: Hongarije

Kip met kuiken van 1 week broeds.

Berichtdoor Piroska » 31 jan 2018 16:42

Hoi allemaal!

Ik woon in Hongarije en heb op het erf wat kippen en eenden lopen. Ze lopen los en mogen hun gang gaan, slapen meestal in de bomen of onder de buitenkast, leggen op een paar vaste plekjes hun eieren en af en toe broedt er wat en komt er weer wat kleinvolk bij. Ik laat de natuur zijn gang gaan hier, voer ze wat bij en let op hun gezondheid, geen poespas verder.

Nu was er in januari een kipje aan het broeden op onze hooistapel op 5 eitjes, er kwam er 1 uit en de overige eieren bleken niet bevrucht of eerder al gestorven in het ei. Mevrouw loopt de hele week al trots door te tuin en bewaakt haar kleintje uitermate goed.

Ondertussen zijn de muskuseenden begonnen met een nestje in de stal, elke dag wordt er een eitje bijgelegd tot ze gaan zitten, met meestal een ei of 13. Vandaag ging ik tellen hoever ze al waren met leggen maar dat kon niet, mevrouw kip was op de eieren gaan zitten! Ik wist niet wie het was tot bleek dat onder haar ook de kleine zat. De plek van dit nest is overigens een andere plek dan haar eigen nest was.

Mijn vraag nu: komt het vaker voor dat een kip een week na uitkomst van haar kuiken(s) weer broeds is?

Wat zal ik doen? Haar er af halen en broeds afmaken, maar hoe? Samen met haar kuiken dus...opsluiten wellicht? En voor hoe lang dan?
Of haar laten zitten, ze weet wellicht zelf wel wat goed voor haar is?

Ik wil graag dat de eendeneieren uitkomen, dus het nest wil ik niet weghalen zodat de eenden verder kunnen leggen. Zou er morgenochtend ruzie komen als de eend die legt merkt dat haar nest bezet is?


Ik heb veel meegemaakt, maar dit dus nog niet. :-)

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22927
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip met kuiken van 1 week broeds.

Berichtdoor Kip La La » 31 jan 2018 17:11

Huuh het lijkt mij wel de bedoeling dat ze met de kleine gaat rondlopen.
Ik zou zorgen da ze niet meer bij het nest kan komen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip met kuiken van 1 week broeds.

Berichtdoor Fryske » 31 jan 2018 17:13

Oh jee...die heeft er zin in :-D

Als ze broed kan ze de kleine niet grootbrengen. Dus, of je zet haar met kuiken ergens zodat ze die taak weer op haar neemt of je laat haar broeden en je hebt een kuiken om voor te zorgen. Eigenlijk geen keus toch?

Ik zou haar met kuiken apart zetten en dan hopen dat haar moedergevoelens het winnen.

Succes :duimop:

Piroska
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mei 2012 19:48
Land: Hongarije
M/V: V
Locatie: Hongarije

Re: Kip met kuiken van 1 week broeds.

Berichtdoor Piroska » 31 jan 2018 17:22

Het rare is dat ze al een weekje rondliep met de kleine, maar opeens weer is gaan zitten.

Ik heb overigens nog een optie, ik heb toevallig 20 eitjes in de broedmachine liggen die morgen uit moeten komen. Zal ik haar apart zetten in een rennetje met de kleine en haar 4 eitjes uit de broedmachine geven? Die zullen dus heeeeel snel uitkomen en wellicht is ze dan klaar met haar rare gedrag? Of zal dit niet werken.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip met kuiken van 1 week broeds.

Berichtdoor Trea » 31 jan 2018 21:53

. Een week verschil tussen het kuiken en de aanstaande piepkuikens is bij uitkomst best groot. En ook dan is niet te voorspellen wat de kloek gaat doen.

Ik zou de hen een paar dagen apart zetten met de kleine. En dan weer eens kijken wat gebeurt als ze weer los mag.

Piroska
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mei 2012 19:48
Land: Hongarije
M/V: V
Locatie: Hongarije

Re: Kip met kuiken van 1 week broeds.

Berichtdoor Piroska » 31 jan 2018 22:11

OK, morgen bij daglicht mevrouw maar even in de kuikenren zetten met haar kleintje. Hoe lang zal ik haar daar laten? Een paar dagen?

Bedankt ieder, voor het meedenken in elk geval!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip met kuiken van 1 week broeds.

Berichtdoor tuff cookie » 01 feb 2018 06:10

Waarschijnlijk kon ze de verleiding niet weerstaan met de aanblik van zoveel eieren van de eenden.
Lijkt mij ook goed om haar even apart te zetten, in ieder geval 3 dagen dan is de kans groot dat ze broeds af is en anders wat langer. Denk dat je haar beter dat ene kuiken kan laten. Nieuwe jonge kuikens er bij zetten kan moeilijkheden geven.

Piroska
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mei 2012 19:48
Land: Hongarije
M/V: V
Locatie: Hongarije

Re: Kip met kuiken van 1 week broeds.

Berichtdoor Piroska » 01 feb 2018 13:21

Mevrouw heeft het opgegeven, ze was vanmorgen net toen we haar apart wilden gaan zetten lekker aan de wandel met de kleine. Nu nog steeds. Er lagen wel 2 krieleitjes in het nest, zou ze zo snel weer aan de leg zijn geraakt? Raar beestje is het in elk geval. Ik heb de kippeneieren weggehaald en de eendeneieren laten liggen, ik hou het in de gaten. Thanks allemaal!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5542
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip met kuiken van 1 week broeds.

Berichtdoor tuff cookie » 01 feb 2018 17:40

Nou fijn, in een keer opgelost :duimop:

Piroska
Berichten: 128
Lid geworden op: 15 mei 2012 19:48
Land: Hongarije
M/V: V
Locatie: Hongarije

Re: Kip met kuiken van 1 week broeds.

Berichtdoor Piroska » 02 mar 2018 18:42

Update:

Inmiddels is het zo dat overdag de muskuseend zit te broeden, af en toe afgewisseld door een kuifeend en in de avond zit de kloek met haar kuiken op de eieren voor de hele nacht, in de ochtend verlaat ze het nest weer en neemt 1 van de eenden het over, soms zit de kip samen met de muskuseend, alles loopt erg gemoedelijk.


Het kuiken is inmiddels 1 maand oud en heeft al ( gisteren) -21C doorstaan. Ze ploetert als een dappere dodo door de sneeuw.

Afbeelding

Afbeelding


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten